راهکارهای موثر در تقویت حافظه کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تقویت حافظه کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تقویت حافظه کودکان یکی از موضوعات مهمی می باشد که برای والدین اهمیت داشته و مخصوصا در سالهایی که فرزندشان به مدرسه می رود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. تقویت حافظه کودکان به آنها کمک می کند تا از پس چالش های درسی به خوبی برآمده و در امتحانات مدرسه نمرات بهتری را کسب نمایند. اما آیا راهکارهای موثری در این زمینه وجود دارد؟ از چه روشی میتوان حافظه کودکان را تقویت نمود؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا در این زمینه اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

روش های تقویت حافظه کودکان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

آیا تقویت حافظه کودکان امکان پذیر می باشد؟

ذهن کودکان در سنین پایین مدام در حال یادگیری و کشف موضوعات جدید می باشد و به همین دلیل مغز آنها توانایی بالایی در تغییر و عملکرد بهتر و حداکثری دارد. شما می توانید با ایجاد تغییرات ساده در روند زندگی کودک خود و همچنین تمرین های مبتنی بر بازی، عملکرد ذهنی فرزندتان را به میزان زیادی تقویت کرده و بهره وری بهتر و بیشتری برای آن قائل شوید. بنابر این به خوبی می توانید از روش های خلاقانه و مختلفی در این زمینه کمک گرفته و همچنین ما نیز در این مقاله روش هایی را به شما آموزش می دهیم که به تقویت حافظه فرزندتان کمک زیادی می کند.

راه های موثر تقویت حافظه کودکان

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

چه راه هایی برای تقویت حافظه کودکان وجود دارد؟

1605686310 idea آماده سازی مغز : یکی از روش های یادگیری مغز، آماده سازی آن می باشد. یعنی قبل از آموزش موضوع خاص شما، می توانید ظرفیت و امکان یادگیری مغز را افزایش دهید. این کار را می توانید با کمک گرفتن از روش های جانبی آموزشی انجام دهید، مانند جمع آوری عکس ها و پوسترهایی درباره آن موضوع، فیلم آموزشی، پرسیدن سوال درباره آن و یا ایجاد معما در این زمینه. همه این موضوعات باعث شده تا حس کنجکاوی کودک درباره موضوع بیشتر شده و کنجکاوی منجر به باز شدن فیلترهای مغزی جهت تمرکز و توجه بیشتر می شود. در نهایت این روش باعث قرارگیری مطالب آموزشی در حافظه بلند مدت کودک می شود.

1605686310 idea کمک گرفتن از رنگ های مختلف : مغز ما در هر ثانیه در معرض حجم بالایی از اطلاعات می باشد که تنها بخش کمی از آن را انتخاب می کند و اجازه ورود می دهد. مغز ناخودآگاه برای ورود اطلاعات بصورت گزینشی عمل کرده و رنگ ها در این گزینش همیشه موفق می باشند. بنابر این شما می توانید با کمک رنگ ها، حس گرهای مغز کودکتان را نسبت به مطالب آموزشی فعال کرده و منجر به تقویت حافظه آنها شوید. در واقع مغز برای بخاطر آوردن موضوعات از رنگ ها به عنوان سرنخ هایی کمک گرفته و به همین دلیل رنگ ها منجر به تحریک حافظه کودکان می شوند.

1605686310 idea دور بودن از اضطراب و استرس : فشار روانی و قرار گرفتن در معرض استرس باعث شده تا اطلاعات را به خوبی پردازش نکرده و این اطلاعات در حافظه بلند مدت ثبت نمی شود. بنابر این برای آموزش کودکان خود، این موضوع را در نظر داشته باشید که فشار روانی و ایجاد استرس به کودک نتیجه عکس در روند آموزشی می دهد. سعی کنید با روش هایی مانند بازی، موسیقی یا ایجاد محیط شاد، شرایط استرس زا را دور نمایید.

1605686310 idea داشتن تنوع و خلاقیت : داشتن تنوع در روند آموزش شما می تواند فرآیند مغز را در بخاطر سپردن افزایش دهد. محیط آموزشی فرزندتان را خلاقانه و متنوع درست نمایید و سعی کنید از روش های مختلفی برای آموزش استفاده کرده و همواره با یک روش آموزشی پیش نروید. امروزه روش های آموزشی زیادی برای یادگیری موضوعات مختلف وجود دارد. سعی کنید از آنها برای ایجاد تنوع استفاده کرده و یا با خلاقیت خود و کودکتان، راه های ساده اما جذابی برای آموزش را در نظر بگیرید.

1605686310 idea تشویق کودک : کودکان ممکن است درباره هر موضوعی برداشت های مختلفی داشته و بر اساس امکانات ذهنی خود، دریافت های متفاوتی از یک مطلب آموزشی داشته باشند. سعی کنید در این راه آنها را تشویق کرده و با طرح سوال های مختلف کودکتان را در این زمینه هدایت نمایید. این باعث شده تا برداشت های شخصی کودک محدود نشده و بتواند بصورت آزادانه ای به تجزیه و تحلیل موضوعات پرداخته و ذهن کودک شما محدود نمی شود. همچنین برای رسیدن به نتیجه مورد نظرتان می توانید با کمک سوالات و طرح معماهایی، کودک را به موضوع مورد نظر هدایت نمایید. داستان سرایی و ایجاد داستان های مهیج نیز می تواند منجر به تقویت حافظه کودک و ثبت اطلاعات در حافظه اش شود.

1605686310 idea ایجاد پل ارتباطی در مغز : از آنجایی که حافظه کوتاه مدت تنها اطلاعات را به مدت یک دقیقه در خود نگه داشته و در صورتی که این اطلاعات دارای ارتباطی با دانش گذشته فرد در مغز او نباشد، به حافظه بلند مدت منتقل نمی شود. بنابر این نیاز است تا پیوندهای معنایی بیشتری در مغز فرد وجود داشته تا اطلاعات در ذهن او ثبت شود. شما می توانید برای ثبت تجارب جدید، از پل های ارتباطی و دانش قدیم کودک در این زمینه استفاده نمایید.

1605686310 idea کمک گرفتن از حواس پنج گانه : حواس به فرد کمک می کند که اطلاعاتی که از طریق آن حس ثبت شده است، در مغز بماند. فعالیت های مربوط به هر حس در بخش مختلفی از مغز تحریک و ثبت می شود. اگر در هنگام یادگیری بتوانید حواس بیشتری از کودکتان را تحریک نمایید، اطلاعات در بخش های بیشتری از مغز ثبت می شوند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تقویت حافظه کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462