افسردگی زمستانی چیست؟ چگونه آن را حل کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راهکار درمان افسردگی زمستانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی زمستانی نوعی از افسردگی می باشد که با تغییر فصل در فرد ایجاد می شود که شخص هر سال و در همان زمان با آن روبرو می شود. اگر شما دچار افسردگی زمستانی می شود احتمالا این علائم از ابتدای پاییز و با کوتاه شدن زمان روز در شما ایجاد شده و تا پایان زمستان نیز ادامه دارد. افرادی که دچار افسردگی زمستانی می شوند معمولا در این فصول انرژی بدنشان کم شده و احساس بدخلقی در وجودشان دارند. با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره علائم افسردگی زمستانی و روش حل آن صحبت نماییم.

نشانه های افسردگی زمستانی

بیشتر بدانید : عوارض افسردگی بر روی بدن چیست؟ شیوه جلوگیری

نشانه های افسردگی زمستانی به چه صورت است؟

• فرد تقریبا هر روز احساس افسردگی شدید می کند
• انرژی کم داشتن
• از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت هایی که از آن لذت می برده است
• مشکلات مربوط به خواب
• عدم تمرکز کافی
• تغییر در میزان اشتها و وزن
• حس سستی و آشفتگی
• حس ناامیدی، بی ارزشی و گناه
• افکار زیاد درباره مرگ و خودکشی

ممکن است افرادی که دارای افسردگی زمستانی می شوند نشانه های زیر را در خود نشان دهند :

افزایش پیدا کردن وزن
بیش از اندازه خوابیدن
کم انرژی شدن و خستگی زیاد
تغییر در میزان اشتها، به خصوص علاقه مندی به غذاهای پر کربوهیدرات

علت افسردگی زمستانی چه می باشد؟

علل خاصی برای افسردگی زمستانی و فصلی وجود نداشته اما وجود برخی از موارد زیر می تواند در شکل گیری افسردگی زمستانی نقش داشته باشد :

tick 2 کاهش میزان نور خورشید که در فصل زمستان و پاییز با کم شدن میزان نور همراه می باشد.

tick 2 تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن که به واسطه کوتاه شدن زمان روز رخ می دهد. کم شدن مدت زمان روز می تواند در فرد ایجاد حس افسردگی نماید.

tick 2 کاهش سطح سروتونین که یک ماده شیمیایی در مغز بوده و می تواند بر میزان خلق و خوی فرد تاثیر گذاشته و در بروز افسردگی زمستانی نقش دارد. علت افت سروتونین در بدن کاهش میزان نور خورشید می باشد.

tick 2 تغییر در میزان ملاتونین که به دلیل تغییر در فصل بوده و به واسطه آن میزان هورمون خواب یا ملاتونین تغییر کرده و منجر به تغییرات در الگوی خواب می شود.

tick 2 جنسیت نیز در این میان تاثیر داشته و زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی زمستانی می شوند و همچنین در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان افسردگی زمستانی رخ می دهد.

tick 2 وجود سوابق افسردگی در فرد و یا داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه می تواند احتمال ایجاد افسردگی زمستانی را در فرد بیشتر کند.

tick 2 دور بودن از خط استوا و زندگی کردن در نیمکره شمالی یا جنوبی زمین نیز به دلیل کاهش میزان نور خورشید در طول زمستان، احتمال افسردگی زمستانی را بیشتر می کند.

تشخیص افسردگی زمستانی از چه طریقی ممکن است؟

برای تشخیص درست این بیماری نیاز است تا به پزشک و یا روانشناس مراجعه کرده و بعد از ارزیابی دقیق در این زمینه، وجود افسردگی زمستانی را در شما تشخیص دهد.

1605686149 communications ارزیابی اولیه : در ابتدا ممکن است پزشک از شما سوالاتی درباره نشانه های این بیماری پرسیده و وضعیت سلامتی شما را ارزیابی نماید. همچنین مواردی مانند سابقه افسردگی در شما و یا خانوادتان را نیز بررسی کرده و یا وجود مشکلات سلامتی در درونتان را مورد ارزیابی قرار می دهد.

1605686149 communications انجام آزمایشات : کمک گرفتن از آزمایش خون و یا آزمایشات هورمونی و تیروئید نیز برای اطمینان بیشتر از وضعیت سلامتی و جسمی شما، مفید می باشد.

1605686149 communications ارزیابی های روانشناختی : برای بررسی علائم افسردگی زمستانی نیاز است تا درباره افکار، احساسات و نشانه های این موضوع از شما سوالاتی پرسیده شده و تست هایی گرفته شود.

راهکار درمان افسردگی زمستانی

بیشتر بدانید : نور درمانی چیست؟ درمان افسردگی با فتوتراپی

درمان افسردگی زمستانی به چه صورت است؟

درمان موثر در افسردگی زمستانی شامل نوردرمانی، دارو درمانی و روان درمانی می باشد که گاهی ترکیب دو و یا هر سه این موارد می تواند به بهتر شدن شرایط بیماری کمک نماید. اگر مبتلا به اختلال دوقطبی بوده و از افسردگی زمستانی نیز رنج می برید، حتما نیاز است تا در این زمینه به دکتر مراجعه کرده و این موضوع را به او اطلاع دهید. در مواقعی که از نور درمانی استفاده می کنید، در کنار آن نیاز است تا از داروهای ضد افسردگی و یا درمان دیگری نیز بهره مند شده تا روند موثرتری را داشته باشید. همچنین در صورت مصرف داروهای دیگر، می بایست تا آن را به پزشک خود اطلاع داده تا تداخل دارویی به دنبال نداشته باشید.

1605686310 idea نور درمانی : یکی از دلایلی که افراد دچار افسردگی زمستانی می شوند، کم شدن میزان نور خورشید در طول روز و به دنبال آن کاهش میزان سروتونین در بدن است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در زمان های روز و همچنین در مواقع ابتدایی روز باعث شده تا سطح سروتونین فرد بالا رفته و احساس بهتری را تجربه نماید.

1605686310 idea روان درمانی : یکی از موضوعاتی که در انواع افسردگی ها موثر می باشد، روان درمانی است. این موضوع حتی در زمینه افسردگی زمستانی نیز تاثیر گذار بوده و فرد با کمک درمانگر می تواند علت این افسردگی را بصورت ریشه ای و عمقی بررسی و درمان نماید.

در جلسات درمانی، روانشناس به فرد کمک کرده تا افکار و رفتارهای منفی که منجر به بدتر شدن شرایط فرد می شود را شناسایی کرده و راهی سالم برای کنار آمدن با آن پیدا نماید.

1605686310 idea روش های درمانی جایگزین : استفاده از روش هایی مانند مراقبه، یوگا، ذهن آگاهی، موسیقی درمانی و یا هنر درمانی نیز می تواند در درمان افسردگی زمستانی موثر واقع شود و به بهتر شدن شرایط فرد کمک نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راهکار درمان افسردگی زمستانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462