فوبیای اجتماعی چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فوبیای اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

فوبیای اجتماعی چیست؟ اختلال اضطراب اجتماعی که به آن فوبیای اجتماعی نیز گفته می شود یک نوع ترس و اضطراب در زمان قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی مختلف می باشد. این افراد معمولا ترس از دیده شدن و قضاوت شدن توسط دیگران را داشته و به همین دلیل در تعاملات اجتماعی خود دچار استرس، اضطراب و خجالت زیاد می شوند. افراد دارای فوبیای اجتماعی ترس از قضاوت زیاد یا بررسی های دقیق توسط دیگران داشته و به همین دلیل در روابط با دیگران استرس زیادی را تجربه می کنند. این حالت باعث شده که بر روند فعالیت ها و زندگی روزمره آنها تاثیرگذار باشد و این بیماری از جمله مشکلات مزمن سلامت روان محسوب می شود.

اما کمک گرفتن از روانشناس و یادگیری مهارت های لازم با کمک روان درمانی و گاها مصرف داروها، می تواند تاثیر زیادی بر میزان اعتماد به نفس فرد داشته و توانایی او برای داشتن تعامل با دیگران را بهبود بخشد.

شما می توانید با کمک مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن نیز در این زمینه اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و مشاوره دریافت نمایید. این مرکز دارای روانشناسان و مشاوران با تجربه و مطرح در زمینه های مختلف روانشناسی بوده که می توانند در بیشترین ساعات شبانه روز، پاسخگوی نیاز شما عزیزان باشند. همچنین این مرکز به شما این امکان را می دهد تا از هر نقطه ای از ایران یا جهان، تنها با یک تماس، مشاوره مورد نیازتان را دریافت نمایید.

فوبیای اجتماعی چیست؟

بیشتر بدانید : 5 اثر اختلال شخصیت ضد اجتماعی در ازدواج

فوبیای اجتماعی چه می باشد و دارای چه نشانه هایی است؟

افرادی که دارای اضطراب یا فوبیای اجتماعی می باشند در ملاقات با افراد جدید، شرکت در جلسات، حضور در جمع های شلوغ، درخواست کمک از دیگران و حتی غذا خوردن در رستوران نیز دچار استرس و اضطراب زیادی می شوند. ترس اصلی این افراد قضاوت شدن توسط دیگران می باشد و بیشتر افراد تا قبل از 20 سالگی آن را تجربه می کنند و یکی از اختلالات شایع در دنیا می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته زنان بیشتر از مردان دچار فوبیای اجتماعی شده و تقریبا 5 تا 10 درصد افراد در سراسر دنیا به این اختلال مبتلا می باشند.

از سری نشانه های رایج در این افراد داشتن ترس، استرس، اضطراب، عدم توانایی در برقراری ارتباط با افراد و عرق کردن دست و بدن آنها بر اثر استرس می باشد.

درمان فوبیای اجتماعی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : اختلال فوبیا چیست و چگونه درمان می‌شود؟

راه های درمان فوبیای اجتماعی به چه صورت است؟

درمان این بیماری معمولا از طریق جلسات روان درمانی و کمک گرفتن از داروهای ضد افسردگی می باشد. راهکارهای دیگری نیز در درمان اضطراب اجتماعی کمک کننده بوده که از جمله آنها درمان شناختی رفتاری یا CBT، تغییر در سبک زندگی و کمک گرفتن از هیپنوتیزم می باشد.

tick 2 روان درمانی : یکی از راه های درمانی موثر در اکثر اختلال ها و بیماری های روانی، کمک گرفتن از روان درمانی می باشد. در این روش، روانشناس به بررسی ریشه این مشکلات در کودکی و آسیب های ناشی از آن پرداخته و با کمک گرفتن از خاطرات فرد و بررسی ترس ها و آسیب های آن دوران، تغییرات محسوس و قابل ملاحظه ای را در بهبود شرایط روحی و باورهای شخص نسبت به خودش ایجاد می کند.

tick 2 دارو درمانی و کمک گرفتن از داروهای ضد افسردگی : داروهای ضد افسردگی معمولا در درمان اختلال های اضطرابی مانند اضطراب اجتماعی نقش داشته و از جمله رایج ترین این داروها به داروهای خانواده مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین و بنزودیازپین‌ها میتوان اشاره نمود.

همچنین در برخی مواقع داروهای کاهش دهنده فشار خون که معروف به مسدود کننده بتا می باشند نیز باعث کم شدن نشانه های فوبیای اجتماعی می شوند.

tick 2 درمان های شناختی رفتاری یا CBT : شرکت در جلسات درمان شناختی رفتاری یا CBT می تواند یکی از بهترین روش ها برای درمان اضطراب اجتماعی محسوب شود. در این روش درمانی، روانشناس به بیمار کمک می کند تا الگوها و تفکرات غیر مفید یا مضر در این زمینه را تغییر دهد. این روش به چندین جلسه درمانی نیاز داشته و درمانگر با طرح سوالات و صحبت هایی در این زمینه، به فرد کمک می کند تا دیدگاه متفاوتی را نسبت به خود پیدا نماید. همچنین فرد این مهارت را یاد می گیرد که در شرایط استرس زا، استرس و اضطراب خود را کنترل کرده و بتواند واکنش بهتری را از خود نشان دهد.

tick 2 تغییر در سبک زندگی : تغییرات در سبک زندگی فرد و کاهش سطح اضطراب او نیز می تواند در کنار آمدن با محیط های اجتماعی، تاثیر زیادی داشته باشد. از جمله این تغییرات می توان کمک گرفتن از فعالیت های بدنی و انجام ورزش در زندگی روزمره شخص اشاره کرد که باعث شده تا میزان هورمون اندروفین در مغز شما بالا رفته و این هورمون ها و سایر هورمون های ترشح شده در بدن باعث ایجاد شادی و کاهش سطح استرس در شما می شود. انجام فعالیت های ورزشی به مدت حداقل 30 دقیقه در روز و یا داشتن پیاده روی روزانه باعث شده تا میزان استرس و اضطراب فرد کاهش پیدا کند.

همچنین استفاده از تکنیک های آرام سازی ذهن و بدن مانند یوگا، مدیتیشن و تنفس های عمیق منجر به آرامش بیشتر فرد شده و استرس و اضطراب را در او کاهش می دهد.
کمک گرفتن از دوستان صمیمی و امن و قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی کوچک که میزان اضطراب شما را بالا نمی برد و همچنین کاهش مصرف کافئین نیز می تواند به شما در تغییر سبک زندگیتان کمک زیادی نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فوبیای اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462