چه چیزهایی به درمان اوتیسم در کودکان کمک می کند؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اوتیسم و روش های درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان اوتیسم در کودکان در حال حاضر به هیچ روش قطعی امکان پذیر نبوده و از آنجایی که اختلال اوتیسم بصورت یک طیف می باشد، برای هر کدام از افراد روش های درمانی متفاوتی است. مدخلات درمانی صورت گرفته در این زمینه می تواند میزان علائم را کاهش داده و به مهارت های زندگی و توانایی های کودک در امور روزمره، کمک نماید. این موضوع در نهایت منجر به عملکرد بهتر کودک و مشارکت او در جامعه می شود. برای درمان اوتیسم در کودکان باید بسته به میزان این اختلال در کودک، روش درمانی را پیش گرفت و این کودکان معمولا در زمینه های شناختی، توانایی در رفتار و نوع ارتباطات اجتماعی خود با چالش هایی روبرو بوده که برنامه های درمانی نیز به همین دلیل چند منظوره می باشد.

بهترین روش های درمان اوتیسم در کودکان

بیشتر بدانید : شیوه تشخیص اوتیسم در کودکان

بهترین درمان اوتیسم در کودکان در سنی می باشد؟

بهترین درمان اوتیسم در کودکان بسته به سن، چالش ها، نقاط قوت و تفاوت های فردی هر کدام از این افراد تعیین می شود. اما بطور معمول درمان های مبنی بر کاردرمانی و گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مفید بوده و برای افراد بزرگتر، استفاده از دارو و آموزش های مربوط به مهارت های اجتماعی سودمند می باشد.

در کنار روش های درمانی مخصوص درمان اوتیسم در کودکان، از معاینات پزشکی و دندانپزشکی رایج برای همه کودکان نیز نباید غافل شوید، چرا که ممکن است علائم مربوط به اوتیسم با مشکلات و بیماری های معمول در کودکی، اشتباه گرفته شود. برای این کار نیاز است تا معاینه بدنی کامل انجام دهید. برای داشتن رشد سالم در کودک نیاز است تا علاوه بر توجه به علائم ناشی از اوتیسم، به سلامت جسمی و روانی کودک نیز توجه نمایید.

برای بررسی کودک بهترین کار غربالگری و انجام آزمایشات لازم در سنین 12 ماهگی، 18 ماهگی و 2 سالگی می باشد. چرا که هرچه این موضوع سریع تر تشخیص داده شود، درمان نتیجه بخش تر می باشد. تشخیص سریع و به موقع می تواند تا حدود زیادی مشکلات کودک را جبران نماید. درمان به موقع کودک گاهی می تواند مشکل او را به میزان 90 تا 95 درصد جبران نماید. پس آنچه در این اختلال دارای اهمیت است، شروع زود هنگام درمان است. با مشاهده تاخیرات رشدی در کودک می توانید حتی از سن 12 ماهگی نیز درمان را شروع کرده و زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید. این زمان طلایی در رشد مهارت های درکی، ذهنی، شناختی و گفتار کودک تاثیر زیادی دارد. اما درمان در سنین بالاتر هم از نظر بازه زمانی و هم هزینه ای، فشار بیشتری را بر روی خانواده ها تحمیل می کند. سرعت پیشرفت بعد از سن طلایی کودک، کمتر خواهد بود.

بهترین روش درمان اوتیسم در کودکان چه می باشد؟

درمان اوتیسم در کودکان برای هر کودک با کودک دیگر متفاوت بوده، اما هدف نهایی همه درمان ها یکی می باشد. از آنجایی که علت دقیق اوتیسم ناشناخته بوده و تنها دلایل احتمالی در این زمینه وجود دارد، متاسفانه در طی این سالها افرادی به ابداع روش های بی پایه و اساس پرداخته که تنها منجر به پرداخت هزینه های اضافی و زیاد به خانواده ها می شوند.

درمان اوتیسم در کودکان بصورت قطعی وجود نداشته و همه این روش ها بصورت نسبی می باشند. اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم، در صورت شروع درمان به موقع و در سن طلایی کودک، میتوان مشکلات کودک را تا 90 درصد جبران نمود.

از جمله روش های موثر که امروزه در درمان اوتیسم در کودکان تاثیرگذار می باشد میتوان به گفتار درمانی، کاردرمانی، بازی درمانی، رژیم درمانی، درمان روانشناختی مانند ABA، دارو درمانی و موسیقی درمانی اشاره کرد. همه این درمان ها در کاهش علامت های ناشی از این اختلال موثر می باشد. انتخاب روش درمانی مناسب برای هر کودک، بستگی به میزان شدت، سن و موارد دیگر داشته که این موضوعات توسط تیم درمان بررسی شده و روش درمانی مناسب، انتخاب می شود. کار تیمی در درمان این اختلال بسیار تاثیر گذار می باشد و کاهش مشکلات ناشی از این اختلال کمک زیادی می کند.

اما این نکته را توجه داشته باشید که برای درمان اوتیسم در کودکان نیازمند صبر و شکیبایی زیادی بوده و باید با صرف زمان مناسب، به نتیجه درمان امیدوار باشید.

تاثیر موسیقی در اوتیسم چه می باشد؟

بیشتر بدانید : بهترین مشاوره و راهنمایی پرورش کودکان استثنایی

تاثیر موسیقی در درمان اوتیسم در کودکان

از علت هایی که منجر به تاثیر موسیقی در درمان اوتیسم می شود، نقش این موضوع در تحریک، هماهنگی و استفاده از هر دو نیمکره مغز است. در واقع درمانگر با کمک ساز یا آهنگ، به تقویت عملکردهای شناخی کودک مبتلا به اوتیسم پرداخته و می تواند منجر به خود آگاهی او و بهبود روابطش با دیگران شود.

موسیقی باعث می شود که کودک به داشتن رفتارهای ارتباطی و برقراری تعامل با دیگران ترغیب شود و این موضوع بسیار مهمی در کودکان دارای اوتیسم بوده که در این زمینه مشکلات زیادی دارند.

نحوه کار یک گروه موسیقی نیز به همین صورت است که تمامی سازها با یکدیگر در ارتباط بوده و این در حالی است که ابتدا نوازنده با ساز خودش در ارتباط است. این حالت در کودکان دارای اوتیسم هم اتفاق می افتد که اضافه کردن ساز به جلسات درمان باعث شده تا کودک در ابتدا تنها با ساز خود ارتباط برقرار کرده ولی کم کم با دیگر افرادی که هر کدام با سازهای خودشان در ارتباط هستند نیز شروع به برقراری تعامل و ارتباط می کند. همین موضوع منجر به بهبود عملکردهای ارتباطی کودک با کمک ساز و موسیقی می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اوتیسم و روش های درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462