اختلال استرس بعد از سانحه چیست؟ چگونه آن را از بین ببریم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان اختلال استرس بعد از سانحه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اختلال استرس بعد از سانحه یک نوع اختلال استرس زا می باشد که ممکن است در افرادی ایجاد شود که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند و یا شاهد آن بودند. اختلال استرس بعد از سانحه می تواند ناشی از وقایع جسمی و یا روحی باشد مانند جنگ، تصادف، بلایای طبیعی و یا تجاوز جنسی. همه افراد در طول زندگی خود اتفاقات بدی را تجربه می کنند، اما بعد از مدتی با آن کنار می آیند، اما ممکن است برخی از این وقایع به گونه ای نباشند که بتوان به راحتی با آن کنار آمد، این وضعیت تاثیرات پیچیده ای بر زندگی روزمره فرد داشته و در صورتیکه درمان و یا تشخیص داده نشود، می تواند عوارض بدی را بر جای گذارد. در این مقاله به بررسی اختلال استرس بعد از سانحه، علائم و نحوه درمان آن می پردازیم.

اختلال استرس بعد از سانحه چیست؟

بیشتر بدانید : چگونه استرس و اضطراب را برطرف کنیم؟

اختلال استرس بعد از سانحه یا PTSD چه می باشد؟

اختلال استرس بعد از سانحه که بصورت مخفف به آن PTSD نیز گفته می شود، در افرادی رخ می دهد که یک رویداد آسیب زا یا تروما را در زندگی خود تجربه کرده اند و همانطور که از نام آن مشخص است، این اختلال بعد از موضوعات آسیب زا در زندگی افراد اتفاق می افتد. در واقع PTSD می تواند در هر جنس، نژاد و سنی رخ داده و فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و یک وضعیت پیچیده می باشد.

اختلال استرس بعد از سانحه معمولا در افرادی که جنگ را تجربه کرده و یا قربانی تجاوز جنسی یا فیزیکی قرار گرفته اند، دیده می شود. همچنین برای افرادی که دچار مرگ ناگهانی و غیر منتظره یک عزیز شده و یا بلایای طبیعی و تصادف را تجربه کرده اند نیز ممکن است ایجاد شود. اختلال استرس بعد از سانحه دارای طیف زیادی از علائم بوده که می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از مهمترین موضوعات درباره PTSD این می باشد که فرد از مواجه شدن مجدد با شرایط آسیب زا دوری می کند، به عنوان مثال اگر در طی یک مسافرت دچار تصادف جدی شود، دیگر حاضر به رفتن به مسافرت با ماشین نمی باشد.

اختلال استرس بعد از سانحه چه علائمی دارد؟

بیشتر بدانید : با فردی که دچار حمله پانیک است چگونه رفتار کنیم؟

نشانه های اختلال استرس بعد از سانحه

1. داشتن افکار مزاحم مربوط به تجربه مجدد سانحه در ذهن فرد : حداقل یکی از مدل های مرور، یادآوری، فلش بک زدن، خاطره و یا کابوس داشتن را تجربه می کند.

2. داشتن رفتار اجتنابی درباره هر چیزی که منجر به یادآوری رویداد آسیب زا می شود : این حالت ممکن است با اجتناب از افراد، مکان و یا موقعیتی باشد که به تروما ارتباط داشته و این حالت منجر به کناره گیری و انزوای فرد شود.

3. داشتن نشانه های خلقی : بی حسی و کم علاقه گی جدی فرد به فعالیت هایی که زمانی برای او لذت بخش بوده است. همچنین این افراد ممکن است حس هایی مانند گناه، ناامیدی یا شرم را تجربه نمایند.

4. اضطراب و بر انگیختگی بیش از اندازه : این حالت شامل احساس بی قراری دائمی بوده که می تواند به شکل مشکل در خوابیدن، تحریک پذیری و یا عصبانی شدن و یا از جا پریدن نشان داده شود.

این نشانه ها در فردی که مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه می باشد باید حداقل به مدت یک ماه آن را تجربه نماید. همچنین این علائم باید به میزان شدید باشد که در زندگی روزمره او مشکل و اختلال ایجاد نماید.

علت اختلال استرس بعد از سانحه چه می باشد؟

هر فردی در طول زندگی خود ممکن است بر اثر تجربه و یا مشاهده یک رویداد آسیب زا دچار PTSD شود. با این وجود برخی از رویداد ها بیشتر از سایرین منجر به بروز اختلال استرس بعد از سانحه در فرد می شود که از جمله رایج ترین آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• جنگ
• حمله های تروریستی
• بلاهای طبیعی مثل طوفان، سیل و زلزله
• حوادثی مانند سقوط هواپیما و یا تصادف با ماشین
• مرگ ناگهانی یکی از عزیزان
• تجاوز جنسی
• آسیب های دوران کودکی مثل سو استفاده جنسی

درمان اختلال استرس بعد از سانحه به چه صورت است؟

درمان اختلال استرس بعد از سانحه با کمک روان درمانی و دارو درمانی صورت می گیرد که از جمله رایج ترین درمان های صورت گرفته شده برای PTSD به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1. دارو درمانی : استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا داروهای ضد اضطراب می تواند منجر به کاهش علائمی مانند افسردگی، اضطراب و یا اختلال های مربوط به خواب شود و به کم شدن آن کمک نماید.

2. درمان شناختی رفتاری یا CBT : این روش نوعی درمان بوده که بر پایه تغییر در الگوهای فکری و رفتارهای منفی متمرکز می باشد که این درمان به فرد کمک می کند تا مکانیسم های دفاعی مناسبی را برای مقابله با محرک ها و نشانه های آن، ایجاد نماید.

3. حساسیت زدایی : نوعی از درمان می باشد که از حرکات چشم ها برای پردازش و مقابله با خاطرات آسیب زا به فرد کمک می کند.

4. مواجهه درمانی : یکی از روش های درمانی می باشد که به فرد کمک می کند که با محرک هایی که منجر به اضطراب در او می شود، مقابله کرده و به تدریج میزان حساسیت خود را نسبت به آن موضوع در فرد کاهش می دهد.

5. گروه درمانی : استفاده از گروه درمانی باعث شده که افراد با کسانی آشنا شوند که ترومای مشابه با خود را گذرانده اند و در یک گروه و تحت نظر یک روانشناس شروع به درمان می کنند. گروه درمانی که افراد مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه کمک می کند تا درک کرده که تنها خودشان این فاجعه را تجربه نکرده اند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان اختلال استرس بعد از سانحه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462