مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت بسیار بیشتر از افراد عادی می‌باشد. افرادی که دارای اختلال شخصیت هستند در مسائلی که نیاز به درک افراد، حل مشکلات بوجود آمده و همزات پنداری دچار مشکل می‌شوند.

در صورتی که اختلال شخصیت در افراد بسیار زیاد باشد دچار مشکلات جدی در رابطه با افراد نزدیک خود، ارتباط با دوستان و همکاران و روابط اجتماعی خود خواهند شد.

در بیشتر مواقع افرادی که دچار اختلال شخصیت می‌شوند متوجه آن نخواهند شد و در صورت نشان دادن رفتارهای‌ غیر منطقی و غیر عادی اطرافیان آنها متوجه وجود این بیماری در آنها می‌شوند.

معمولا این افراد نحوه تفکر و رفتارشان برای خود بسیار عادی و نرمال بوده و در اکثر مواقع رفتار اطرافیان خود را نقد و آنهارا سرزنش می‌کنند.

اینگونه افراد دچار ثبات شخصیتی نیستند و زندگی کردن با آنها برای افراد عادی بسیار آزاردهنده بوده، زیرا در هر لحظه دچار تغییر در تصمیم‌گیری و عدم تعادل ذهنی می‌باشند.

مشکلات اختلال شخصیت در بیشتر مواقع در سال‌های اول نوجوانی و یا اوایل دوران بزرگسالی شروع شده و پدیدار می‌شود و هنگام رسیدن سن به میانسالی از شدت آن کاسته می‌شود. این بیماری انواع مختلف داشته که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم.

انواع اختلالات شخصیتی و مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید با نام (PPD) شناخته می‌شود. از اولین نشانه‌های این اختلال شخصیت می‌توانیم به شکاک بودن بیش از اندازه فرد، بد گمان بودن نسبت به تمامی افراد، مظنون بودن به دیگران و مراقبت همیشگی و احتیاط در هنگام برقراری ارتباط فرد با دیگران اشاره کنیم.

افراد مبتلا به این اختلال همیشه مراقب خطرها و آسیب‌های احتمالی هستند، حتی در مواقعی هیچگونه آسیبی آنهارا تهدید نمی‌کند.

برای مثال افراد دارای این اختلال ممکن است بدون هیچ دلیل منطقی دچار شک و تردید نسبت به شریک زندگی خود بشوند و بسیاری از موارد بی‌ربط را به عنوان دلیلی برای خیانت همسر بدانند. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت پارانوئید است.

در بیشتر طلاق‌ها وجود اختلال شخصیت پارانوئید بسیار پررنگ بوده است. بروز این اختلال در دوران بزرگسالی آغاز شده و احتما ابتلا  و رخ دادن آن در مردان بسیار شایع‌تر و بیشتر از زنان می‌باشد.

افرادی که دچار این اختلال هستند مسئولیت و مشکلات رفتاری خود را نمی‌پذیرند و برای درمان خود بسیار مقاومت و پافشاری می‌کنند، زیرا بر این باورند که آنها هیچ مشکلی ندارند و تمامی مشکلات در سمت شریک عاطفی آنهاست.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

از ویژگی بسیار بارز اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌توانیم به بی‌تفاوت بودن فرد مبتلا نسبت روابط دوستانه، فردی، اجتماعی و کاری خود اشاره کنیم.

اینگونه افراد در بروز رفتارهای جنسی و احساساتی نیز بسیار ضعیف عمل کرده و در بسیاری از مواقع در برابر آنها کاملا بی تفاوت هستند. ترجیح این افراد تنهایی است و هیچگونه اهمیتی به تفکر دیگران نسبت به او و رفتارهایش نمی‌دهد.

در برخی از این افراد که تمایل به کار کردن و فعالیت دارند، هنگامی که در محیط کار و فضای آن قرار می‌گیرند ترجیح می‌دهند تنها باشند و تمام زمان کار خود به تنهایی سپری کنند همچنین با هیچ فردی مایل به برقراری ارتباط نخواهند بود.

افرادی که دچار اختلال شخصیت اسکیزوئید هستند خطری برای اطرافیان خود و اجتماع نخواهند داشت، اما در بسیاری از مواقع اطرافیان، همکاران و دوستان آنها که از وجود چنین اختلالی در آنها بی‌خبر هستند ممکن است از رفتار آنها آزرده و ناراحت شوند.

انزوای و تنهایی این افراد کاملا خودخواسته بوده و تنها به عملکردهای اجتماعی‌شان آسیب می‌زند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

از مشکلات افرادی که دچار اختلال اسکیزوتایپی هستند می‌توانیم به رفتارهای غیرنرمال و عجیب غریب، تفکر تحریف شد و سردرگمی بسیار شدید ذهنی آنها اشاره کنیم. اینگونه افراد دارای عقاید شخصی بسیار عجیب، اضطراب و استرس اجتماعی غیرعادی بیش از حد هستند.

افرادی که دچار این اختلال می‌شوند معیارها و اهداف دقیقی برای خود نمی‌توانند داشته باشند تا با آنها شخصیت خود را ارزیابی کنند و بسنجند. معمولا این افراد در شناخت انگیزه‌ها و رفتار دیگران با خوئ دچار مشکل شده و علاقمند به کناره‌گیری هستند.

برخی از روانشناسان بر این باورند این اختلال نوع نحفته بیماری اسکیزوفرنی است و افراد دارای این اختلال در شرایط سخت زندگی دچار روان‌پریشی و عدم توان برای تصمیم‌گیری خواهند بود.

اختلال شخصیت ضداجتماعی

افرادی که دارای شخصیت ضد اجتماعی هستند به اطافیان هیچگونه اهمیتی نداده و کاملا نسبت به آنها و افراد جامعه بی توجه بوده و حقوق آنها را نقض می‌کنند. این مسئله یکی از بزرگترین مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت است.

از علائم این اختلال می‌توان به فریبکاری، پرخاشگری، عدم توجه به امنیت خود و دیگران، بی مسئولیتی در برابر رفتار و تصمیمات، عدم پشیمانی در صورت انجام رفتار ناهنجار و عدم پیروی از هنجارهای اجتماعی اشاره کنیم.

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی به معنای اختلال در مرز بین روان‌پریشی و روان‌رنجوری است که فرد مبتلا به این اختلال معمولا دارای رفتارهای ذکر شده می‌باشد.

  • اختلال هویت
  • خودکشی‌های مکرر
  • احساس پوچی بیش از حد
  • مشکل کنترل خشم
  • تکانشگری در زمینه‌های آمیزش جنسی و یا رانندگی غیر ایمن

افرادی دارای شخصیت مرزی هستند برای احساس کافی و کامل بودن به دیگران تکیه می‌کنند و ترس شدید ترک شدن و پس‌رده شدن توسط شریک عافطی و افراد نزدیک خود را دارند و در به هیچ‌عنوان تحمل تنهایی را ندارند. از مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت مرزی می‌توان به مودی بودن بیش از حد و نرمال نبودن اشاره نمود.

معمولا این افراد هدف یکسانی را نمی‌توانند دنبال کنند و افراد نزدیک خود را نیز دچار مشکل و سردرگمی خواهند کرد.

اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هستند احساسات بسیار شدید و غیر عادی ناپایدار دارند و تمام سعی خود را می‌کنند تا در کانون توجه قرار بگیرند. عزت نفس و اعتمادبنفس آنها کاملا به تعریف و تمجید دیگران از آنها بستگی دارد و از درون احساس ارزشمندی نخواهند کرد.

در اختلال شخصیت نمایشی فرد برای دریافت توجه دیگران بسیاری از رفتارهارا انجام داده و به ظاهر خود را ضعیف نشان می‌دهد، برای مثال به صورت نمایشی گریه و یا غش می‌کند تا دیگران با کمک خود به او توجه کنند و احساس اهمیت داده شدن به او القا شود. این اختلال در سن بزرگسالی زنان بسیار شایع‌تر از مردان می‌باشد. می‌توان از این جلب توجه بیش از حد به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت اشاره نمود.

اختلال شخصیت خودشیفته

افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند

  • خود را بسیار مهم و ارزشمند می‌دانند در حدی که حقوق دیگران را کاملا نادیده گرفته و آنرا پایمال می‌کنند که این یکی از اصلی‌ترین مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت است.
  • در صورت بروز مشکل برای اطرافیان فاقد همدلی و درک آنها هستند.
  • رفتارها و نگرش بسیار ذکاوت‌مندانه و متبکرانه از خود نشان می‌دهند.
  • بسیار به دیگران و موفقیت‌های آنها حسادت می‌کنند.
  • دائما در حال رویاپردازی درباره موفقیت، زیبایی، هوش، قدرت و ذکاوت خود هستند.
  • افراد دارای اختلال سخصیت خودشیفته همیشه به تایید و تشویق دیگران نیاز دارند و بر این باورند که سزاوار آن هستند.

اختلال شخصیت دوری‌جو

افراد دارای اختلال شخصیت دوری‌جو به صورت مداوم دارای احساساتی مانند بی لیاقتی، اجتناب از تعاملات اجتماعی، حساسیت شدید به ارزیابی منفی و عین حال علاقه به نزدیک شدن به افراد را دارند.

این افراد علاقه شدید به نشان دادن رفتارهایی مانند اضطراب شدید، تنهایی، پریشانی دارند و بر این باورند دارای ویژگی‌هایی نیستند که دیگران علاقمند به برقراری ارتباط با آنها باشند.

عدم اعتماد به نفس شدید در این افراد سبب دوری آنها و پرهیز از برقراری ارتباط با دیگران شده و در صورت قرار گرفتن در دایره اجتماعی دچار اضطراب بسیار شدید می‌شوند.

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یا (DPD) در صورت عدم تحمل تنهایی به وجود می‌آید. افرادی که مبتلا به اختلال هستند در صورتی که اطvاف دیگران نباشند دچار احساس ناامنی و اضطراب می‌شوند.

اینگونه افراد در تصمیم‌گیری بسیار ضعیف بوده و همیشه نیاز به تایید و مشورت دیگران دارند و این یکی از مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت است.

اختلال شخصیت وسواسی

اختلال شخصیت وسواسی در افراد باعث دنبال کردن ضعف‌ها هنگام کار و حساسیت بیش از حد به نسبت به نقص‌ها در موارد مختلف می‌شود.

اینگونه افراد دارای کمالگرایی مفرط در هنگام انجام کارهایشان هستند و به سختی می‌توانند آنرا به پایان برسانند. بدلیل توجه زیاد به جزئیات، نظم، مقررات و سازماندهی کردن کارها زمان اتمام فعالیت این افزاد بسیار طولانی است.

در نهایت لازم ب ذکر است که همه موارد ذکر شده تنها زمانی که به صورت ترکیبی از چند رفتار باشند و به صورت افراطی در فرد تکرار شوند به عنوان اختلال شخصیت در نظر گرفته می‌شود. البته تشخیص این مسئله کار ساده ای نیست و معمولا تشخیص دقیق و درمان این اختلالات شخصیتی و الگو‌های رفتاری توسط مشاور و روانشناس بعد از طی کردن چند جلسه مشاوره انجام می‌شود.

دکتر ذهن مشاور شما در تشخیص مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی و شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که برای بهبود زندگی خود و همسر و فرزندان خود یا دیگران تلاش می‌کنند.

اگر شما هم به تازگی ازدواج کردید و یا قصد ازدواج دارید، همچنین اگر در زندگی خود با مشکلی مواجه هستید و نیاز به مشاوره دارید یا یکی از اختلال‌های شخصیتی و رفتاری را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید، از دکتر ذهن غافل نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462