مهم ترین نشانه های افسردگی در خانم ها چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی در خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده چرا که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی شده و در حدود دو برابر بیشتر از آنها دچار این عارضه و عوارض ناشی از آن می شوند. افسردگی در هر سن و جنسیتی احتمال بروز داشته و یکی از اختلالات شایع در روان می باشد. افسردگی در خانم ها نباید با تغییرات هورمونی و فیزیکی ناشی از عادات ماهانه آنها اشتباه گرفته شود. همچنین افسردگی در خانم ها با عوامل متعددی امکان افزایش داشته و با اینکه این عوامل بصورت مستقیم منجر به بروز افسردگی در خانم ها نمی شود، اما زمینه افسردگی را تشدید می کند که از جمله آنها به بارداری، یائسگی و تغییرات هورمونی در خانم ها می توان اشاره کرد.

مهم ترین نشانه های افسردگی در خانم ها چیست؟

بیشتر بدانید : علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

علائم افسردگی در خانم ها چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم افسردگی در خانم ها دو برابر بیشتر از آقایان می باشد و همچنین خانم ها بیشتر از دیگران استعداد ابتلا به افسردگی را داشته و ممکن است از نوع های خفیف تا شدید به آن مبتلا شوند. نوسانات طبیعی هورمون ها و تغییرات هورمونی نیز سبب بروز افسردگی شده که البته به تنهایی به عنوان عامل افسردگی در خانم ها نبوده و تنها ممکن است منجر به تشدید افسردگی شود.

از دیگر عوامل موثر در افسردگی در خانم ها می توان به ژنتیک، عوامل بیولوژیکی و تجربیات زندگی شخصی و حوادث آن اشاره کرد که می تواند خطر ابتلا به افسردگی در خانم ها را بیشتر نماید.

از دیگر علائم افسردگی در خانم ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

tick 2 اضطراب شدید : داشتن احساس پریشانی و استرس و اضطراب شدید و به مدت طولانی از جمله نشانه های افسردگی در خانم ها بوده که در کنترل و سرکوب این احساس نمی توانند کاری انجام دهند.

tick 2 تغییر در میزان اشتها : کم شدن و یا افزایش اشتها که منجر به کاهش و یا افزایش ناگهانی وزن می شود، از دیگر علائم افسردگی در خانم ها می باشد.

tick 2 مصرف مواد مخدر و الکل : در حالت عادی زنان در سلامت جسم و روان خود محافظت بیشتری می کنند، اما در مواقعی که دچار افسردگی می شوند، تمایل زیادی نسبت به مصرف الکل و مواد مخدر پیدا کرده و در برخی از مواقع کاملا به مصرف آن وابسته می شوند. همچنین این موضوع علاوه بر اینکه نشانه افسردگی در خانم ها می باشد، می تواند شرایط درمان بیماری را دشوارتر کرده و باعث تشدید آن شود.

از دیگر علائمی که می تواند در زنان متاهل مبتلا به افسردگی و یا سایر خانم ها شایع باشد به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• تمایل به گوشه گیری و داشتن احساس ناراحتی و غم
• داشتن حس پوچی مداوم
• افزایش و یا کاهش وزن ناگهانی
• حس گناه و بی ارزشی
• داشتن افکار خودکشی و یا اقدام برای انجام آن
• بدبین بودن نسبت به تمام موضوعات
• تغییر در میزان خواب شبانه
• کاهش میل جنسی و یا از دست دادن کامل این میل
• کم شدن میزان تمرکز و فراموش کردن موضوعات
• بدون دلیل گریه کردن و تحریک پذیری
• بی تفاوتی و احساس خستگی
• بی انرژی بودن و کند شدن عملکردهای فیزیکی

درمان افسردگی در زنان

بیشتر بدانید : مشاوره تلفنی افسردگی برای ایرانیان مقیم کانادا

درمان افسردگی در خانم ها

افسردگی در خانم ها می تواند منجر به کم شدن علاقه آنها به انجام کارهای روتین و روزمره شان شده و می تواند تاثیر زیادی در کیفیت شرایط زندگیشان داشته باشد. با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که افسردگی حتی در موارد شدید نیز قابل درمان بوده و باید زیر نظر پزشک و روانشناس قرار گرفته و تشخیص و درمان آغاز شود. اگر علائمی از افسردگی را در خود احساس می کنید، پیش هر نوع درمان خود سرانه ای نیاز است تا به پزشک مراجعه کرده و از او در این زمینه راهنمایی و کمک بگیرید. درمان افسردگی نیاز به صبر و حوصله زیاد داشته و در صورت درمان نشدن می تواند به بخش های مختلفی از جسم و زندگی فرد آسیب های جبران ناپذیری را وارد نماید.

با وجود اینکه این بیماری طاقت فرسا به نظر رسیده و انرژی فرد را برای ادامه راه و مسیر زندگی کم می کند، با این حال درمان آن می تواند نقش زیاد و موثری در بهتر شدن شرایط فرد داشته باشد. درمان بیماری افسردگی باعث شده تا بیمار از چنگ این احساسات مخرب و ناخوشایند رها شده و احساس بهتری را تجربه نماید. برای این منظور دو روش درمانی موثر وجود داشته که در کنار آن نیز از روش های درمانی جانبی نیز استفاده می شود.

این دو روش شامل روان درمانی و دارو درمانی بوده که برای داشتن نتیجه بهتر و سریع تر در بیشتر مواقع هردوی این روش ها در کنار هم توصیه می شود.

در روان درمانی با کمک روانشناس و یا روانپزشک به بررسی عوامل و ریشه های ایجاد کننده این بیماری در روان و گذشته فرد پرداخته شده و در این زمینه نیاز است تا بیمار موضوعات مختلف و ناراحت کننده خود را مطرح کرده تا با کمک درمانگر به بررسی و کم کردن اثر تخریبی این مسائل بپردازند.

در دارو درمانی نیز با کمک داروهای موثر در درمان افسردگی که به تنظیم هورمون های مغز پرداخته و همچنین میزان هورمون های شادی آور در بدن فرد را بالا می برد، تجویز شده و بسته به شدت و نوع افسردگی هر شخص، از داروهای مربوط به آن استفاده می شود.

در کنار این روش ها درمانگر به فرد کمک کرده تا سبک زندگی خود را تغییر داده و با ایجاد تغییراتی مانند ورزش کردن، رژیم غذایی مناسب، قرار گرفتن در نور خورشید و خود مراقبتی هایی مانند تمرینات مدیتیشن، به بهتر شدن شرایط بیماری خود کمک نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462