حس عذاب وجدان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

عذاب وجدان  یا احساس گناه حسی می باشد که هر فردی در طول زندگی خود چندین بار آن را تجربه کرده است. این حس با انجام کاری و احساس پشیمانی و ناراحتی بعد از آن تجربه می شود. معمولا به این ناراحتی و درگیری ذهنی، عذاب وجدان می گویند که حس پیچیده ای بوده و وجود آن در زندگی هر فرد مزایا و معایبی دارد.

احساس عذاب وجدان برای انسان مفید بوده و او را به سوی کارهای خوب سوق می دهد و منجر به دوری از کارهای مضر می شود. ولی وجود حس عذاب وجدان و گناه بطور دائم و زیاد منجر به صدمات زیادی به جسم و روان فرد می شود. در این مقاله به بررسی حس عذاب وجدان و راه های مقابله با آن می پردازیم.

تعریف عذاب وجدان چه می باشد؟

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

تعریف عذاب وجدان چه می باشد؟

برای آشنایی با عذاب وجدان نیاز است تا ابتدا با وجدان آشنا شوید. وجدان به یک مبنای نظام اخلاقی و ارزش های فرد گفته می شود که بر اثر معاشرت و شناخت روابط با دیگران، شکل می گیرد. در واقع وقتی فردی کاری را بصورت سهوی یا عمدی انجام می دهد که مغایر با ارزش های و نظام اخلاقی او می باشد، این تعارض منجر به شروع فعالیت وجدان شده و احساس گناه و پشیمانی حاصل از آن را عذاب وجدان می گویند.

در واقع عذاب وجدان به احساس بعد از انجام یک کار اشتباه و یا انجام ندادن یک فعالیت درست گفته می شود. عذاب وجدان ممکن است هم منجر به درگیری ذهن و روان فرد شده و هم در جسم فرد بصورت حالاتی مانند سردرد، دل پیچه، تهوع و غیره نمود پیدا کند.

علل بوجود آمدن احساس گناه چیست؟

با وجود اینکه داشتن وجدان و به دنبال آن حس گناه یک ویژگی مثبت در فرد می باشد، اما در بعضی از افراد می تواند به یک حالت وسواس گونه و بیماری تبدیل شود. علت بوجود آمدن حس عذاب وجدان در افراد مختلف، متفاوت می باشد که در اینجا به بررسی چند مورد مطرح از آن می پردازیم :

1605686149 communications باورهای مذهبی : داشتن دین و باورهای مذهبی برای افرادی که بصورت افراطی به آن می پردازند، می تواند ایجاد حس عذاب وجدان نماید. آنها ممکن است با انجام هر اقدامی، آن را مغایر با موازین شرعی دانسته و احساس گناه و عذاب وجدان نمایند.

1605686149 communications اضطراب : افرادی که دچار اضطراب زیاد می شوند، به احتمال زیاد هر گونه عملکرد خود را حتی اگر خالی از مشکل نیز باشد، بسیار منفی ارزیابی می کنند و دچار حس پشیمانی و عذاب وجدان می شوند.

1605686149 communications داشتن تجربیات مربوط به کودکی : افرادی که در زمان کودکی خود در خانواده ای زندگی کرده اند که همواره کودک را مقصر دانسته و یا او را بخاطر اشتباهاتش سرزنش و تنبیه می کنند نیز ممکن است با هر موضوع بی اهمیتی دچار عذاب وجدان شوند. از آنجایی که دوران کودکی و تاثیرات مربوط به آن، بر روی روان فرد اثر زیاد و عمیقی می گذارد، در دوران بزرگسالی و پیری نیز این موضوع ادامه پیدا می کند.

1605686149 communications نوع فرهنگ جامعه : فرهنگ و قوانین هر جامعه ای متفاوت بوده و در جوامعی که دارای فرهنگ سخت و قوانین زیاد می باشند، بسیاری از کارها گناه تلقی می شود و فرد احساس عذاب وجدان می کند. فرهنگ جامعه در واقع منجر به ایجاد بعد شخصیتی در فرد شده و هر نوع مغایرت با فرهنگ در شخص ایجاد عذاب وجدان می کند.

1605686149 communications وجود فشار اجتماعی : قرارگیری فرد در زیر ذره بین دیگران منجر به این شده تا هر نوع عملکردی از او منجر به ایجاد حس عذاب وجدان در او شود. افراد مسئول ممکن است بخاطر هر عملکردی و کوتاهی در آن دچار احساس عذاب وجدان شوند.

1605686149 communications افسردگی : افراده مبتلا به افسردگی نیز دیدگاه متفاوتی نسبت به محیط اطرافشان پیدا می کنند. آنها هر نوع شکستی را به خود نسبت می دهند و بر این باورند که همواره با شکست روبرو شده و از هر اتفاق بد، فاجعه ساخته و بیشتر از دیگران احساس عذاب وجدان می کنند.

دلایل عذاب وجدان چیست؟

بیشتر بدانید : راهکارهای کاهش استرس و اضطراب در سریع ترین زمان

راهکارهای جلوگیری از حس عذاب وجدان چیست؟

داشتن حس عذاب وجدان همواره بد نبوده و گاهی منجر به تصمیم گیری های مفید تر و عذرخواهی از دیگران می شود. اما داشتن این حس بدون منطق و بصورت افراطی منجر به مشکلات روحی و جسمی و همچنین کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. در اینجا به بررسی چند راهکار ساده در این زمینه می پردازیم :

1605686310 idea از شواهد کمک بگیرید : اگر در زمینه کاری احساس عذاب وجدان دارید، تمام کارهایی که در این زمینه انجام می دهید را لیست کرده و در یک محیطی داشته باشید تا در هنگام ایجاد احساس گناه، به آن حس مراجعه کرده و از آن کمک بگیرید.

1605686310 idea نظر افراد دیگر را بپرسید : وقتی احساس می کنید کار اشتباهی را انجام داده اید، از دیگران درباره اینکه اگر آنها در این شرایط بودند چکار می کردند، بپرسید. بدین صورت می توانید متوجه شوید که تصمیم شما به خودی خود دارای مشکل نبوده و شرایط در این زمینه تاثیر گذار می باشد.

1605686310 idea موضوعات را خوب و بد نکنید : به موضوعات بصورت سیاه و سفید نگاه نکنید. اگر نسبت به یک رفتاری مرتکب اشتباه شده اید، خودتان را بدترین فرد روی کره زمین نپندارید. شما صرفا در آن کار مرتکب اشتباه شده اید و به معنی این نمی باشد که شما همه کارهایتان را اشتباه انجام می دهید و یا در همه زمینه ها بد می باشید. سعی کنید نقاط مثبت و ویژگی های خوب خود را به یاد داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462