مازوخیسم یعنی چی؟ معرفی عوامل و درمان قطعی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مازوخیسم و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مازوخیسم یعنی چی؟ مازوخیسم یک نوع اختلال جنسی روانی می باشد که از جمله بیماری های خود آزاری بوده و رضایت جنسی فرد به واسطه ایجاد درد جسمی شدید و یا تحقیر صورت می گیرد. در واقع شخص از اینکه تحت تاثیر درد قرار می گیرد، احساس لذت می کند و این موضوع در روان و فیزیولوژی فرد بدین صورت است که سیستم عصبی او در هنگام درد هورمون اندروفین که یک هورمون لذت و سرخوشی است را ترشح می کند. این هورمون دقیقا مشابه حس مورفین در مواد مخدر بوده و به همین دلیل احساس لذت در فرد ایجاد می شود.

علائم مازوخیسم

بیشتر بدانید : مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

مازوخیسم یعنی چی و چند مدل مازوخیسم وجود دارد؟

مازوخیسم به لذت بردن به همراه درد در رابطه جنسی گفته می شود که داشتن چنین علائمی می تواند نشانه های مازوخیسم در فرد باشد. از جمله این علائم به لذت بردن از درد در هنگام رابطه جنسی، در خواست آسیب رساندن از شخص مقابل، عدم احساس گناه و شرم از داشتن روابط نا متعارف و لذت بردن از رفتارهای نابه هنجار جنسی میتوان اشاره کرد.

مازوخیسم انواع مختلفی داشته که از جمله آن شامل موارد زیر است :

مازوخیسم فیزیولوژیکی : این نوع مازوخیسم از خطرناک ترین و بدترین انواع مازوخیسم به شمار رفته و در آن فرد درخواست شکنجه و آزار جسمی داشته و تنها با آزار کلامی و اهانت به آرامش دست نمی یابد. در مازوخیسم فیزیولوژیکی فرد از آسیب هایی مانند ضرب و شتم، سوختگی، پاره شدن پوست و کنده شدن مو احساس لذت و رضایت می کند. در واقع در این مدل از مازوخیسم فرد با اشتیاق زیاد بدن خود را مورد شکنجه قرار داده که گاهی این شکنجه ها برای شخص بسیار خطرناک می باشد.

مازوخیسم روانی : این نوع مازوخیسم در زندگی روزانه فرد اتفاق افتاده و او به دنبال تحقیر شدن و کوچک شمرده شدن می رود و از این طریق احساس لذت بیشتری می کند. در این مدل فرد تا زمانی که به او توهین نشود و شخصیت او به اصطلاح خورد نشود، احساس آرامش پیدا نمی کند. در این افراد روابط جنسی آنها به شکل عادی نبوده و ظاهر ارباب و برده داشته و فرد خود را تمام و کمال در اختیار معشوق خود قرار می دهد. شنیدن الفاظ رکیک، نامناسب، فوش و تحقیر، بد رفتاری و خرد شدن شخصیت فرد، به او احساس لذت می دهد. این نوع اختلال متاسفانه در بسیاری از افراد وجود داشته که برای درمان آن باید هرچه زودتر به روانشناس و سکس تراپ مراجعه نمایند.

مازوخیسم یعنی چه؟

بیشتر بدانید : 5 اثر اختلال شخصیت ضد اجتماعی در ازدواج

علت بیماری مازوخیسم چه می باشد؟

دلیل قطعی و مشخصی برای بروز مازوخیسم در افراد مشخص نشده است اما علل احتمالی این بیماری شامل نظریه های زیر می باشد :

tick 1 یکی از دلایل و نظریه های مربوط به این اختلال به مسائل جنسی به شدت سرکوب شده می باشد که با گذشت زمان و در صورت نداشتن پاسخ درست به غرایز و سرکوب مداوم آنها، این تمایلات با شدت بیشتر و قوی تری ظاهر می شود.

tick 1 یکی دیگر از نظریه ها درباره این بیماری مربوط به رهایی افکار مخرب و فرار کردن از آن می باشد که فرد با انجام رفتارهای مازوخیسمی، از این موضوعات رها شده و حالتی شبیه به مراقبه پیدا می کند.

tick 1 از دیگر موضوعات مربوط به این بیماری، آسیب های مربوط به دوران کودکی فرد می باشد که به سو استفاده های جنسی می توان اشاره کرد که منجر به اختلال و اضطراب های جنسی می شود.

tick 1 به هم خوردن تعادل مواد شیمیایی تولید شده در مغز که بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد فرد تاثیر دارد. در افراد مبتلا به این اختلال برخی از مواد شیمیایی در مغز این افراد کم یا بیش از حد ترشح می شود.

tick 1 داشتن مشکلات خانوادگی در زمان رشد فرد که می تواند منجر به بروز چنین مشکلاتی شود، مانند کودک آزاری، سابقه بیماری روانی در خانواده و درگیری های خانوادگی زیاد.

tick 1 استرس های مداوم از دیگر عوامل افزایش و ابتلا به این عارضه می باشد.

tick 1 داشتن والدین کنترل گر که فرزند را وادار به اطاعت و تبعیت می کنند. دریافت عشق مشروط به خوب بودن فرزند و یا و والدینی که کودک را مورد آزار، تنبیه و تحقیر قرار می دادند.

tick 1 داشتن مشکلات مالی زیاد مانند سو استفاده های مالی، از دست دادن رابطه، استرس های مالی و غیره ریسک ابتلا به این نوع اختلال را زیاد می کند.

درمان مازوخیسم به چه صورت می باشد؟

متاسفانه خیلی از افرادی که به این نوع اختلال مبتلا می باشند، تا زمانی که آسیب جدی به خود وارد نکنند، به فکر درمان و کمک گرفتن از افراد متخصص نمی باشند.
برای درمان مازوخیسم از روش های دارو درمانی و روان درمانی در کنار هم و بصورت همزمان استفاده می شود.
رفتار درمانی شناختی یا CBT نیز راهی برای درمان این بیماری بوده که دیدگاه فرد را نسبت به خود، جهان و آینده او تغییر می دهد. درمان CBT فرد را نسبت به تفکرات ناسالم خود آگاه ساخته و راه های جدیدی برای فکر کردن و عمل کردن به او آموزش می دهد.

از جمله داروهایی که در این اختلال تجویز می شود به داروهای هورمونی میتوان اشاره کرد که برای تعادل شیمیایی در مغز مناسب بوده و همچنین داروهایی که به کاهش میل جنسی فرد نیز کمک می کند. از جمله این داروها میتوان به داروهای کاهش سطح تستوسترون در بدن فرد اشاره کرد که منجر به کاهش دفعات نعوظ در مردان می شود و همچنین داروهای ضد افسردگی نیز باعث کاهش میل جنسی شده که برای مصرف همه این داروها فرد باید زیر نظر پزشک، قرار گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مازوخیسم و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462