معرفی تیپ شخصیتی INTJ

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی INTJ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تیپ شخصیتی INTJ به معنای درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت گر می باشد که یکی از 16 نوع تیپ شخصیتی در تست MBTI است. به تیپ شخصیتی INTJ معمار یا استراتژیست گفته می شود و افرادی هستنید که خلاق، تحلیل گر و منطقی می باشند. از آنجایی که تست MBTI یکی از معروف ترین تست های روانشناسی می باشد، می تواند اطلاعات خوبی درباره شخصیت هر گروه شخصیتی به شما دهد، اما عده ای بر این باورند که این تست دقت کافی نداشته و به همین دلیل نیاز است تا در تحلیل آن احتیاط نمایید. این مقاله به شما درباره تیپ شخصیتی INTJ، اطلاعات خوبی می دهد.

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی افراد درونگرا چیست؟

ویژگی افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ چه می باشد؟

این افراد در گروه درونگراها طبقه بندی می شوند و به همین دلیل ترجیح به تنهایی کار کردن دارند. آنها در هنگام دیدن تصویری بزرگ، به جای تمرکز بر روی جزئیات مشخص آن، بر اطلاعات انتزاعی تصویر، تمرکز می کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ، بر روی منطق و شواهد عینی بیشتر از احساسات خود تمرکز دارند و تمایل زیادی دارند که در دنیای خودشان حس کنترل و نظم داشته باشند. این افراد سعی می کنند که به برنامه های خود جامعه عمل بپوشانند و آنها را بصورت اجرایی در آورند.

از جمله ویژگی های مثبت تیپ شخصیتی INTJ به داشتن اعتماد به نفس بالا، سخت کوشی در کار، لذت بردن از مفاهیم انتزاعی، منتقد و شنونده خوب بودن و داشتن انتظارات بالا میتوان اشاره کرد.

از ویژگی های منفی تیپ شخصیتی INTJ به بیش از حد قضاوت گر و کمال گرا بودن، علاقه نداشتن به صحبت کردن درباره احساسات و در مواقعی بی تفاوت و بی علاقه به نظر رسیدن می باشد.

معرفی تیپ شخصیتی INTJ

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی تیپ منطقی چیست؟

رویکردهای شناختی افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ چه می باشد؟

در تست MBTI، چهار مشخصه اصلی وجود دارد که شامل موارد زیر است :

1. برونگرا و درونگرا
2. حسی یا شهودی
3. منطقی یا احساسی
4. قضاوت گر یا ادراکی

با توجه به حروف اول انگلیسی هر کدام از این واژه ها، نام تیپ شخصیتی هر گروه در می آید و در تیپ شخصیتی INTJ، با توجه به حروف آن شخصیت فرد درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت گر می باشد.

1605686310 idea رویکرد غالب تیپ شخصیتی INTJ، درونگرا شهودی : در این حالت فرد تمایل به بررسی الگوها، احتمالات و معانی دارد و این افراد تنها به واقعیت های قابل لمس توجه نکرده و می خواهند تا معانی آن را نیز درک نمایند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ از تفکر درباره آینده و کاوش کردن در احتمالات نیز لذت برده و در مواقعی که به تداعی خاطره ای می پردازند، احساسات را بیشتر از جزئیات به یاد می آورند. این تیپ شخصیتی می تواند معنای عمیق و پنهان در هر چیزی را به خوبی درک کند.

1605686310 idea رویکرد کمکی تیپ شخصیتی INTJ، برونگرا منطقی : در افراد دارای این نوع تیپ شخصیتی، برونگرا بودن یک کارکرد کمکی برای این افراد محسوب می شود و باعث شده تا این اشخاص در دنیای اطراف خود به دنبال کنترل، نظم و ساختار بوده و باعث شده تا در برابر مشکلات بصورت آگاهانه و هوشمند عمل کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ بر اساس منطق خود تصمیم گیری کرده و افکارشان به دنبال روابط علت و معلولی می باشد.

1605686310 idea رویکرد سوم تیپ شخصیتی INTJ، درونگرا احساسی : افراد این گروه درونگرا و احساسی نیز می باشند، اما به دلیل اینکه این نوع رویکرد، عملکرد غالب و کمکی آنها نبوده، تاثیر آن کمتر می باشد. در افرادی که این جنبه از شخصیت خود را پرورش می دهند، در مواقع تصمیم گیری می توانند بیشتر به احساسات و ارزشها توجه کرده و در نتیجه به فعالیت هایی که هماهنگ با ارزش هایشان می باشد، علاقه بیشتری را نشان می دهند.

1605686310 idea رویکرد فرعی تیپ شخصیتی INTJ، برونگرا حسی : این حالت از شخصیت افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ، کمترین عملکرد آنها بوده ولی با این حال تاثیرگذار می باشد. این رویکرد باعث شده تا این افراد از طریق حواس خود اطلاعات را تجزیه و تحلیل نمایند. در مواقعی که بصورت برونگرای حسی عمل می کنند، در لحظه حال زندگی کرده و از دنیای خود انرژی می گیرند.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی INTJ چه می باشد؟

این گروه شخصیتی از خلق کردن و نوآوری لذت برده و هم در تفکر شهودی و هم در مهارت های عملی، توانمند می باشند. تیپ شخصیتی INTJ، ایده های پیچیده ای را متصور شده و می توانند آن را به واقعیت تبدیل نمایند. این افراد در محیط های کاری که ساختار یافته و پویا می باشد، مناسب تر بوده و در محیط هایی که مهارت های تحلیلی، استراتژیک و تفکر خردمندانه دارند، خوشحال تر و راضی تر می باشند. شغل های مناسب برای تیپ شخصیتی INTJ، در گروه های مختلفی تقسیم بندی می شود :

tick 2 علوم انسانی و هنر : اگر افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ، از ایده پردازی لذت می برند، این مشاغل برای آنها مناسب است :

کارگردان
فیلم نامه نویس
فیلمبردار
اجرا کننده موسیقی

tick 2 تجارت : در فرصت های تجاری، تیپ شخصیتی INTJ، از مهارت حل مسئله و شهود خلاقانه خود استفاده کرده و اگر این افراد به دنبال نقش رهبری و آزادانه فکر کردن می باشند، مشاغل زیر برای آنها مناسب است :

عکاس
سردبیر
طراح صفحات وب
روزنامه نگار

tick 2 فناوری : برنامه های تجاری، اجرای کمپین ها و دست یافتن به اهداف استراتژیک برای این گروه شخصیتی موفقیت آمیز می باشد. مشاغل مناسب این گروه شامل موارد زیر است :

مدیر تولید
کارگردان خلاق
مدیر بازاریابی
توسعه دهنده نرم افزارها

tick 2 سرمایه گذاری : از آنجایی که این تیپ شخصیتی تحلیل گر و سازمان یافته می باشند، برای مشاغلی که با اعداد سر و کار دارند، مناسب می باشند. مشاغل مناسب برای آنها :

حسابدار
مشاور مالی
مامور رسیدگی
اقتصاددان

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی INTJ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462