مصرف کراک چه عوارضی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مصرف کراک بر سیستم اعصاب مرکزی فرد تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد سرخوشی زیادی برای فرد مصرف کننده می شود. کراک و کوکائین بسیار شبیه به یکدیگر بوده و مکانیسم عمل یکسانی نیز دارند. در اصل کراک نام متداول یکی از فرآورده های کوکائین می باشد. کراک دارای ظاهری جامد بوده که به شکل های تراشه های کوچک تا بزرگ می باشد و بصورت سنگ مانند دیده می شود. رنگ های آن نیز بستگی به میزان خلوص ماده داشته و از رنگ کرم روشن تا قهوه ای تیره موجود است. در این مقاله به بررسی عوارض مصرف کراک می پردازیم.

مصرف کراک دارای چه عوارضی است؟

بیشتر بدانید : بهترین راهکارهای درمان تریاک

عوارض مصرف کراک چه می باشد؟

مصرف کراک باعث شده تا بعد از ورود به بدن بر روی سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز می شود، تاثیر گذاشته و به شدت آن را تحریک نماید. این موضوع منجر به گردش خون و تنفس سریع در بدن شده و بعضی از اندام ها متحمل فشار زیادی می شوند. اثراث جانبی مصرف کراک به مدت مصرف، میزان مصرف و ویژگی فرد مصرف کننده بستگی دارد.

مصرف کراک به همراه مشروبات الکلی منجر به ایجاد ترکیبات شیمیایی خطرناک در بدن فرد شده که سلامتی او را به خطر می اندازد و خطر مرگ ناگهانی را افزایش می دهد.

اثرات کوتاه مدت مصرف کراک :

1605686149 communications افزایش درجه حرارت بدن
1605686149 communications افزایش نبض و ضربان قلب
1605686149 communications حس شادی و سرخوشی بالا
1605686149 communications احساس افسردگی، بی ارزشی و خستگی
1605686149 communications ایجاد مسمومیت
1605686149 communications تنگی نفس، ضربان نامنظم قلب
1605686149 communications تهوع و استفراغ
1605686149 communications تشنج و حتی مرگ

اثرات بلند مدت مصرف کراک :

• گلو درد مزمن
• تنگی نفس
• گرفتگی در صدا
• سرطان ریه و اندام های تنفسی
• بروشیت
• آسیب های دهان و دندان و تیرگی لب
• تنگی عروق خونی
• تشنج های مغزی
• کاهش میل جنسی
• بی خوابی
• از دست رفتن اشتها
• حمله قلبی
• سکته
• مرگ

همچنین مصرف مداوم کراک باعث اثرات جانبی بر روی روان فرد نیز می شود که از جمله آنها :

1605686149 communications افسردگی
1605686149 communications غم زیاد
1605686149 communications خود بزرگ بینی
1605686149 communications رفتارهای تکانشی
1605686149 communications انجام فعالیت جنسی بیش از حد
1605686149 communications بی قراری و استرس
1605686149 communications پارانوی
1605686149 communications انجام رفتارهای وسواسی
1605686149 communications حملات وحشت زدگی و هراس
1605686149 communications ترس از مرگ

مصرف کراک چه عوارضی دارد؟

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

درمان و ترک کراک به چه صورت است؟

گرایش به کراک بسیار بالا بوده و اعتیاد و وابستگی به آن از همان بار اول نیز صورت می گیرد. روند وابستگی فرد به مصرف کراک رفته رفته قوی تر شده و زمانی می رسد که فرد نمی تواند بدون مصرف این ماده به زندگی خود ادامه دهد. ممکن است فرد از روند فروپاشی زندگی و روابط خود کاملا مطلع بوده و آثار منفی مصرف کراک را در زندگی فردی و خانوادگی خود می بیند، اما همچنان به مصرف کراک ادامه می دهد و این روند آنقدر ادامه داشته که فرد در اثر عوارض مصرف کراک اتفاقات ناگواری برایش پیش آمده که تصمیم به ترک آن را می گیرد.

ترک کراک نیاز به اراده قوی و تلاش زیاد داشته و همچنین باید برای آن حتما از افراد متخصص در این راه کمک بگیرد.

به دلیل اینکه قطع مصرف کراک منجر به افسردگی شدیدی در فرد می شود، این حس همراه با خستگی، فقدان حس لذت، تحریک پذیری، بی تابی، خواب آلودگی و اضطراب همراه می باشد. در مواقعی که مصرف فرد به میزان کم و یا متوسط باشد، این علامت ها بعد از چند روز از بین می رود، اما در مواقعی که مصرف فرد زیاد بوده و اعتیاد شدیدی دارد، بعد از دو تا چهار روز از قطع، این علامت ها به اوج خود می رسد. حتی ممکن است در برخی از افراد این علامت ها تا هفته ها و یا ماه ها به طول بیانجامد.

در زمان ترک، اشتیاق فرد برای مصرف مجدد بسیار بالا بوده و به دلیل اینکه شخص می داند با مصرف دوباره، علائم افسردگی از بین می رود، تمایل زیادی به مصرف آن دارد. حتی افسردگی دوران ترک می تواند منجر به افکار مربوط به خودکشی و یا آسیب به خود و دیگران شود. در چنین مواقعی ممکن است فرد رو به مصرف مسکن ها، خواب آورها و الکل آورده و از این طریق تنها نوع اعتیاد خود را تغییر داده و از سمت کراک به مصرف ماده مخدر دیگری می رود.

در ابتدا برای ترک کراک فرد مورد معاینه ابتدایی توسط پزشک قرار گرفته و با توجه به سطح سلامتی فرد و میزان و مقدار مصرف، درمان لازم در نظر گرفته می شود. در مرحله بعدی سم زدایی انجام گرفته که این کار باید زیر نظر پزشک صورت گرفته و در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

طول درمان و ترک کراک بستگی به میزان توان جسمی و روحی فرد، سن، مدت زمان مصرف، وزن و سلامت عمومی او دارد. هرچه طول دوره اعتیاد فرد بیشتر بوده، ترک آن نیز طولانی تر می باشد، اما بطور میانگین در حدود 3 هفته زمان می برد.

در کنار دارو درمانی و دریافت خدمات پزشکی و سم زدایی ماده از بدن بیمار، نیاز است تا از روان درمانی و کمک گرفتن از روانشناس نیز استفاده کرده چرا که بررسی ریشه ای علت مصرف و علاقه فرد به اعتیاد مهم بوده و از وابستگی مجدد او به مواد مخدر جلوگیری می کند. روان درمانی کمک کرده تا فرد از نظر روانی نیز آمادگی ترک را پیدا کرده و همچنین با کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک، مشکلات فرد بصورت ریشه ای و عمقی بررسی شده تا از تمایل مجدد او نسبت به مواد مخدر جلوگیری شود.
این نکته را در نظر داشته باشید که برای نتیجه گیری بهتر و اصولی تر، حتما از مراکز ترک اعتیاد مخصوص و معتبر استفاده نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462