چگونه با فرزندان خود صمیمی تر شویم؟ راهکارهای افزایش صمیمیت

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افزایش صمیمیت والدین با فرزندان باعث شده تا زندگی بهتر و شادتری را تجربه کرده و از میزان تنش ها و مشکلات آنها با فرزندانشان نیز کم شود. در جوامع امروزی و با تغییر یافتن شخصیت و الگوهای رفتاری فرزندان، والدین از میزان مشکلات بیشتری با فرزند خود برخوردار بوده و شاید در مواقعی نیز به سختی می توانند با آنها صمیمی و نزدیک شوند. اما در خیلی از مواقع، والدین راه های موثر برای افزایش صمیمیت با فرزند خود را ندانسته و همین موضوع منجر به پیش آمدن مشکلات و تعارضات بین آنها می شود که فاصله بین فرزند و والد را بیشتر می کند.

فرزند پروری و نحوه برخورد درست با فرزندان در تربیت آنها و افزایش صمیمیت نیز نقش زیادی دارد، بنابر این گاهی نیاز است تا والدین نسبت به نوع برخورد خود با فرزندانشان بازنگری داشته و ارزیابی نمایند. در این مقاله به بررسی روش هایی پرداخته که منجر به افزایش میزان صمیمیت والدین و فرزندان می شود.

راهکار افزایش صمیمیت با فرزندان چیست؟

بیشتر بدانید : دعوای پدر و مادر چه تاثیری روی روان کودک می گذارد؟

راه های افزایش صمیمیت با فرزندان

روش های مختلفی برای افزایش صمیمیت بین والدین و فرزندان وجود دارد که در اینجا برای مثال از راه های معمول و کاربردی صحبت می کنیم، شما می توانید با شناخت بیشتر از فرزندتان و همچنین علایق او، راه های کاربردی تر و بهتری را استفاده نمایید.

1. با همدیگر فیلم ببینید : یکی از راهکارهای افزایش صمیمیت، تماشای فیلم بصورت خانوادگی و در کنار فرزندتان می باشد. شما می توانید در حین تماشای فیلم با همدیگر بیشتر ارتباط داشته و بعد از تماشای آن نیز به تحلیل و تجربه های شخصی هر کدام درباره فیلمی که دیده اید، بپردازید. همچنین در طول فیلم همه شما احساسات مشترکی را تجربه می کنید که منجر حس همدلی و همراهی بیشتر بین اعضای خانواده می شود.

شما می توانید برای اینکار هفته ای یک روز را به تماشای فیلم اختصاص داده و از سریال ها و یا فیلم های مورد علاقه فرزندتان نیز استفاده نمایید، تا علاقه مندی او به بودن در کنار شما و تماشای فیلم، بیشتر شود. اگر فرزندتان در سنین کمی می باشد، می توانید از برنامه های کودک در این زمینه استفاده نمایید.

2. زمانی را به گفتگو اختصاص دهید : برای افزایش صمیمیت با فرزندتان می توانید از صحبت کردن و گوش دادن به صحبت های او استفاده کنید. حتما نیاز نیست تا همیشه شما صحبت کرده و درباره موضوعاتی به او آموزش دهید، گاهی نیاز است تا شما تنها شنونده بوده و به حرف ها و درد و دل ها فرزندتان گوش دهید. شنونده خوب بودن و ابراز همدلی و همراهی برای گوش کردن به صحبت های فرزندتان باعث شده تا او با شما احساس راحتی بیشتری پیدا کرده و منجر به افزایش صمیمیت شود. سعی کنید در گفتگوهای دو نفره خود از نصیحت کردن دوری نمایید.

3. او را در آغوش بگیرید : یکی از راه های افزایش صمیمیت، بغل کردن و ارتباط فیزیکی می باشد. فرزند شما نیاز دارد تا به غیر از محبت کلامی، از مهر و محبت فیزیکی نیز بهره مند شود. این یکی از راه های نزدیک شدن و صمیمی تر شدن با فرزندتان می باشد.

4. برای او هدیه بگیرید : از دیگر راه های صمیمی شدن با فرزند خود گرفتن هدایای کوچک می باشد. گاهی می توانید از طریق گرفتن هدیه های با ارزش او را خوشحال کرده و مواردی که مورد علاقه او می باشد را به یاد داشته و آنها را تهییه نمایید. این موضوع را بصورت رشوه دادن انجام نداده و تنها به قصد ابراز محبت این کار را انجام دهید.

5. با فرزند خود تفریح کنید : یکی دیگر از راه های افزایش صمیمیت، وقت گذراندن و تفریح کردن با فرزندتان می باشد. می توانید زمانی را به بازی های گروهی در خانه و یا پارک اختصاص دهید و یا از ورزش کردن در این زمینه استفاده نمایید، ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، بدمینتون، تنیس، شطرنج، فوتبال و والیبال در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید علایق و سرگرمی هایی که فرزندتان به آنها علاقه مند است را به خاطر داشته و فعالیت هایی در این زمینه داشته باشید.

توجه کردن به نیازها و خواسته های فرزندتان منجر به احساس توجه و رضایت در او شده و افزایش صمیمیت را به دنبال دارد. همچنین افزایش حس حمایت از سمت شما باعث می شود تا او احساس امنیت بیشتری نسبت به شما پیدا نماید.

چه مواردی منجر به افزایش صمیمیت با فرزندان می شود؟

بیشتر بدانید : چگونه مهارت های زندگی را به کودکان آموزش دهیم؟

چه مواردی منجر به عدم صمیمیت والدین با فرزند خود می شود؟

وجود اشتباه های رایج تربیتی خیلی از مواقع منجر به عدم صمیمیت بین فرزندان و والدین می شود. در مواقعی که به دلیل اشتباه فرزند او را تخریب کرده و یا اعتماد به نفسش را بگیرید، ضربه محکمی به صمیمیت خود با فرزندتان وارد کرده اید که ممکن است اثرات ناشی از آن تا مدت ها باقی بماند. مواردی مانند داد زدن، توهین کردن، فحاشی کردن، تنبیه های بدنی و یا استفاده کردن از جملات منفی و مقایسه او با دیگران باعث شده تا فرزندتان به مرور از شما فاصله گرفته و احساس عدم صمیمیت نماید.

همچنین از دیگر مواردی که در ایجاد حس عدم صمیمیت شما با فرزندتان موثر است، درک نکردن او و شرایط اش می باشد. اگر شما نتوانید خود را جای فرزندتان گذاشته و مشکلات و شرایط او را درک نمایید و به جای آن دائما به دنبال نصیحت و تنبیه کردنش باشید، دوست شدن با فرزندتان موضوعی بعید و دور از واقعیت می شود. بنابر این سعی کنید تا چنین رفتارهای مخربی را در تربیت فرزند خود انجام نداده و با صمیمی شدن با او سعی در تاثیرگذاری کلام خود بر رفتارش شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462