علت اعتیاد و وابستگی به مشروب چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

وابستگی به مشروب یا اعتیاد به الکل یک بیماری جدی محسوب شده که می تواند روان و جسم فرد را درگیر خود نماید و همچنین ساختار مغز را تغییر داده و آسیب شدیدی به کبد وارد می کند. وابستگی به مشروب یک نوع بیماری بوده که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. عوامل مختلفی مانند علت های ژنتیکی، جنسیت فرد و موضوعات اقتصادی و اجتماعی برای علت های وابستگی به مشروب شناخته شده است. همچنین عوامل روانی و رفتاری نیز در ابتلا فرد به این بیماری نقش دارد.

وابستگی به مشروب و علل آن

بیشتر بدانید : آیا الکل اعتیاد دارد؟ عوارض اعتیاد به الکل چیست؟

وابستگی به مشروب به چه علتی می باشد؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم عوامل مختلفی در وابستگی به مشروب نقش داشته که طبق نظر متخصصین در این زمینه، عواملی مانند موضوعات ژنتیکی، عوامل رفتاری و روانی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی در اینباره نقش دارد. وابستگی به مشروب می تواند به عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود و اهمیت اینکه این اعتیاد سبب بیماری در فرد می شود بسیار بالا است، چرا که منجر به تغییراتی در عملکرد مغز و اعصاب می شود و همین موضوع نیز باعث شده فرد کنترلی بر روی مغز و اعصاب خود نداشته باشد. این بیماری به دلیل عواملی مانند میزان مصرف الکل و تعداد دفعات در افراد مختلف می تواند متغیر باشد. اما اعتیاد به الکل و یا وابستگی به مشروب به مواقعی گفته می شود که فرد نمی تواند بدون مدت زمان طولانی، الکل مصرف نکند.

نشانه های اعتیاد به الکل چیست؟

از نشانه هایی که فردی وابستگی به مشروب دارد می توان به بوی دهان، قرمزی چشم ها و همچنین تهاجمی شدن رفتارش بصورت غیر عادی اشاره کرد. همچنین این افراد در رفتار خود نیز دارای تغییراتی می شوند که از جمله آن شیوه قضاوت او درباره مسائل مختلف و شرایط بهداشت فردی خود می شود. از دیگر نشانه های وابستگی به مشروب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• کم شدن علاقه و اشتیاق فرد به انجام کارهایی که به انجام آن عادت و یا علاقه داشته است
• زود رنج شدن، خستگی و ناخوشی فرد
• ناتوان شدن شخص در جمع ها و موقعیت هایی که نوشیدنی های الکلی وجود دارد
• افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روحی و روانی
• مرموز شدن، عدم صداقت و مخفی کاری

نشانه های وابستگی به مشروب

بیشتر بدانید : مصرف کراک چه عوارضی دارد؟

عوارض مصرف زیاد الکل و وابستگی به مشروب چه می باشد؟

وابستگی به مشروب و مصرف سو مواد الکلی دارای عوارض زیر می باشد :

1605686149 communications بهم ریختن حرکات بدن
1605686149 communications لکنت زبان
1605686149 communications سر درد
1605686149 communications خواب آلودگی
1605686149 communications ضعیف شدن حافظه
1605686149 communications حواس پرتی
1605686149 communications احساس تهوع و استفراغ
1605686149 communications از دست رفتن هوشیاری
1605686149 communications فکرهای مربوط به خود کشی

مصرف الکل بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر داشته و در برخی افراد وابستگی به مشروب منجر به تحریک سیستم عصبی شده و در ادامه اعصاب فرد به آن عادت می کند. وابستگی به مشروب منجر به تغییر در گفتار، عدم هماهنگ شدن ماهیچه ها و مراکز حیاتی مغز نیز شده، همچنین مصرف بیش از اندازه در مشروبات الکلی منجر به کما و در نهایت مرگ فرد می شود.

همانطور که اشاره کردیم وابستگی به مشروب بر روی جسم و روان فرد تاثیر می گذارد، اما بیشترین تاثیر را بر روی کبد دارد و از آنجایی که کبد یکی از اعضای مهم در بدن می باشد، آسیب به آن منجر به بروز مشکلاتی در فرد می شود. در اینجا به مهمترین عوارض اعتیاد به الکل اشاره می کنیم :

tick 2 بیماری های کبدی : مصرف زیاد الکل منجر به التهاب کبد، افزایش احتمال کبد چرب و در بلند مدت باعث تخریب و زخم شدن بافت کبد و سیروز کبدی می شود.

tick 2 مشکلات دستگاه گوارش : وابستگی به مشروب منجر به زخم معده و التهاب آن نیز می شود و در کنار آن بر جذب ویتامین های گروه B و دیگر مواد معدنی نیز تاثیرات منفی دارد. همچنین اعتیاد به الکل می تواند آسیب به پانکراس و یا التهاب آن را نیز ایجاد نماید.

tick 2 بیماری های قلبی : بالا رفتن فشار خون و افزایش احتمال سکته قلبی و نارسایی قلبی نیز از دیگر اثرات مصرف زیاد الکل بر روی قلب و گردش خون می باشد. در کنار آن زیاده روی در مصرف الکل نیز منجر به آریتمی جدی قلب می شود.

tick 2 دیابت و عوارض ناشی از آن : مصرف الکل، آزاد کردن گلوکز در کبد را دچار تداخل می کند و احتمال قند خون را افزایش می دهد. در افرادی که مبتلا به دیابت می باشند و یا برای کاهش قند خونشان انسولین مصرف می کنند، با مصرف الکل دچار مشکل شده و برایشان در روند درمانی شان مشکل ساز می شود.

tick 2 مشکل در بینایی : مصرف زیادی الکل با گذشت زمان منجر به حرکات غیر ارادی کره چشم شده که سبب ضعیف و یا فلج شدن عضلات چشم می شود که به دلیل کمبود ویتامین B1 در بدن است. کمبود این ویتامین که به آن تیامین نیز گفته می شود، از اثرات اعتیاد به الکل است. همچنین کمبود این ویتامین می تواند مشکلات دیگری مانند زوال عقل را ایجاد نماید که در صورت درمان نشدن به موقع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

tick 2 نقص نوزاد در هنگام تولد : در صورت اعتیاد مادر در زمان بارداری، خطرات شدیدی برای نوزاد به همراه داشته که منجر به سقط جنین نیز می شود. در واقع الکلی که در زمان بارداری توسط مادر مصرف می شود، از طریق جفت به جنین منتقل شده و از جمله عوارضی که به همراه دارد میتوان به سقط جنین، مرده زایی و ناتوانی های جسمی، ذهنی و رفتاری اشاره کرد که در طیف وسیعی بوده و بصورت مادام العمر برای نوزاد باقی می ماند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462