شب ادراری در بزرگسالان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

شب ادراری در بزرگسالان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که از جمله آن می توان به بیماری های زمینه ای و مشکلاتی در زمینه کنترل مثانه اشاره کرد. شب ادراری در بزرگسالان جزو مشکلاتی بوده که افراد با آن روربرو شده و منجر به بی اختیاری ادرار در هنگام شب می شود. بهترین کار برای درمان شب ادراری در بزرگسالان مراجعه به دکتر اورولوژی می باشد که با انجام آزمایشات لازم در این زمینه، علت آن بررسی و مشخص شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم دلایل شب ادراری در بزرگسالان را بررسی نماییم.

علت شب ادراری در بزرگسالان

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

علت شب ادراری در بزرگسالان چه می باشد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه 1 تا 2 درصد از بزرگسالان از مشکل شب ادراری رنج می برند. البته به دلیل خجالت آنها از این موضوع، آن را پنهان کرده و به همین دلیل ممکن است آمار آن بیشتر از این مقدار باشد.

علت شب ادراری در بزرگسالان می تواند به دلیل مشکلات مربوط به مثانه و یا بیماری های زمینه ای باشد. در واقع زمانی که مثانه به سیگنال های مربوط به تخلیه ادرار در خواب پاسخ ندهد، شخص دچار بی اختیاری در خواب می شود.

از آنجایی که شب ادراری در بزرگسالان طبیعی نمی باشد، باید برای تشخیص آن اقدامات لازم صورت گیرد. از جمله مواردی که در این زمینه نقش دارد می توان به بیماری های زیر اشاره کرد :

1605686149 communications عفونت در دستگاه ادراری : وجود عفونت ادرار می تواند مثانه، کلیه ها و مجاری ادرار را تحت تاثیر خود قرار دهد که یکی از نشانه های آن شب ادراری می باشد. همچنین این مشکل منجر به تکرر در ادرار، افزایش تعداد دفعات و مشکل در کنترل آن می شود.

1605686149 communications آپنه خواب : این اختلال منجر به قطع تنفس در هنگام خواب و برای مدت زمان کوتاهی می شود. این موضوع باعث شده تا سطح اکسیژن خون کاهش پیدا کرده و بر روی اندام های مختلف بدن تاثیر گذارد. از جمله این اندام ها، مثانه بوده که یکی از نشانه های آپنه خواب، شب ادراری در بزرگسالان می باشد.

1605686149 communications وجود مشکلات هورمونی : اختلال در هورمون های ضد ادراری، منجر به شب ادراری می شود. این هورمون ها در حالت طبیعی در هنگام شب به کلیه ها سیگنال داده که تولید میزان ادرار را کم کنند. این حالت منجر به کم شدن ادرار در طول شب می شود، اما زمانیکه این هورمون ها دچار اختلال شوند، تولید ادرار در زمان شب افزایش یافته و منجر به شب ادراری می شود.

1605686149 communications داشتن سبک زندگی نامناسب : وجود برخی اشتباهات منجر به زیاد شدن ادرار در هنگام خواب و در نتیجه شب ادراری در بزرگسالان می شود، از جمله آنها مصرف زیاد الکل، کافئین، مصرف برخی از داروها، استرس و فعالیت بدنی کم می باشد.

1605686149 communications بیش فعال شدن مثانه : از اصلی ترین دلایل شب ادراری در بزرگسالان، بیش فعالی در عضلات مثانه می باشد. این اختلال باعث شده که انقباض غیر ارادی در عضلات مثانه صورت گیرد. در نتیجه زمانی که میزان ادرار کمی نیز در مثانه وجود داشته باشد، میل به دفع ادرار زیاد است.

از دیگر دلایل احتمالی شب ادراری در بزرگسالان به موارد زیر میتوان اشاره کرد :
• یبوست
• دیابت
• مسدود شدن مجاری ادرار
• بزرگ شدن پروستات
• مشکل در ساختار مثانه
• افتادگی لگن
• وجود سنگ در مجاری ادرار

روش درمانی شب ادراری در بزرگسالان

بیشتر بدانید : راهکارهای کاهش استرس و اضطراب در سریع ترین زمان

درمان شب ادراری در بزرگسالان به چه صورت است؟

در ابتدا نیاز است تا به یک متخصص اورولوژی مراجعه کرده تا با انجام آزمایشات لازم در این زمینه، علت شب ادراری شما مشخص شود. اگر علت آن وجود بیماری هایی مانند آپنه خواب، دیابت یا عفونت های ادراری باشد، با درمان بیماری، مشکل شما نیز برطرف می شود. اما اگر این موارد در آزمایشات فرد دیده نشد، پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد :

1. تغییر در سبک زندگی فرد و درمان های خانگی شب ادراری در بزرگسالان : از جمله این تغییرات می توان به محدود کردن مصرف مایعات در طول زمان عصر تا موقع خواب، اجتناب از مصرف نوشیدنی های دارای الکل و کافئین که تولید ادرار را زیاد می کند، انجام ورزش کگل که به تمرینات کمک کننده برای تقویت عضلات لگن و مثانه گفته می شود و همچنین مقابله با استرس با کمک جلسات روانشناسی و انجام تمرینات مربوط به مدیتیشن، اشاره کرد.

تغییرات در زندگی افراد می تواند در میزان کم شدن تعداد دفعات شب ادراری در فرد تاثیر داشته و البته این موضوع گاهی زمان بر بوده و نیاز به صرف زمان کافی در این زمینه وجود دارد که می توان در طی این مدت از پوشک های ویژه بزرگسالان برای جلوگیری از مشکل شب ادراری استفاده نماید.

2. دارو درمانی : برای درمان شب ادراری در بزرگسالان داروی خاصی وجود ندارد، اما برای کاهش علائم آن پزشک داروهایی را تجویز می کند. این داروها منجر به کاهش حجم تولید ادرار در طول شب شده و یا منجر می شود تا مثانه ادرار بیشتری را نگه دارد. این داروها نباید خودسرانه مصرف شده و باید توسط متخصص اورولوژی تجویز شود.

3. انجام عمل جراحی : در آخرین گزینه برای درمان شب ادراری در بزرگسالان از عمل جراحی استفاده می شود. اگر با دو روش بالا تغییری در میزان شب ادراری فرد ایجاد نشد و این میزان در فرد شدید می باشد، از عمل جراحی استفاده می شود.

این عمل شامل موارد زیر است :

تحریک کردن عصب ساکرال : در این عمل برای آرام کردن عضلاتی که در مثانه بیش فعال می باشند، فعالیت عصب ساکرال را تغییر می دهند.
سیستوپلاستی تقویتی : در این حالت میزان مثانه را بزرگ می کنند.
میکتومی دترسور : در این روش جراحی عضلات اطراف مثانه را برداشته تا انقباضات آن کنترل شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462