چگونه با افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی کنار بیایم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی یکی از انواع افسردگی ها می باشد که برخی از افراد به دلایل مختلفی آن را تجربه کرده و اذیت می شوند. افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی با افسردگی جنسی متفاوت بوده و برای افرادی که دارای ارتباطات موفق و خاصی با دیگران نمی باشند، بعد از وابستگی به یک فرد و بعد از تجربه رابطه جنسی با او، دچار چنین اختلالاتی شده که سبب افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می شود.

در کنار آن داشتن اضطراب و استرس زیاد در هنگام برقراری اولین رابطه جنسی و تداوم داشتن آن می تواند زمینه افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی، برای افراد دارای روحیات حساس ایجاد نماید. رابطه جنسی از سری روابطی می باشد که منجر به ایجاد هیجانات مختلفی در افراد شده و همین موضوع منجر به بروز افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی برای برخی از افراد می شود.

علائم افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی

بیشتر بدانید : انواع قرص افزایش میل جنسی زنان + مزایا و معایب

علت افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی چه می باشد؟

دلایل و منشاهای مختلفی منجر به افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می شود. در خیلی از مواقع افراد دارای زمینه های منفی از روابط جنسی می باشند که در برقراری ارتباط اولیه جنسی با همسر و یا پارتنر خود، دچار آشفتگی و افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می شوند. اما از جمله دلایل مطرح در این زمینه موارد زیر می باشد :

تغییرات هورمونی : بعد از رابطه جنسی، هورمون های عشق و وابستگی از مغز ترشح شده که گاهی کم و زیاد شدن این هورمون ها منجر به تغییرات خلق و خوی فرد شده و می تواند تجربه سطح زیادی از هیجان و شادی در طول رابطه جنسی را ایجاد کرده که فروکش کردن ناگهانی این هورمون ها منجر به بروز احساس غم و اندوه در فرد می شود. همچنین کاهش سطح هورمون اکسی توسین منجر به بروز احساس غم در فرد شده که از دیگر دلایل این نوع افسردگی است.

موضوعات فرهنگی : از دیگر عواملی که منجر به بروز افسردگی بعد از سکس در فرد می شود، نوع نگرش فرهنگی درباره موضوعات جنسی بوده که در ناخودآگاه ذهن فرد اثر داشته و در هنگام برقراری رابطه جنسی و بعد از آن منجر به حس عذاب وجدان و تجربه غم و اندوه در فرد می شود. در چنین جوامعی فرد بعد از برقراری رابطه جنسی دچار آشفتگی و استرس می شود.

سردی جنسی : از دیگر عواملی که منجر به افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می شود، سرد مزاجی افراد در رابطه جنسی می باشد. افرادی که تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند، در هنگام قرار گرفتن در چنین شرایطی، احساسات منفی زیادی را متحمل می شوند که زمینه ساز افسردگی در آنها می باشد.

نداشتن علاقه : در برخی از افراد، برقراری رابطه جنسی بدون داشتن علاقه و عشق دو طرفه صورت گرفته و این موضوع باعث شده تا فرد در هنگام سکس، استرس و اضطراب زیادی را متحمل شود و همچنین بعد از آن نیز دچار دلزدگی شدید و افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی شود.

تجربه سو استفاده و تجاوز : از علل مهم دیگر در این زمینه، وجود تجربیات تلخ گذشته می باشد که فرد را در برقراری رابطه جنسی دچار احساسات و هیجانات منفی می کند. افرادی که در گذشته و یا کودکی مورد آزار جنسی و یا سو استفاده قرار گرفته اند، معمولا در برقراری رابطه جنسی با همسرشان، دچار استرس و اضطراب شدیدی می شوند.

زمان نامناسب برقراری رابطه : از دیگر عواملی که منجر به افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می شود، زمان نامناسب اولین رابطه بوده که باعث شده فرد احساس آرامش و امنیت نداشته و استرس شدیدی را در رابطه احساس نماید. تقابل در هورمون های اکسی توسین و کورتیزول نیز منجر به بروز این اختلال در افراد می شود.

راه های درمان افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی

بیشتر بدانید : نکات مهم قبل از رابطه جنسی | چگونه برای رابطه جنسی آماده باشیم؟

نشانه های افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی چیست؟

علائمی که نشان دهنده افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می باشد شامل موارد زیر است :

• حس شدید غم و اندوه بدون هیچ گونه دلیلی
• حوصله نداشتن برای ادامه رابطه و ایجاد کج خلقی با پارتنر
• داشتن احساسات منفی و فکرهای بد درباره همسر و یا پارتنر جنسی
• نشان دادن واکنش های شدید نسبت به محرک های بیرونی از جمله نور و صدا
• نداشتن حوصله و انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره
• نداشتن حس ارزشمندی بعد از انجام رابطه
• داشتن آشفتگی های روحی و روانی

راهکار درمان افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی

برای درمان افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی بهترین گزینه کمک گرفتن از متخصصین و روانشناسان در این زمینه می باشد. این افراد با داشتن تخصص و تجربه کافی در این زمینه و بررسی شدت و میزان نشانه های افسردگی در فرد، از روش درمانی مناسب با آن استفاده می کنند. تشخیص درست علت و میزان افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی، در درمان آن نقش موثری به همراه دارد. اما روش های درمانی در افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی شامل موارد زیر است :

بررسی علت : یکی از روش های درمانی در این زمینه بررسی علت بروز افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی می باشد. پیدا کردن علت این حس می تواند در کم شدن تنش و استرس ناشی از آن نقش زیادی داشته باشد.

گفتگو و تعامل با همسر : از دیگر روش های موثر در کاهش میزان استرس بعد از برقراری رابطه جنسی، داشتن ارتباط و تعامل با همسر می باشد. در این گفتگو نیاز است هر دو نفر بدون جانب داری و ناراحتی درباره کیفیت و چگونگی برقراری رابطه جنسی موثر با یکدیگر گفتگو نمایند تا از این طریق بسیاری از سو تفاهم های آنها برطرف شود.

درمان استرس و اضطراب : ریشه یابی علت ایجاد استرس و اضطراب در فرد، با کمک متخصص می تواند در کاهش افسردگی بعد از رابطه جنسی نقش زیادی داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از اولین رابطه جنسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462