علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دلیل بروز بیماری افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

علت بروز بیماری افسردگی می تواند عوامل مختلفی باشد و معمولا افراد فکر می کنند که علت افسردگی خود را می دانند. اما در واقع پیدا کردن دلیل افسردگی همیشه کار ساده ای نمی باشد. عوامل مختلفی در بروز این عارضه نقش داشته که بر خلاف تصور عموم افسردگی می تواند بی علت نیز شکل بگیرد. اینکه فکر کنیم کسی تنها به علت یک موضوع افسرده شده است و یا او را بابت افسردگی مقصر بدانیم، طرز فکرهای اشتباهی می باشد. اما خبر خوب این است که فارغ از اینکه علت بوجود آمدن افسردگی چه می باشد، راه حل های موثر و زیادی برای درمان آن وجود دارد.

عوامل بروز افسردگی

مهمترین علت بروز بیماری افسردگی

همانطور که پیش تر ذکر شد علت بروز افسردگی تنها به یک دلیل صورت نگرفته و می تواند عوامل گوناگونی با هم در شکل گیری این موضوع نقش داشته باشند که از جمله آنها موارد ذکر شده در زیر می باشد. همچنین این موضوع دارای اهمیت است که افسردگی یک اختلال روانی بسیار پیچیده می باشد که پیدا کردن علت دقیق آن دشوار است.

1605686310 idea علل زیستی و نقش آن در افسردگی: در افراد افسرده بخش های خاصی از مغز آنها به خوبی کار نمی کند، اما علت دقیق آن به خوبی مشخص نبوده که در مغز چه اتفاقی می افتد که منجر به بروز افسردگی می شود. در کنار آن میزان و ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی در مغز، در آدم دارای افسردگی تغییر می کند.

1605686310 idea علل ژنتیکی افسردگی: یکی از مهمترین عواملی که در افسردگی نقش دارند، داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه است. اگر فرد در خانواده خود سابقه داشتن به افسردگی را داشته باشد، ریسک ابتلا به آن را در شخص بالا می برد. البته این را در نظر داشته باشید که افسردگی یه خصیصه پیچیده بوده که ژن های مختلفی در بروز آن نقش دارند.

1605686310 idea جنسیت و سن: از عوامل دیگر تاثیرگزار در این بیماری جنسیت بوده که زنان دو برابر مردان به این بیماری بیشتر مبتلا می شوند. علت اصلی این موضوع هنوز مشخص نشده اما تغییرات هورمونی خانم ها به دلیل سیکل عادات ماهیانه آنها، می تواند یکی از این علت ها باشد. از دیگر عوامل تاثیر گذار بالا رفتن سن افراد می باشد که با افزایش سن احتمال بروز افسردگی در او بیشتر می شود.

1605686310 idea بروز بیماری های مزمن: داشتن شرایط بیماری سخت و مزمن و همچنین ناتوانی فرد در درمان آن می تواند از مهم ترین علت های افسردگی باشد. از جمله این بیماری ها میتوان به سرطان، سکته مغزی، بیماری های قلبی، دیابت، لوپوس، بیماری کلیوی، مشکلات تیروئید، ایدز و ام اس اشاره کرد. همچنین داشتن دردهای مزمن در فرد و پایداری این دردها به مدت زیاد نیز می تواند منجر به بروز افسردگی شود.

1605686310 idea آسیب های روحی و مرگ عزیزان: صدمات روحی بزرگ مانند تجاوز، سو استفاده، طلاق، از دست دادن حیوان خانگی و یا از دست دادن کار و شرایط رفاهی می تواند از علت های بروز افسردگی در فرد شود. این عوامل ممکن است مربوط به دوران کودکی شخص نیز بوده و یا افسردگی در کودکان را همراه داشته که در بزرگسالی منجر به بروز افسردگی های شدید تری شده است. همچنین سوگ و تجربه از دست دادن عزیزی چه بصورت طبیعی و چه در اثر حادثه نیز می تواند منجر به شوک بزرگی در فرد و زندگی او شده و افسردگی را به دنبال داشته باشد.

1605686310 idea مصرف داروها: استفاده از بعضی از داروها منجر به بروز علائم افسردگی شده و همچنین این عارضه در بین افرادی که مصرف الکل و یا مواد مخدر دارند، شایع تر می باشد.

بیشتر بدانید: افسردگی بعد از مهاجرت و راه های کاهش آن

روش های دمان افسردگی

چه روش هایی در درمان افسردگی موثر است؟

با اینکه علل افسردگی هنوز مشخص و دقیق نمی باشد، اما درمان آن به خوبی پیش رفته و برای آن نیاز است که حتما از یک متخصص اعصاب و روان کمک گرفته و درمان خود را پیش برید. در درمان این بیماری سه بخش دارودرمانی، روان درمانی و درمان های غیر دارویی وجود دارد که گاهی با ترکیب این مدل ها میتوان نتیجه بهتر و سریع تری گرفت.

1605686149 communications درمان افسردگی از طریق مصرف داروها: داروهای شیمیایی می توانند بر هم خوردن مواد شیمیایی در مغز را جبران کرده و این مواد شیمیایی و هورمون ها را به حد طبیعی و نرمال باز گردانند. به تعادل رسیدن این شرایط تنها با کمک داروهای ضد افسردگی امکان پذیر بوده و برعکس باور عموم درباره این داروها، مصرف آنها اعتیاد آور و خواب آور نمی باشد. شما می توانید بعد از یک تا دو هفته تاثیرات آن را مشاهده کرده و برای نتیجه بهتر نیاز است تا به مدت دو تا سه ماه صبر نمایید. در صورت درمان نشدن این موضوع در شخص، پزشک دوز داروها و یا نوع آنها را تغییر می دهد.

1605686149 communications روان درمانی: در این روش با کمک روانشناس و صحبت کردن با او درباره مشکلات و روابط شخصی بیمار، به بهتر شدن شرایط این عارضه در او کمک می کند.

1605686149 communications درمان افسردگی به روش غیر دارویی: تحریک های الکتریکی و مغناطیسی و کمک گرفتن از ورزش و تمرینات هوازی نیز می تواند در بهبود این بیماری و کم شدن علائم آن در بدن فرد تاثیر گذار باشد. ورزش کردن منجر به ترشح هورمون اندروفین در بدن شخص شده که این هورمون به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند. در افرادی که مقاومت زیادی نسبت به استفاده از داروها و یا روش های مغناطیسی دارند، ورزش کردن می تواند گزینه بسیار مناسبی بوده که تاثیرات خوب و قابل ملاحظه ای را نیز به دنبال دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دلیل بروز بیماری افسردگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462