چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟ 5 راهکار طلایی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس و راه مقابله با آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترس از قوی ترین حس های انسان بوده که می تواند تاثیر قوی و زیادی را بر روی ذهن بدن ما داشته باشد. ترس یکی از راه های بقای ما می باشد که زمانیکه در شرایط اضطراری و خطر قرار می گیریم، مغز از طریق ترس به ما سیگنال های قوی می دهد تا بتوانیم واکنش مناسبی نشان داده و خود را از آن شرایط نجات دهیم. اما با این حال ممکن است ذهن ما عوامل زیاد و غیر ترسناکی را به عنوان عاملی جهت ترس داشتن شناسایی کرده و منجر به استرس و اضطراب بی فایده در ما شود.

نقش ترس در زندگی ما

بیشتر بدانید : با کودک ترسو چکار کنیم؟

راه غلبه بر ترس و اضطراب به چه صورت می باشد؟

ترس از هر نوع عامل محرکی می تواند برای فرد ایجاد اضطراب و استرس نماید. ترس با وجود اینکه یک واکنش طبیعی در بدن بوده و به ما هشدار داده که مراقب خود باشیم، با این حال اضطراب ناشی از آن می تواند زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. تبدیل شدن ترس هایی که گاها غیر مفید و بی دلیل می باشد، می تواند به الگویی در زندگی ما تبدیل شود و منجر به ایجاد یک مشکل بزرگ در زندگی ما شده و کارهای ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

داشتن ترس در وجود فرد باعث شده که به جسم و روان او آسیب وارد شود و ادامه این موضوع می تواند ترس بیشتری را در فرد ایجاد کرده که منجر به اجتناب او از کارهای مختلف شود. وجود اضطراب ناشی از ترس می تواند فرد را در بر گرفته و او را نسبت به انجام فعالیت های خود باز دارد، بنابر این در چنین مواقعی نیاز است تا از یک درمانگر برای غلبه به ترس و اضطراب ناشی از آن کمک بگیرید.

راه های غلبه بر ترس

بیشتر بدانید : چگونه استرس و اضطراب را برطرف کنیم؟

5 راهکار طلایی برای غلبه بر ترس

1. ترس خود را شناسایی کنید : ترس درباره هر موضوعی به دلایل مختلفی ایجاد می شود که علت اصلی آن در ناخودآگاه ما ثبت شده است و ممکن است مربوط به خاطره ای در مورد آن باشد. بنابر این قدم اول برای غلبه بر ترس، شناسایی آن می باشد. سعی کنید دلیل ریشه ای ترس خود را بررسی کرده و با آن روبرو شوید. مواجه شدن با ترس باعث شده تا چیزهایی را درباره آن بدانید که تا قبل از آن نمی دانستید و آگاهی درباره ترس به غلبه کردن آن کمک می کند.

2. تخیل خود را در راه مثبت بکار بگیرید : تخیل در مغز بسیار شگفت انگیز بوده و قدرت آن منجر به تغییرات زیادی در زندگی ما می شود. عموما ممکن است ذهن ما درباره ترس هایمان تخیلات منفی داشته که باعث بیشتر شدن و بزرگ تر شدن ترس در ذهنمان می شود. اما شما می توانید از تخیل در جهت مثبت استفاده کرده و با بستن چشم هایتان و تصور خود در موقعیتی که معمولا در آن می ترسید، شرایط بهتر و آرامش بخش تری را با تصور کردن در آن محیط انجام داده و با ترس خود در آن شرایط روبرو شوید.

3. بر روی تنفس خود تمرکز کنید : نفس کشیدن و تنفس عمیق نقش موثری در آرام شدن وجودتان و کم شدن میزان اضطراب فرد دارد. معمولا در مواقع ترس و اضطراب، شروع به نفس های کوتاه کرده و این موضوع منجر به ایجاد واکنش منفی در بدن شما شده و به سرعت یک حمله اضطرابی در فرد را منجر می شود. بنابر این تمرکز بر تنفس و کنترل آن می تواند نقش زیادی در آرام شدن ذهن و وجودتان داشته باشد. هنگامی که محرکی منجر به ایجاد ترس در شما شده است، بر روی تنفس خود متمرکز شده و شروع به نفس عمیق و آرام نمایید. تنفس عمیق باعث شده تا بدن شما از نظر فیزیکی مجبور شود تا در شرایط آرامی قرار گیرد. برای این کار نیاز است تا بازدم خود را طولانی تر از دم انجام دهید.

4. تمرین ذهن آگاهی : ذهن آگاهی یک نوع فعالیت فکری می باشد که به شما کمک می کند تا از ترس خود آگاهی پیدا کرده که یکی از راه های غلبه به ترس نیز همین می باشد. این تمرین با تمرکز کردن حواس همراه بوده و شما می توانید در مواقعی که دچار ترس و اضطراب نمی باشید، این تمرین را انجام دهید. در مواقعی که نشانه های ترس را در خود تشخیص داده اید، چشمان خود را ببندید و به آنچه که برای شما اتفاق می افتد، فکر کنید. نیازی نیست کاری در این زمینه انجام دهید، فقط بنشینید و حضور در لحظه ای که هستید را پیگیری نمایید. بودن در لحظه حال و حواس شما منجر به افزایش خود آگاهی تان شده و از کارهایی که منجر به بروز ترس در وجودتان می شود، شما را باز می دارد.

5. از بخش های دیگر مغز خود استفاده نمایید : زمانیکه ترس و اضطراب در شما ایجاد می شود، بخشی از مغز شما درگیر این حالت شده و به احساسات شما اجازه می دهد تا بر تفکر منطقی ذهنتان غلبه نماید. در چنین مواقعی نیاز است تا ذهن خود را به سمت دیگری برده و در واقع از بخش دیگری از مغزتان استفاده نمایید. می توانید خود را مشغول به انجام کاری کرده و همچنین به ترس خود در چنین مواقعی امتیاز داده و سعی کنید فعالیت هایی را انجام دهید که میزان این امتیاز را کاهش دهد. کارهایی که نیاز به تمرکز داشته باشد باعث شده تا ذهن شما درگیر موضوع دیگری شود و از فکر کردن به ترس، دوری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس و راه مقابله با آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462