چگونه با فردی که تمایل به خودکشی دارد صحبت کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تمایل به خودکشی ممکن است برای خیلی از افراد در دنیا رخ دهد و بر طبق آمار در هر 40 ثانیه، یک نفر جان خود را در جهان بر اثر خودکشی از دست می دهد. این آمار در سال به یک میلیون نفر رسیده که تعداد نگران کننده و قابل توجهی می باشد. در واقع بعد از تصادفات جاده ای، بیشترین آمار مرگ و میر به خودکشی اختصاص دارد که بیشتر بین افراد 15 تا 29 سال می باشد. خودکشی یک فرد می تواند بصورت غیر مستقیم بر روی افراد زیادی از خانواده و نزدیکان او تاثیر گذار باشد. به همین دلیل دانش در این زمینه و کمک کردن به افرادی که تمایل به خودکشی داشته و یا افکاری درباره آن دارند، می تواند کمک زیادی به آنها در جلوگیری از این عمل نماید. در واقع ممکن است هر کدام از ما در طول زندگیمان با یک نفر از دوستان، خانواده و یا اطرافیانمان روبرو شده که درباره این موضوع با ما صحبت کنند و تمایل به خودکشی داشته باشند. ما می توانیم با داشتن رفتاری درست و کمک رسانی اصولی به آنها، از این کار جلوگیری نماییم.

چرا فردی تمایل به خودکشی دارد؟

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

چرا فردی تمایل به خودکشی دارد؟

افراد به دلایل مختلفی ممکن است تصمیم به پایان دادن به زندگیشان داشته باشند و یکی از این موارد افسردگی و نا امیدی در فرد است. اما در واقع فردی که قصد و فکر خودکشی دارد به قدری در وجود خود درد و رنج احساس می کند که راه دیگری به جز این موضوع پیش رویش نمی بیند. خودکشی از سر نا امیدی فرد برای ادامه زندگی اتفاق می افتد و او راهی برای پایان دادن به درد و رنج غیر قابل تحمل خود، به جز خودکشی نمی بیند. این افراد دوست دارند که تغییری در شیوه زندگیشان ایجاد نمایند، اما نمی دانند که چطور می توانند این تغییر را ایجاد کنند، بنابر این خودکشی را تنها راه تغییر در زیستن خود انتخاب می کنند. زمانی که فرد دچار بیچارگی، انزوا، خود تخریب گری و تنهایی می شود، راهی به جز مرگ را برای رسیدن به آرامش پیدا نمی کند.

با فردی که تمایل به خودکشی دارد چگونه صحبت کنیم؟

صحبت های او را جدی بگیرید و گوش دهید : این تصور غلط وجود دارد که کسی که درباره خودکشی صحبت می کند، به دنبال جلب توجه می باشد، اما این موضوع همیشه درست نیست. بیشتر افرادی که درباره خودکشی حرف می زنند از یک مشکل روحی رنج می برند، بنابر این بهتر است تا به حرف های او توجه کرده و آنها را جدی بگیریم. زیرا نادیده گرفتن صحبت های او احساسات منفی او را افزایش داده و ممکن است شخص را در اجرای تصمیمش، جدی تر نماید. فرد در چنین شرایطی ممکن است فکر کند که کسی او را جدی نگرفته و درک نمی کند و در عین حال، هیچ حمایتی از او نمی شود.

رفتارهای او را زیر نظر داشته باشید : ممکن است فرد بصورت مستقیم درباره خودکشی صحبت نکند و با جملاتی نظیر “کاش می مردم”، ” من به هیچ دردی نمی خورم” و یا “کاش هرگز به این دنیا نمی آمدم ” به شیوه غیر مستقیم به شما این پیام را می رساند. از او درباره این موضوع که درباره خودکشی فکر می کند یا نه، سوال بپرسید و نگران این نباشید که با سوال پرسیدن باعث انجام این کار در او می شود. بلکه به او نشان می دهید که درکش می کنید و کنارش می مانید. اگر برای این کار برنامه ریزی کرده است، حتما در اولین فرصت از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

او را درک کنید و با او همدلی نمایید : وقتی کسی درباره خودکشی با شما صحبت می کند، به جای اینکه به او امیدهای واهی دهید و یا او را نصیحت نمایید، سعی کنید تا با او همدلی کرده و به او کمک کنید تا درباره احساسات و ناراحتی های خود با شما حرف بزند. مثلا به او بگویید که “خیلی نگرانت هستم، ممنون که با من این موضوع را در میان گذاشتی، چطور می توانم بهت کمک کنم؟”

در مواقعی که فرد برنامه سریع و آنی برای خودکشی نداشته باشد، این صحبت ها و همدلی شما می تواند به او حس بهتری داده و از احساس بیچارگی او کم نماید. اما به این معنی نیست که همه چیز خوب شده و تا زمانی که مشکل اصلی وجود دارد، او همچنان به خودکشی فکر می کند. سعی کنید نا امید نشده و همچنان کنار او باقی مانده و از حالش خبر بگیرید.

از مشاور و روانشناس کمک بگیرید : اگر خودتان نمی توانید کاری برای او انجام دهید، حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید یا با اطرافیان شخص صحبت کرده و از آنها بخواهید که به او کمک های عاطفی نمایند. اما بهترین گزینه کمک گرفتن از یک روانشناس می باشد. ممکن است خوده فرد تمایلی به رفتن به پیش روانشناس نداشته باشد، او را وادار به این کار نکنید و تنها برای این کار به او پیشنهاد دهید.

نشانه های شخصی که تمایل به خودکشی دارد

بیشتر بدانید : چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟

نشانه های فردی که قصد و تمایل به خودکشی دارد چیست؟

• جمع کردن وسایلی که برای خودکشی در نظر دارد و پنهان کردن آن در اتاق و وسایل شخصی خود
• آرزوی مرگ و تهدید کردن به خودکشی
• تحقیر خود و داشتن حس تنفر نسبت به خود و زندگی
• انجام کارهایی مثل وصیت کردن، به پایان رساندن کارها و مسئولیت ها و اهدا کردن وسایل
• خداحافظی کردن از اطرافیان
• انجام کارهای پر خطر و ریسکی
• دور شدن از خانواده و دوستان
• داشتن احساس آرامش و شادی ناگهانی پس از گذراندن یک دوره افسردگی

4.8/5 - (10 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462