روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف و چگونگی استفاده

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

روانشناسی اجتماعی از راه های علمی برای درک و توضیح نوعی که افکار، احساسات و رفتار افراد از حضور سایر انسان ها بصورت حقیقی یا خیالی می گیرند، استفاده می کند. در واقع روانشناسی اجتماعی به توضیح این موضوع می پردازد که اساسا چگونه رفتار انسان از محیط اجتماعی که در آن وجود دارد، تاثیر می پذیرد.

بیشتر بدانید : بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در همدان

تعریف و کاربرد روانشناسی اجتماعی چه می باشد؟

این موضوع را شما هم در زندگی خود متوجه می شود که سایر افراد می توانند تاثیر زیادی بر روی عملکرد و تصمیم های ما در زندگیمان داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که رفتار شما در مواقعی که تنها هستید تا مواقعی که در کنار سایرین می باشید، به چه صورت خواهد بود.

تصمیمات و یا رفتارهای شما ممکن است به تعداد افرادی که در کنار شما می باشند مربوط نبوده، بلکه به اینکه این افراد دقیقا چه کسانی می باشند، بستگی دارد. این موضوع با این مثال روشن می شود که رفتار شما در موقعی که در کنار دوستان خود هستید متفاوت از زمانی می باشد که در کنار همکاران خود می باشید.

کاربردهای روانشناسی اجتماعی چیست؟

روانشناسی اجتماعی نیز طیف وسیعی از موضوعات اجتماعی را در برداشته و بررسی می کند که از جمله آنها موارد زیر می باشد :

• رهبری
• درک اجتماعی
• رفتار گروهی
• رفتار غیر کلامی
• پرخاشگری
• پیش داوری
• هم نوایی

در واقع روانشناسی اجتماعی تنها به بررسی تاثیرات اجتماعی نپرداخته، بلکه درک و تعامل اجتماعی نیز برای شناخت رفتار اجتماعی، حیاتی می باشد. شیوه ای که ما رفتارهای دیگران را می بینیم و از آنها شناخت پیدا می کنیم، با شیوه ای که آنها ما را می بینند و درباره ما فکر می کنند، نقش زیادی در تصمیم ها و کارهای ما دارد. تغییر رفتار شما در محیطی مانند خانه با محیط های عمومی تفاوت های زیادی دارد. ممکن است در محیط خانه شما عصبی و پرخاشگر باشید، اما در اجتماع مراقب گفتار و رفتار خود بوده و آرام و محتاط رفتار نمایید.

دلیل این موضوع این است که دیگران منجر به شکل گیری افکار، ادراک، نگرش و احساسات ما می شوند و حضور افراد دیگر در انتخاب ها و اقدام های ما تفاوت ایجاد می کند.

تاثیرات روانشناسی اجتماعی، بر روی شناخت ما از سلامت روان و آگاهی مان در زندگی، تاثیر زیادی دارد و با وجود اینکه این نوع روانشناسی بیشتر برای رشته های دانشگاهی می باشد. اما تحقیق کردن درباره موضوعات مختلف اجتماعی، درک ما را از روان انسان بیشتر می کند.

چه تفاوتی بین روانشناسی اجتماعی و سایر رشته های روانشناسی وجود دارد؟

روانشناسی اجتماعی از روش های علمی و مطالعات تجربی برای موضوعات خود استفاده می کند و بر پایه مشاهدات غیر علمی نمی باشد. محققان در این رشته فرضیه سازی نکرده و با طراحی و اجرای آزمایشاتی، موضوعات را بررسی می کنند.

در روانشناسی شخصیت، بر روی ویژگی ها، افکار و صفات افراد تمرکز دارد در حالیکه روانشناسی اجتماعی بر روی موقعیت ها متمرکز است و این نوع روانشناسی بر روی تاثیر محیط اجتماعی و تعامل های گروهی بر روی رفتار و نگرش ها، بررسی می کند.

بین روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی با وجود شباهت هایی که دارد، اما تفاوت هایی نیز وجود داشته و در جامعه شناسی به بررسی رفتار و تاثیرهای اجتماعی در سطح وسیع پرداخته می شود و سنت ها و فرهنگ ها را که بر روی رفتار فرد تاثیر دارد، مد نظر می گیرند. اما در روانشناسی اجتماعی بر روی متغیرهایی که مربوط به موقعیت خاصی بر رفتار اجتماعی اثر گذار است، تمرکز می کند.

نقاط ضعف و قوت روانشناسی اجتماعی

بیشتر بدانید : چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟

نقاط ضعف و قوت روانشناسی اجتماعی چه می باشد؟

اولین نقطه قوت روانشناسی اجتماعی در استفاده کردن آن از روش های تجربی می باشد و در این روش ها، یک متغیر را دستکاری کرده تا تاثیر آن را بر روی متغیر دیگر مشاهده کنند. این موضوع باعث شده تا علت و معلول در آن مشخص شود و بنابر این رویکرد روانشناسی اجتماعی را میتوان علمی در نظر گرفت

دومین نقطه قوت روانشناسی اجتماعی این می باشد که مطالعات اجتماعی صورت گرفته شده در این رویکرد، کاربردهای مهمی در زندگی روزمره افراد دارند. در روانشناسی اجتماعی مطابقت کردن و اطاعت از پیش داوری را مطالعه کرده و اینها عواملی می باشند که بر چگونگی فرد در موقعیت های اجتماعی روزمره تاثیر گذار می باشد.

نقطه ضعف این رویکرد این بوده که پژوهش ها دارای مسائل اخلاقی می باشد که دارای حفاظت از آسیب است. حفاظت از آسیب به این معنا می باشد که فردی که در تحقیق شرکت دارد باید از هر گونه آسیب های جسمی و روحی که ممکن است در زندگی روزمره خود دچار آن شود، محافظت شود. این موضوع یک نقطه ضعف محسوب شده و ممکن است در تحقیقات اجتماعی که در این زمینه انجام می شود، به کسانی که در آن شرکت می کنند، آسیب برساند.

نقطه ضعف بعدی این است که نمونه هایی که از آنها استفاده می شود نمی توانند به عنوان نماینده جامعه وسیع تر در نظر گرفته شود. این به این معنا می باشد که نمونه ای که انتخاب می شود ممکن است به افراد خاصی تعصب داشته باشد و این یک ضعف بوده که نمیتوان در آن یافته های بدست آمده از رویکرد اجتماعی را به همه افراد جامعه تعمیم دهیم.

به هرحال در هر نوع رویکردی نقاط ضعف و قوتی وجود داشته و نمیتوان بصورت قطع هر رویکردی را درست یا غلط در نظر گرفت و میتوان برای مواردی که استفاده از این نوع رویکرد مفید می باشد، از آن بهره وری نمود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462