قرص سرترالین چیست؟ معرفی نحوه مصرف و عوارض شایع

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص سرترالین که با نام تجاری آسنترا شناخته می شود یک داروی ضد افسردگی می باشد که از دسته داروهای سروتونین و نوراپی نفرین است که با عملکرد دوگانه برای درمان مواردی چون افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اضطراب، بیش فعالی احتمالی و دردهای عصبی مزمن بکار برده می شود. قرص سرترالین بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و منجر به افزایش ترشح میزان سروتونین و نور اپی نفرین در مغز می شود. از آنجایی که داروهایی که برای درمان بیماری ها و اختلال های روانی بکار برده می شود، میزان و نحوه مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است، باید زیر نظر پزشک مصرف شده که قرص سرترالین نیز یکی از این نوع داروها می باشد.

قرص سرترالین چیست؟

بیشتر بدانید : افسردگی زمستانی چیست؟ چگونه آن را حل کنیم؟

قرص سرترالین برای چه مواردی مصرف می شود؟

قرص سرترالین از جمله داروهای پرکاربرد و معروف در درمان افسردگی می باشد که برای بسیاری از افرادی که دارای افسردگی هستند، تجویز می شود. قرص سرترالین باعث افزایش روحیه فرد، بالا رفتن کیفیت خواب، افزایش میزان اشتها و سطح انرژی او می شود. همچنین این قرص منجر به برگشت علاقه او به امور زندگی می شود. گاهی از این قرص به عنوان دارویی برای خواب تجویز شده و باعث کم شدن ترس، اضطراب و افکار ناخواسته در فرد می شود. همچنین قرص سرترالین منجر به کم شدن رفتار وسواس گون و انجام کارهای تکراری که منجر به اختلال در عملکرد روزانه فرد شده است، می شود.

قرص سرترالین یک داروی تجویزی توسط پزشک می باشد که با نام تجاری Zoloft در دسترس قرار می گیرد. این دارو از جمله داروهای ژنریک می باشد که این داروها با هزینه کمتری در دسترس قرار می گیرد. اما برای مصرف قرص سرترالین نیاز است که توصیه های زیر را جدی بگیرید :

• قرص سرترالین را بصورت دقیق و با دستور پزشک خود مصرف نمایید.
• هرگز بیشتر از میزانی که پزشک شما تجویز کرده است، این دارو را مصرف نکنید.
• در صورتیکه دچار بروز علائم جانبی شده اید به پزشک خود اطلاع دهید.
• اگر باردار می باشید و یا در دوران شیردهی هستید، قبل از شروع مصرف قرص حتما آن را به پزشک خود اطلاع دهید.
• قرص سرترالین با برخی از داروها و مکمل ها تداخل دارویی دارد، بنابر این قبل از مصرف هر نوع داروی دیگری آن را به پزشک خود اطلاع داده و با او مشورت نمایید.
• سرترالین ممکن است منجر به بروز خطر خودکشی در بیماران جوان بشود، بنابر این اگر دچار افکار خودکشی و یا تغییرات خلقی شدید، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص سرترالین در چه مواردی کاربرد دارد؟

قرص سرترالین یا آسنترا برای درمان افسردگی، وسواس اجباری، هراس، استرس بعد از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی و یا اختلال پیش از قائدگی استفاده می شود. این دارو معمولا به عنوان درمان تکمیلی استفاده می شود و این بدان معناست که ممکن است نیاز به استفاده از این دارو با سایر داروها باشد.

سرترالین به دسته ای از داروها تعلق دارد که با نام مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین می باشد. این دارو منجر به افزایش میزان سروتونین در مغز شده که یک ماده طبیعی در مغز بوده و منجر به حفظ تعادل سلامت روان فرد می شود. این دارو می تواند علائم افسردگی و اختلال اضطراب در فرد را بهبود دهد.

قرص سرترالین برای چه مواردی مصرف می شود؟

بیشتر بدانید : نشانه های افسردگی حاد چیست؟ چگونه آن را مدیریت کنیم؟

قرص سرترالین دارای چه عوارضی می باشد؟

قرص سرترالین ممکن است منجر به ایجاد خواب آلودگی، بی خوابی و یا هردوی آنها در فرد شود. همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در فرد ایجاد کرده که این عوارض در بزرگسالان با کودکان دارای تفاوت هایی می باشد. در اینجا به بررسی عوارض جانبی مشترک در بین بزرگسالان و کودکان می پردازیم :

1. ایجاد حالت تهوع، اسهال، سو هاضمه و یا از دست دادن اشتها
2. تغییر در الگوی خواب که منجر به بی خوابی و یا پر خوابی در فرد می شود
3. افزایش تعرق و همچنین گرمای بدن
4. بروز مشکلات جنسی از جمله کم شدن میل جنسی و یا نعوظ در آقایان
5. لرزش در بدن و یا حرکات دست
6. بی حالی، خستگی و کسل شدن در طول روز
7. تحریک شدن معده و یا دستگاه گوارش برای برخی از گروه های خاص

بهترین زمان مصرف قرص سرترالین چه زمانی است؟

اگر این دارو را بصورت تک دوز و یک بار در طول روز مصرف می کنید، بهترین زمان برای مصرف آن در هنگام صبح و بعد از صبحانه و یا شب بعد از صرف زمان شام می باشد. اما اگر قرص سرترالین را بصورت دو دوز مصرف می کنید، می توانید یکی را در هنگام صبح و بعد از میل کردن صبحانه و دیگری را در هنگام شب مصرف نمایید. زمان مصرف قرص سرترالین چندان مشکل ساز نمی باشد اما با این حال در این زمینه با روانپزشک خود مشورت نمایید.

مصرف سرترالین نباید بصورت خود سرانه و بصورت تشخیص شخصی صورت گیرد و این قرص حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود. اگر به تشخیص خود قصد دارید که قرص سرترالین را مصرف نمایید، هرگز این کار را انجام ندهید. اگر این قرص به تجویز روانپزشک و تشخیص او مصرف می شود، باید در زمان تعیین شده و بر اساس میزان دوز مصرفی معین شده توسط او، شروع به مصرف نمایید. این دارو در مقایسه با دیگر داروهای ضد افسردگی از مزایایی مانند عدم تاثیرگذاری بر روی مهار مونو آمین اکسیداز و همچنین عدم اثر بر روی پاسخ به تحریکات و تغییرات دمای بدنی همراه می باشد. همچنین این دارو برای بیماران قلبی و یا کسانی که دچار عوارض جانبی دیگر داروهای ضد افسردگی می شوند، مناسب است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462