هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مشاوره پیش از ازدواج امروزه به یکی از مراحل تشکیل خانواده تبدیل شده و زوجین می دانند که برای ایجاد یک زندگی مشترک نیاز به کمک گرفتن از درمانگر و روانشناس با تجربه و کار بلد در این زمینه دارند.

امروزه مشاورهای زیادی در این عرصه فعالیت داشته که کمک های مختلفی به زوجین می کنند. تحقیقات نشان داده که افرادی که از مشاور و روانشناس برای قبل از ازدواج کمک می گیرند، شانس ازدواج موفق تری را در پی خواهند داشت.

اما از آنجایی که ممکن است بسته به موقعیت مکانی فرد و یا دوری از کشور، این امکان برای همه بصورت یکسان وجود نداشته باشد، استفاده از مشاورهایی غیر از مشاوره حضوری می تواند، به این افراد کمک نماید.

مشاوره اینترنتی قبل از ازدواج

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

امروزه دسترسی به اینترنت تقریبا برای همگان امکان پذیر بوده و همین امر باعث شده تا در هر موقعیت و جایگاهی، فرد تنها با کمک چند کلیک، به خواسته و نیاز خود دسترسی پیدا نماید. این موضوع یکی از مزایای تکنولوژی محسوب می شود که همه حوزه ها و فعالیت ها را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بطور مثال ممکن است شما در خارج از ایران زندگی می کنید و با فردی در همان جا آشنا شده اید که امکان گرفتن مشاوره حضوری و یا تلفنی را ندارید، مشاوره اینترنتی به شما کمک می کند تا از همان امکانات سایر افرادی که در ایران زندگی می کنند، بهره مند شوید. از دیگر مزایای این نوع مشاوره در دسترس بودن و نوبت دهی آسان آن می باشد که نیاز به صرف زمان زیاد وجود ندارد. همچنین انجام تست های روانشناسی و شخصیت شناسی نیز به راحتی در دسترس شما خواهد بود.

جلسات مشاوره با هدف هدایت صحیح زوجین در جهت رسیدن به زندگی موفق تر و با آرامش بیشتر می باشد و تامین بهداشت روانی زوجین در این جلسات از اهمیت زیادی برخوردار است. مشاوره قبل از ازدواج به شناخت دو طرف از یکدیگر کمک زیادی کرده و همچنین باعث می شود تا اهداف، ارزش ها و انتظارات زوجین از یکدیگر مشخص شود. این تطابق ها و عدم تطابق ها حتما باید پیش از ازدواج بررسی شده تا در صورت نداشتن نتیجه درست و منطقی، زوجین مطلع شوند.

5 نکته کلیدی مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی ارزشمند برای زوجین است تا با شناخت عمیق‌تر یکدیگر، چالش‌های احتمالی زندگی مشترک و راهکارهای غلبه بر آنها را بررسی کنند. این امر به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی و آمادگی بیشتر قدم در مسیر زندگی مشترک بگذارند و از بروز بسیاری از مشکلات در آینده پیشگیری کنند.

در ادامه، به مورد مهم از اهداف اصلی مشاوره قبل از ازدواج اشاره می‌کنیم:

هدف
شناخت عمیق‌تر زوجین از یکدیگر: در جلسات مشاوره، زوجین با ابعاد مختلف شخصیتی، علایق، ارزش‌ها، باورها، انتظارات و نیازهای یکدیگر آشنا می‌شوند. این امر به آنها کمک می‌کند تا درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از یکدیگر داشته باشند و از بروز سوءتفاهمات و اختلافات در آینده پیشگیری کنند.
بررسی تناسب‌ها و ناسازگاری‌ها: مشاور با بررسی معیارهای انتخاب همسر و تطبیق آنها با ویژگی‌های طرفین، به زوجین در شناسایی نقاط قوت و ضعف رابطه و همچنین تناسب‌ها و ناسازگاری‌های احتمالی کمک می‌کند.
تقویت مهارت‌های ارتباطی: در جلسات مشاوره، زوجین با اصول و فنون ارتباط موثر، مانند گوش دادن فعال، بیان صحیح احساسات، حل تعارض و مذاکره آشنا می‌شوند. این مهارت‌ها برای داشتن یک رابطه سالم و پایدار ضروری هستند.
آمادگی برای زندگی مشترک: مشاور با ارائه آموزش‌های لازم، زوجین را برای چالش‌ها و وظایف مختلف زندگی مشترک، مانند مدیریت امور مالی، فرزندپروری، تقسیم وظایف و حل اختلافات آماده می‌کند.
پیشگیری از مشکلات و افزایش رضایت از زندگی زناشویی: با شناسایی مشکلات و ناسازگاری‌های احتمالی در مراحل اولیه رابطه و ارائه راهکارهای مناسب برای حل آنها، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات در آینده و افزایش رضایت زوجین از زندگی زناشویی پیشگیری کرد.

مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یک گام ضروری در مسیر ازدواج، به زوجین کمک می‌کند تا با دیدی واقع‌بینانه و آگاهی کامل به استقبال زندگی مشترک بروند و از بروز بسیاری از مشکلات و چالش‌ها در آینده پیشگیری کنند.

توجه: در نظر داشته باشید که مشاوره قبل از ازدواج به معنای تضمین موفقیت زندگی مشترک نیست، اما می‌تواند نقش موثری در افزایش احتمال داشتن یک زندگی زناشویی شاد و موفق داشته باشد.

مشاور اینترنتی پیش از ازدواج

چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم ؟

جلسات مشاوره بصورت فردی و زوجی انجام می گیرد و درمانگر بر اساس نیازه خود می تواند این جلسات را پیش برد. در کنار مشاوره ها و ارائه آگاهی و نکات مهم در این زمینه، گاهی نیاز است که آزمون های شخصیت شناسی معتبری نیز بصورت کتبی صورت گرفته و نتایج حاصل از این آزمون ها می تواند نکات مهمی در مورد طرفین و احتمال موفقیت آمیز بودن و نبودن ازدواج آنها دهد.

اما با این حال این آزمون ها بصورت قطعی تعیین کننده نبوده و بیشتر می تواند زیر ساخت های شخصیتی افراد مانند میزان برون گرایی و درون گرایی، تمایلات اجتماعی و فردی آنها را نشان دهد. از دیگر موارد مهم و قابل بررسی توسط مشاور، آرزوها، تمایلات، خط قرمز ها، ارزش ها و باورهای فرد در مورد ازدواج و زندگی مشترک می باشد.

بهترین زمان برای مراجعه به مشاور چه موقعی است؟

همانطور که می دانید در روابط عاطفی، احساسات نقش تعیین کننده ای دارند و همین موضوع که با ترشح هورمون هایی نیز همراه می باشد، منجر به ایجاد حس دلبستگی و وابستگی در زوجین می شود. بنابر این زمان مناسب برای رفتن به مشاوره اهمیت زیادی دارد، چرا که طولانی شدن زمان آشنایی باعث شده تا در صورت عدم هماهنگی بین افراد، تلاش برای ادامه ندادن رابطه سخت باشد و یا کوتاه بودن مدت زمان آشنایی باعث شکل نگرفتن علاقه در افراد می شود.

بنابر این بهترین زمان مشاوره می تواند موقعی باشد که فرد آمادگی کافی برای تغییر را داشته و در عین حال نیز علاقه ابتدایی صورت گرفته است و این زمان بین 8 تا 10 ساعت گفتگو درباره مسائل مختلف ایجاد می شود.

حضور خانواده ها در مشاوره پیش از ازدواج

بطور معمول و عموم مشاوره تنها با حضور دختر و پسر صورت می گیرد و نیازی به دعوت خانواده ها وجود ندارد. اما در مواقعی که اعضای خانواده نیاز به داشتن آگاهی و یا توصیه خاصی دارند، ممکن است به درخواست مشاور، در جلساتی جدا و یا با حضور زوجین، حاضر شوند. در ازدواج های سنتی که نقش خانواده ها پر رنگ تر می باشد، ممکن است اختلاف نظرها و دخالت هایی نیز صورت گیرد که کمک گرفتن از مشاور می تواند به این موضوعات نیز کمک زیادی نماید.

ادامه رابطه در مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج یک شرط لازم بوده اما به خودی خود کافی نمی باشد. در واقع درمانگر علاوه بر بررسی شخصیت و ویژگی های هر کدام از طرفین، نکات مهم و قابل توجهی در مورد زندگی مشترک، چالش ها و خطرات آن به هر کدام از زوجین آموزش می دهد. اما تداوم و موفقیت ازدواج بسته به تلاش هر دو طرف داشته و تنها با کمک و تایید مشاور، این موضوع امکان پذیر نمی باشد.

ازدواج نیاز به تلاشی مستمر داشته و در طول این مسیر ممکن است اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی صورت گیرد که هر کدام از زوجین باید در این راه، همراه، صبور و هماهنگ با یکدیگر حرکت کرده تا از سختی ها مسیر کم کنند و در نهایت از آرامش و زندگی بهتری برخوردار شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462