حمله پانیک یا همان پنیک عصبی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

حمله پانیک به یک نوع ترس یا هراس شدید گفته می شود که منجر به واکنش های شدید جسمی در فرد می شود. پنیک عصبی بسیار ترسناک بوده و شخص ممکن است فکر کند که کنترل خود را از دست داده و دچار حمله قلبی یا مرگ شده است، چرا که نفس او متوقف می شود. همه افراد در طول زندگی خود دچار احساساتی مانند ترس و اضطراب می شوند و این موضوع کاملا طبیعی است، اما فردی که دچار حمله پانیک می شود ممکن است بدون دلیل خاصی این حالت را تجربه نماید. پنیک عصبی در واقع به افزایش ناگهانی ترس و ناراحتی گفته می شود که می تواند در مدت زمان چند دقیقه به اوج برسد. در بسیاری از افراد، این موضوع ممکن است یک یا دو بار در طول زندگیشان اتفاق افتاده و بعد از آن مشکل برطرف می شود. اما اگر بیش از چهار بار حمله پانیک را تجربه داشته اید، این احتمال وجود دارد که شما به اختلال هراس مبتلا شده اید.

حمله پانیک یا هراس شدید چیست؟

بیشتر بدانید : فوبیای اجتماعی چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

نشانه های پنیک عصبی چه می باشد؟

با وجود اینکه حمله پانیک زندگی فرد را تهدید نمی کند، اما می تواند ترسناک بوده و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابر این نیاز است در صورت تکرار این موضوع به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام نمایید.

پنیک عصبی معمولا بصورت ناگهانی، بدون دلیل و هشدار ایجاد شده و می تواند در موقع رانندگی، زمان استراحت، موقع کار و یا پیاده روی بروز کند. میزان وقوع این حملات ممکن است هر از گاهی یا بصورت مکرر باشد. اما معمولا حمله پانیک در عرض چند دقیقه به اوج رسیده و به مدت 5 تا 20 دقیقه نیز طول می کشد و در ده دقیقه ابتدایی فرد اوج علائم را تجربه می کند. در مواقعی که پنیک عصبی شدید می باشد، ممکن است بیش از 1 ساعت به طول کشیده و بعد از کم شدن آن فرد احساس خستگی می کند.

نشانه های رایج حمله پانیک موارد زیر می باشد :
• ضربان قلب تند و تپنده
• لرزش در بدن
• عرق کردن
• احساس بروز یک خطر ناگهانی
• احساس خفگی و تنگی در نفس
• حالت تهوع
• گر گرفتگی
• سردرد
• سرگیجه
• درد در ناحیه قفسه سینه
• گرفتگی در ناحیه شکم
• ترس از دست دادن کنترل بدن
• ترس از مرگ
• بی حس یا سوزن سوزن شدن دست و پا

نشانه های روانشناختی پنیک عصبی :
• مشکل در تمرکز
• کم شدن میل جنسی
• بی خوابی
• زنگ زدن در گوش
• حس گیر کردن غذا در گلو
• حس وحشت و سراسیمگی

حمله پانیک ممکن است در روز چندین مرتبه اتفاق افتاده و یا هر هفته و هر ماه باشد. گاهی فرد ممکن است متوجه پنیک عصبی خود شده و با تشخیص به موقع و انجام کارهای لازم، جلوی این مشکل گرفته می شود. این موضوع در بین زنان بیشتر از مردان شایع می باشد.

نشانه های پنیک عصبی چیست؟

بیشتر بدانید : اسکیزوفرنی چیست؟ دلایل ایجاد و علائم آن چه می باشد؟

علت پنیک عصبی چه می باشد؟

بصورت دقیق علت ایجاد حمله پانیک مشخص نمی باشد اما برخی از عوامل در بوجود آمدن آن نقش دارد. از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea علل زیستی و جسمی : برهم خوردن هورمون های بدن منجر به ایجاد اختلال پنیک عصبی می شود. عواملی مانند دیابت، پرکاری و کم کاری تیروئید، بارداری و بیماری های کلیوی از جمله مواردی می باشند که منجر به برهم خوردن سیستم هورمونی بدن می شود و ممکن است این اختلال ها سبب حملات عصبی در فرد شود.

1605686310 idea ژنتیک بدن : عوامل ارثی و ژنتیک نقش مهمی در حمله پنیک یا همان اختلال هراس دارند. اگر در زندگی فرد، پدر و یا مادر او دچار پنیک عصبی می شود، احتمال آن در شخص بسیار بالا می باشد. در واقع این اختلال به یک ژن خاصی مربوط نبوده و ترکیب برخی از ژن ها منجر به ایجاد چنین مشکلی می شود.

1605686310 idea اثر محیط بر روی حمله پانیک : از شایع ترین دلایل این اختلال، محیط و اجتماع می باشد. در بسیاری از افرادی که دچار پنیک عصبی می شوند، مشکلاتی مانند تغییر ناگهانی محیط زندگی، مشکلات خانوادگی، زلزله، بیماری ها، مرگ عزیزان و اطرافیان و مواردی این چنینی وجود داشته که فرد را دچار حمله پنیک می کند و حتی ممکن است که این موضوع ادامه دار بوده و فرد به اختلال هراس دچار شود.

پنیک عصبی بطور معمول در اواخر نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود و زنان بیشتر از مردان دچار آن شده و احتمال دارد که گروه های خاصی به آن مبتلا شوند. اما فاکتورهایی نیز وجود دارد که خطر ابتلا به حمله پانیک را بیشتر می کند که از جمله آنها :

1605686149 communications داشتن سابقه سو استفاده جنسی در زمان کودکی
1605686149 communications داشتن سابقه حمله پانیک در خانواده
1605686149 communications مواجه شدن با ترس های عمده زندگی مانند مرگ و یا بیماری جدی یکی از اعضای خانواده
1605686149 communications سابقه برخورد با یک واقع آسیب زا مانند تجاوز جنسی یا یک حادثه جدی
1605686149 communications سیگار و یا مصرف زیاد کافئین
1605686149 communications ایجاد تغییرات زیاد در زندگی فرد مانند طلاق

در تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مشخص شده است که واکنش طبیعی بدن در زمان مبارزه یا فرار، حملات پانیک می باشد، مانند زمانی که فرد در مواجه با یک حیوان وحشی قرار می گیرد. واکنش های غریزی بدن در چنین مواقعی افزایش ضربان قلب و تند شدن نفس بوده که بدن برای مواجه شدن با چنین تهدیدی، آماده می شود. اما حمله پانیک زمانی رخ می دهد که هیچ خطر آشکاری شخص را تهدید نکرده و این موضوع برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده است، که چرا این حملات در چنین مواقعی ایجاد می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462