تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد در جنبه های مختلفی بوده و اعتیاد در واقع وابسته شدن شخص به استفاده از یک ماده مخدر می باشد. اعتیاد داشتن به هر ماده مخدری می تواند تاثیرات سو و قابل ملاحظه ای را بر روند زندگی، کیفیت رابطه های شخص، سلامت و شرایط جسمانی و میزان تغذیه او داشته باشد.

دلایل شخصی زیادی وجود دارد که فرد رو به مصرف مواد مخدر داشته و به مرور زمان به این مواد عادت کرده و وابسته می شود. اعتیاد در سلامتی فرد تاثیر مستقیمی دارد و می تواند تغییرات زیادی را در کیفیت سلامتی و وضعیت جسمی او ایجاد نماید.

تمامی این عوامل باعث شده تا در نهایت شخص زندگی فردی و اجتماعی اش تحت تاثیر اعتیاد قرار گرفته و کیفیت آن به طرز قابل توجهی تغییر کرده و افت نماید. البته تمامی این موارد و سرعت این تغییرات بستگی به نوع ماده مخدر مصرف شده و همچنین میزان مصرف آن نیز دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تغییرات ایجاد شده مواد مخدر بر ظاهر، رفتار و عملکرد شخص بپردازیم.

 

تاثیر اعتیاد بر ظاهر فرد به چه صورت است؟

از آنجایی که مواد مخدر به سرعت بر روی ظاهر فرد تاثیرگذار بوده و منجر به تغییرات زیادی بر روی آن می شوند، نیاز است تا هر کدام از این نشانه ها را دانسته تا با اطلاع داشتن از آن به شخص گرفتار در دام اعتیاد کمک کرده تا زودتر از این شرایط خارج شده و رهایی یابد. از جمله نشانه های فیزیکی آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1605686310 idea کاهش وزن زیاد و ناگهانی: افراد معتاد به بیشتر مواد مخدر وزن کم کرده و لاغر می شوند، اما افراده معتاد به کوکائین، شیشه یا اکستازی اشتهای خود را از دست داده و به سرعت وزن کم می کنند.

1605686310 idea تغییر در رنگ پوست: فردی که دچار اعتیاد می شود رنگ پوست آن به سرعت تغییر کرده و تیره می شود. همچنین مصرف مواد مخدر منجر به آکنه، رنگ پریدگی و یرقان شده و ممکن است پوست فرد زخم یا کبود شده و ترک هایی بر روی آن ظاهر شود.

1605686310 idea حالت خون گرفتگی در چشم ها: افرادی که به هروئین اعتیاد دارد معمولا مردمک چشم هایشان تنگ شده و حالت قرمز و خون گرفتگی می شود.

1605686310 idea بر هم ریخته شدن عادت های خواب: اعتیاد باعث برهم زدن عادت خواب در افراد شده و معمولا شب ها دچار بی خوابی شده و یا ساعت های طولانی در طول روز می خوابند.

1605686310 idea اهمیت نداشتن بهداشت فردی: فرد معتاد نسبت به حمام رفتن، تمیزی بدن و مسواک زدن خود بی توجه شده و ممکن است در این بین به بیماری های پوستی و عفونت ها نیز دچار شود.

1605686310 idea علائم شایع دیگر: بی حالی های زیاد، آبریزش بینی بصورت مداوم، رعشه و لرزه، تشنج، عدم هماهنگی در بدن، تغییر عادت غذایی، آبریزش چشم، ایجاد بوی ناخوشایند از دهان و بدن، به هم فشرده شدن فک ها، شل صحبت کردن و بی دقتی در کلام.

تغییرات رفتاری در فرد معتاد

تغییرات رفتاری در فرد معتاد به چه صورت است؟

افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می شوند، تنها تغییرات فیزیکی در بدنشان اتفاق نیافتاده و در رفتار و عملکردشان نیز دچار تغییرات مشهودی می شوند.
از جمله این موضوعات میتوان به کناره گیری فرد از دوستان و خانواده خود اشاره کرد که برای استفاده از ماده مخدر، مدام به دنبال مکانی برای استعمال آن می گردد.
فرد مسئولیت های خود را به درستی انجام نداده و یا از انجام آن سر باز می زند. در کارهای خانه و یا تامین معاش خانواده کوتاهی می کند.
از آنجایی که بیشتر مواد مخدر گران می باشد، فرد معتاد ممکن است برای تهییه این مواد به دنبال فروش وسایل ارزشمند بوده و یا از دیگران پول قرض نماید.
افراد معتاد در محل کار خود دچار بی نظمی در روند کار کردن شده و از ساعت های کاری خود کم کرده و در کارشان کوتاهی می کنند.
کاهش قدرت تصمیم گیری برای فرد مبتلا به اعتیاد بسیار مشهود بوده و به سختی می تواند تصمیمی گرفته و بر روی آن پایبند باشد.

داشتن اختلافات بیشتر با افراد جامعه و یا اعضای خانواده از دیگر رفتارهای یک فرد معتاد بوده که نافرمانی های زیادی داشته و یا بصورت خودسرانه در محل کار رفتار می کند.

اعتیاد و تهییه مواد باعث شده تا فرد را وادار به دزدی و سرقت از محل کار و یا خانه خود کرده که با فروش آن بتواند مواد مورد نیاز خودش را تهییه نماید.

بیشتر بدانید: مدیریت اعتیاد در خانواده: راهکارهای مشاوره ای

تغییرات علائم روحی و روانی در فرد معتاد چیست؟

افراد معتاد دارای تغییرات زیادی در احساسات و خلق و خوی می باشند که می تواند تاثیر زیادی بر عملکردشان نیز داشته باشد باشد.
کاهش میزان اعتماد به نفس: افراد معتاد در توانمندی های خود یا کمک رسانی به دیگران دچار ضعف شده و افت قابل توجهی در میزان اعتماد به نفس و عزت نفس شخص ایجاد می شود. بی انگیزه شدن فرد از انجام کارها و هدف های مهم زندگی اش از دیگر عواقب فرد گرفتار در اعتیاد است.
افسردگی و افزایش میزان اضطراب: فرد معتاد ممکن است دارای زمینه های افسردگی نبوده و در اثر اعتیاد فرد، این حالت در او ایجاد شده و علاقه خود را نسبت به چیزهایی که قبلا دوست داشته، از دست می دهد و منجر به کاهش علاقه اش نسبت به موضوعات مختلف می شود.
تغییر در نوع شخصیت: افراد معتاد تغییرات زیادی در شخصیت آنها رخ می دهد که دلیل دیگری برای آن پیدا نمی شود و تنها اعتیاد منجر به این تغییرات شده است.
داشتن نوسانات خلقی: مواد مخدر منجر به تحریک پذیری عصبی فرد شده و خلقیات او را غیر قابل پیش بینی می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462