بلوغ فکری چیست

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ فکری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بلوغ فکری یک نوع تحول و رشد عقلی در فرد می باشد که بر پایه آن در تصمیمات زندگی خود می تواند بر پایه منطق و فکر خود تصمیم گرفته و احساسی برخورد نمی کند. همه افراد در فاصله بین کودکی و بزرگسالی خود بلوغ جسمانی را تجربه می کنند و دچار یکسری تفاوت ها و تغییرات در روند فیزیکی و جسمی خود شده که به راحتی مراحل رشد و بلوغ آنها مشهود و قابل لمس می باشد. اما در کنار بلوغ و تغییرات جسمانی، یک نوع بلوغ و تغییرات فکری نیز رخ می دهد که قابل لمس نبوده و همچنین در دوره مشخصی نمی باشد. در واقع این موضوع برای افراد مختلف، در سنین متفاوتی بوده و به آن بلوغ فکری گفته می شود.

بلوغ فکری چیست؟

بیشتر بدانید : تخلیه هیجانی یا خستگی عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

معنی بلوغ فکری

بلوغ فکری به تغییراتی که در تحلیل ها و تصمیم گیری های فرد انجام می شود، گفته شده و در واقع زمانی که این تصمیم ها بر اساس عقل و منطق پیش رفته و کاملا سنجیده و به دور از احساسات زیاد و بی منطق نمی باشد، بلوغ فکری ایجاد شده است. بلوغ دیگری نیز در افراد شکل می گیرد که مانند بلوغ فکری قابل لمس و روئت نبوده و درون افراد است و به آن بلوغ عاطفی گفته می شود. در این بلوغ نیز فرد توانایی کنترل عواطف و احساسات خود را در شرایط مختلف داشته و بصورت درست می تواند آن را مدیریت و کنترل نماید.

بلوغ فکری و عاطفی از جمله نشانه ها و علائم بلوغ در یک انسان محسوب شده که با بلوغ جسمانی کاملا متفاوت و متمایز می باشد. بلوغ فکری و عاطفی در سن های مختلفی رخ داده و معمولا برای دختران از سنین 23 سالگی می باشد و برای پسران این موضوع دیرتر بوده و در سن 25 سالگی نشانه های آن دیده می شود.

بلوغ فکری در چه سنی می باشد؟

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی و نقش آن در زندگی فرد

نشانه های بلوغ فکری چیست؟

نشانه هایی برای تشخیص بلوغ فکری در افراد وجود دارد که از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره نمود :

1605686310 idea مستقل شدن و صبر بیشتر : در سنین قبل از بلوغ فکری، فرد برای انجام کارهایش بیشتر از دیگران کمک گرفته و به دلیل شکل نگرفتن شخصیت، فرد در این سنین به دیگران متکی و وابسته می باشد. اما زمانی که بلوغ فکری در او شکل می گیرد، از وابسته بودن لذت نبرده و به دنبال استقلال می باشد و همچنین دنبال حل مشکلات بصورت فردی است و به همین دلیل میزان صبر و تحملش نیز بیشتر می شود. در این زمان شخص یاد می گیرد که با اولین شکست خود را نباخته و مانند زمان کودکیش به دنبال تسلیم شدن نمی باشد.

1605686310 idea کم شدن غرور : در افرادی که بلوغ فکری اتفاق نیافتاده است، به دلیل اینکه مدیریت درستی بر روی افکار و هیجانات خود ندارند، به محض رسیدن به موفقیتی احساس غرور کرده و خود را برتر از دیگران می پندارند. اما در زمان رسیدن به بلوغ فکری، میزان غرور این افراد کاهش یافته و خود را جزئی از جمع دانسته و به دنبال کارهای تیمی می باشند، تا موفقیت های فردی.

1605686310 idea داشتن استقامت بیشتر : در زمانی که بلوغ فکری رخ می دهد، فرد با کوچکترین مشکل یا مخالفتی سعی ندارد که حرف خود را به کرسی برساند. در واقع زمانی که فرد دارای ناپختگی است، با هر گونه مخالفت یا موضوعی که مطابق میل او نباشد، دست به عکس العمل می زند. اما در مواقعی که بلوغ فکری رخ می دهد، شخص درک خوبی از انسان ها داشته و این را می داند که افراد دارای نگرش ها و طرز فکرهای مختلفی می باشند.

برای رسیدن به بلوغ فکری چه کار کنیم؟

برای رسیدن به بلوغ فکری راه های مختلفی وجود داشته که در اینجا به چند نمونه از این روش ها اشاره می کنیم :

tick 2 مطالعه کنید : مطالعه به شما کمک می کند تا با طرز فکر شخصیت های مختلف آشنا شده و گنجایش ذهنی خود را افزایش دهید. در واقع خواندن زندگی و سرگذشت افراد مختلف، ذهن ما را وادار می کند که به بررسی برداشت هایمان بپردازیم.

tick 2 در جمع افراد بزرگتر حضور داشته باشیم : حضور در جمع بزرگان و همچنین افراد فرهیخته باعث شده تا با طرز فکر و ذهنیت این افراد آشنا شده و بیشتر بلوغ فکری ما را شکل می دهد. در کنار آن، در جمع افرادی که باعث می شوند بلوغ فکری و عاطفی ما شکل نگیرد، بیشتر باعث درجا زدن ما در زندگی می شود. اما در جمع افراد بزرگ و مطرح، روند ذهنی ما سریع تر شکل گرفته و ذهن ما بازتر و پخته تر شود.

tick 2 فوران احساسی خود را کنترل نماییم : در سنین کم و قبل از رسیدن به بلوغ عاطفی و فکری، فرد ممکن است در طول روز با بازه زیادی از بروز احساسات خود روبرو شده و شنیدن اخبار و یا وقایع مختلف، طیف وسیعی از احساسات و عواطف را در او شکل دهد. به تعادل رساندن و میانه روی در این احساسات به ما کمک کرده که زودتر به بلوغ و درک عاطفی رسیده و دید بهتر و وسیع تری را نسبت به موضوعات مختلف منطقی و احساسی پیدا نماییم. بلوغ عاطفی به معنای بی احساس شدن نمی باشد، بلکه در واقع سنجیده شدن احساسات و عواطف در فرد بوده و بار هیجانی آن از بین می رود. در زمان بلوغ فکری و عاطفی فرد می تواند مدیریت بهتری نسبت به احساسات خود پیدا نماید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ فکری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462