ویژگی های شخصیتی و نقش آن در زندگی فرد

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ویژگی های شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ویژگی های شخصیتی افراد را از یکدیگر متمایز کرده و منجر به منحصر به فرد بودن هر شخص از دیگری می شود. شخصیت در زندگی هر فرد و کیفیت آن اهمیت زیادی دارد و هر ویژگی شخصیتی می تواند با یک یا چند عامل مرتبط پیوند خورده باشد. ویژگی شخصیتی افراد شبیه به هم ممکن است، منجر به ایجاد روابط دوستی عمیق در افراد شده و همچنین ممکن است ما جذب افرادی شویم که دارای ویژگی های شخصیتی مخالف ما می باشند. دلیل این موضوع بخاطر این است که بخش هایی که ما آنها را زندگی نمی کنیم و در واقع ویژگی هایی که در ما کمرنگ است و شخص دیگری آن را به خوبی زندگی می کند، برای ما حالت جاذبه داشته و ما را به سمت آن شخص جذب می کند.

شخصیت هر فرد ترکیبی از ویژگی های به ارث رسیده به او و عوامل محیطی می باشد. با وجود اینکه شخصیت افراد قابل تغییر می باشد، اما با این حال برخی از این ویژگی ها در دوران بزرگسالی نسبتا ثابت باقی می مانند. تست های مختلفی در زمینه شخصیت شناسی و تیپ های مختلف شخصیتی وجود داشته که در آن می توانید سنجشی از میزان برون گرایی و درون گرایی و همچنین موارد مختلفی از شخصیت خود دست پیدا نمایید.

ویژگی های شخصیتی و نقش آن در زندگی

بیشتر بدانید : خودآگاهی چیست و به زبان ساده یعنی چه؟

ویژگی های شخصیتی افراد درون گرا و برون گرا به چه صورت است؟

همانطور که می دانید افراد از لحاظ تیپ شخصیتی به دو دسته کلی برون گرا و درون گرا تقسیم می شوند. افراد برون گرا از زندگی اجتماعی بیشتری برخوردارند و تعاملات اجتماعی بالاتر و بهتری نسبت به افراد درون گرا دارند. این افراد معمولا انرژی خود را از بودن در اجتماع بدست آورده و دوستان زیادی نیز دارند.

این در حالی است که افراد درون گرا ترجیح می دهند که در تنهایی و خلوت خود بوده و انرژی مورد نیازشان را از تنهایی بدست می آورند. بودن زیاد در اجتماعات و افراد مختلف برای آنها انرژی گیر بوده و دوست دارند بصورت فردی معاشرت کنند. آنها دارای روابط دوستی کمتری بوده ولی این بدان معنی نیست که از صمیمیت کمی برخوردار باشند.

ویژگی های شخصیتی در هر دو تیپ شخصیتی دارای بخش های کارآمد و ناکارآمد می باشد که می تواند در بسیاری از زمینه ها باعث رشد و بهتر شدن شرایط زندگی آنها شده و در بخش های ناکارآمد ویژگی های شخصیتی آنها، منجر به بازدارندگی و کم شدن کیفیت زندگیشان شود.

تیپ های شخصیتی مختلف

بیشتر بدانید : تعریف اعتماد به نفس در روانشناسی

چه مواردی در شکل گیری شخصیت افراد نقش دارند؟

الگو های فکری و عاطفی و همچنین ویژگی های شخصیتی پدر و مادر نقش مهمی در شکل گیری شخصیت شما دارند. همچنین عوامل زیر نیز در شکل گیری شخصیت یک فرد موثر می باشد :

ویژگی های روانی و فیزیولوژی : شخصیت از یک ساختار روان شناختی تشکیل شده است و بنابر این عواملی مانند وراثت، ویژگی های رفتاری والدین و نحوه تامین نیازهای بیولوژیکی فرد، در شکل گیری شخصیت او نقش پررنگی دارد.

ثبات : شخصیت افراد دارای یک ثبات نسبی بوده و بطور کلی افراد در موقعیت های مختلف، به روش های مشابه و روش های قبلی، عمل کرده و نسبت به شرایط پاسخ می دهند.

اعمال و رفتار : شخصیت باعث منحصر به فرد شدن هر فرد از دیگری می شود و به همین دلیل هر فردی را دارای ویژگی خاص و مخصوص به خود می کند.

بعد های مختلف وجود : شخصیت علاوه بر رفتار شخص بر بعدهای دیگر وجودی او نیز تاثیرگذار بوده و در افکار، احساسات، روابط نزدیک، زندگی زناشویی و سایر تعاملات اجتماعی شخص نیز اثرگذار می باشد.

نظریه های شخصیت، افراد را به چه تیپ هایی تقسیم بندی می کند؟

نظریه های شخصیتی مختلفی وجود داشته که دسته بندی های متفاوتی نیز از ویژگی های شخصیتی افراد ایجاد می کند. در یکی از این نظریه ها، تیپ های شخصیتی بر پایه تاثیرات بیولوژیکی افراد مرتبط می باشد و بر این اساس به 4 تیپ شخصیتی تقسیم می شوند که به مدل جهانی DISC شناخته شده و افراد را در 4 گروه زیر تقسیم بندی می کند :

تیپ شخصیتی D : این افراد دارای ویژگی هایی مانند رقابت جو، کار محور، کمال گرا، بی حوصله، پرخاشگر، قاطع و صریح می باشند.
تیپ شخصیتی I : این افراد دارای ویژگی هایی مانند خلاقیت، انعطاف پذیری، شاد، پر انرژی، کلی نگر، نتیجه گرا و اجتماعی می باشند.
تیپ شخصیتی S : این افراد دارای ویژگی هایی مانند ثبات، آرام بودن، صبور بودن، مهربان و تمایل به سازگاری می باشند.

تیپ شخصیتی C : این افراد دارای ویژگی هایی مانند منظم، دقیق، جزئی نگر، وظیفه شناس و کمال گرا می باشند.

در نظریه دیگری که برای ویژگی های شخصیتی وجود دارد، افراد را بر مبنی ژنتیک تقسیم بندی کرده و بر این اساس ویژگی های شخصیتی افراد شامل گروه های زیر است :

تیپ شخصیتی وظیفه شناس : دارای رفتارهای هدفمند، تفکر محور، کنترل خوب بر تکانه ها
تیپ شخصیتی موافق : دارای همدلی بالا، کمک کننده و اهمیت دادن به دیگران
تیپ شخصیتی جلب نظر دیگران : سازگار با دیگران، منفعل و پذیرا
تیپ شخصیتی برون گرا : معاشرتی، پر حرف، تحریک پذیری بالا و بیان عواطف و احساسات
تیپ شخصیتی درون گرا : ساکت، کم حرف و غیر معاشرتی
تیپ شخصیتی روان رنجوری : استرس و تغییرات چشم گیر در رفتار، احساس اضطراب، نگران و به راحتی ناراحت می شود
تیپ شخصیتی گشودگی به تجربه : خلاقیت بالا، توانایی حل چالش های جدید و علاقه مند برای یادگیری موضوعات جدید و تازه می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ویژگی های شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462