علت دلشوره بی دلیل چیست؟ درمان اضطراب ناگهانی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و اضطراب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دلشوره و اضطراب یکی از اختلالات شایع در بین افراد در سراسر دنیا می باشد که هر از گاهی همه ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما دلیل این دلشوره و اضطراب ناگهانی چیست؟ چرا بی دلیل دچار استرس می شود؟ دلشوره و اضطراب زمانی که دلیل آن را نمی دانیم بسیار ناخوشایند تر می باشد و ما را دچار دلهره می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا علت دلشوره و اضطراب بی دلیل را بررسی نماییم.

علت دلشوره و اضطراب ناگهانی چیست؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

به چه علتی دچار دلشوره و اضطراب بی دلیل می شویم؟

عوامل زیادی در ایجاد این اختلال نقش دارد، اما مهم ترین این عوامل محیط پر استرس، زمینه ژنتیکی در فرد، ترس های مربوط به گذشته، تغییر هورمون های مغز، حوادث و وجود فاکتورهای محیط می باشد. ایجاد دلشوره و اضطراب می تواند با یک محرک خاصی فعال شود، این محرک می تواند یک فرد، موقعیت، تصویر ذهنی، شنیدن یک خبر و یا موارد دیگر باشد.

نکته مهم این است که بسیاری از مردم از محرک ایجاد شده آگاه نیستند و به همین دلیل فکر می کنند که بصورت ناگهانی دچار دلشوره و اضطراب شده اند. ممکن است در ناخودآگاه ذهن فرد عوامل استرس زای زیادی وجود داشته باشد که تنها با شنیدن صدایی شبیه به آن، این محرک درون فرد ایجاد شده و دچار دلشوره و اضطراب شود.

بدن انسان دارای سیستم سمپاتیک می باشد که به سیستم جنگ و گریز معروف است و با فعال شدن آن، بدن احساس خطر و تهدید می کند. افرادی که دارای اختلال های اضطرابی بوده و یا به پانیک مبتلا می باشند، در محیط هایی که برای خیلی از افراد عادی به نظر می رسد ممکن است که برای آنها منجر به فعال کردن سیستم سمپاتیک شود و این موضوع منجر به ایجاد استرس، ترس و اضطراب در این افراد می شود.

چه زمانی دلشوره و اضطراب ناگهانی نیاز به درمان دارد؟

در مواقعی که دلشوره و اضطراب ناگهانی به حدی رسید که منجر به منصرف شدنتان از انجام کارهای روزانه شما شده و یا در میزان لذت بردن و کیفیت زندگیتان ایجاد اختلال کرد، باید برای درمان آن به دنبال راه حل باشید. شاید خیلی از افراد بر این باورند که اگر چنین حالتی را به حال خود بگذارند، بصورت خود به خودی درمان شود، اما تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که اگر این اختلال درمان نشود، با گذشت زمان به یک الگو تبدیل شده که درمان آن را بسیار سخت تر می کند.

از اصول مهم در بهداشت و سلامت روان، پذیرش مشکل و بیماری در مرحله اول است. پذیرفتن بیماری اولین اقدام در جهت درمان می باشد و بعد می بایست تا برای درمان آن شروع به اقدام نمایید. ممکن است مراحل درمان در برخی از افراد با یک دوره درمانی کوتاه برطرف شده و در برخی از افراد به دلیل شدید بودن آن، نیاز به درمان بلند مدت و فشرده دارد.

علائم زیر نشان دهنده نیاز به درمان در شخص می باشد :

• حس ناتوانی در کنترل ترس و تسلیم شدن در برابر آن
• داشتن احساس دلشوره و اضطراب به مدت بیشتر از 6 ماه
• همزمان در مورد بسیاری از مسائل نگران بوده و از یک مشکل به مشکل دیگر می روید
• خستگی و بی رمق بودن بصورت مفرط
• زود رنج شدن و بی قراری زیاد
• اختلال در خواب مثل کم شدن کیفیت خواب و یا زمان آن
• به سختی تمرکز داشتن و پاک کردن ذهن از مشغله های روزانه
• داشتن گرفتگی در عضلات و درد در کل بدن

در صورتیکه این علائم را در خود مشاهده می کنید، برای درمان تردید نکنید. بسیاری از افراد با این مشکلات دست به گریبان بوده و برای درمان آن از مشاوران و روانشناسان این حوزه استفاده می کنند.

روش های درمان دلشوره و اضطراب

بیشتر بدانید : راهکارهای کاهش استرس و اضطراب در سریع ترین زمان

درمان های دلشوره و اضطراب به چه صورت است؟

درمان های آن به تشخیص روانشناس صورت گرفته و بستگی به میزان استرس و اضطراب فرد دارد و شامل درمان های دارویی و درمان های غیر دارویی است.

درمان های دارویی : در این نوع درمان ها از داروهای بنزودیازپین ها استفاده شده که در کاهش استرس و اضطراب نقش دارد. بعضی از این داروها مانند تریازولام دارای اثر کوتاه مدت بوده و یا مانند آلپروزولام دارای اثر متوسط می باشند. اما داروهای ضد اضطرابی با گذشت زمان ممکن است دارای اثرگذاری کمتری شده و به همین دلیل پزشک از داروهای ضد افسردگی استفاده می کند.

این داروها با اینکه برای درمان افسردگی بکار برده می شوند، اما به تشخیص روانپزشک گاهی برای درمان اختلال اضطراب نیز بکار برده می شوند. این داروها منجر به تقویت هورمون های شادی آور سروتونین و دوپامین در مغز می شود.

همچنین داروها بتا بلاکر ها که برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند نیز برای بعضی از علائم مربوط به اضطراب، کاربرد دارند. از جمله این علائم به تپش قلب، تعریق و لرزش دست میتوان اشاره کرد.

درمان های غیر دارویی :

درمان شناختی رفتاری از رایج ترین شیوه های درمانی برای استرس و اضطراب می باشد. در این روش به شناسایی افکار و رفتاری پرداخته می شوند که فرد را دچار دردسر کرده و سپس آنها را با الگوهای مناسب، جایگزین می کند.

روانکاوی از دیگر تکنیک های روانشناسی در این زمینه می باشد که به بررسی ریشه ای مسئله اضطراب در شخص پرداخته می شود. این موضوع با بررسی و واکاوی حوادث گذشته همراه بوده که در ضمیر ناخودآگاه فرد اثر گذار می باشد. درمانگر با کمک خوده شخص سعی می کند تا این فکر و خیال را به سطح خود آگاه آورده و به درمان آن بپردازد.

4/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و اضطراب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462