اعتیاد به تریاک چه عوارضی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اعتیاد به تریاک بسیار شایع بوده و تریاک که از قدیمی ترین و مشهورترین مواد مخدر در جهان به شمار می رود، از مشتقات گیاه خشخاش بوده و این ماده مخدر جنبه های دارویی زیادی نیز دارد. تریاک از هسته دانه گل خشخاش و همچنین شیره نارس این گیاه گرفته می شود. این گیاه دارای چند نوع آلکالوئیدهای مورفین، کدئین و تبائین می باشد که برای انواع مواد مخدر استفاده شده و یکی از آنها تریاک است. تریاک در واقع خاصیت ضد درد نیز داشته و از مورفین برای عمل های جراحی و به جهت بیهوشی بکار برده می شود. اثرات مصرف تریاک در بدن فرد بین 8 تا 12 ساعت باقی مانده و میزان ماندگاری آن بسته به شرایط جسمی فرد و میزان مصرف آن دارد.

شیوه تشخیص فرد معتاد به تریاک

بیشتر بدانید : تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد چیست؟

اعتیاد به تریاک چه عوارضی را به همراه دارد؟

اعتیاد به تریاک مانند اعتیاد به هر نوع ماده مخدر دیگری نیز عوارض زیادی دارد. این عوارض شامل موارد کوتاه مدت و بلند مدت می باشد که از جمله موارد کوتاه مدت آن که تا 8 ساعت بعد از مصرف وجود دارد میتوان به خشکی دهان، تهوع و استفراغ، کاهش احساس درد، سنگینی دست و پا، کاهش فشار خون، افت عملکرد فرد، تغییرات رفتاری، احساس گر گرفتگی و گرما، خارش بینی، سردرد شدید، انقباض مردمک چشم و تب و لرز اشاره نمود.

اما با مصرف مداوم و طولانی مدت تریاک، عوارض شدید تر و جبران ناپذیرتری به همراه داشته که بر جسم و روان فرد اثرگذار است. از جمله این موارد به کاهش میزان مسئولیت پذیری فرد، کاهش علاقه و انگیزه، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، اضطراب و بی قراری، افسردگی، میل به خودکشی، آسیب های کبدی، ریوی و کلیوی، کاهش فعالیت روده ها و به دنبال آن یبوست مزمن و اختلال در عادات ماهانه خانم ها می توان اشاره کرد.

همچنین دارای عوارض دیگری نیز می باشد که به کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ آقایان، تیرگی لب ها، تیره شدن پوست، کاهش وزن شدید، بی اشتهایی، عدم تعادل، اختلال در خواب، چرت زدن، ضعیف شدن سیستم ایمنی، افزایش احتمال بیماری های ویروسی و عفونی مزمن، بیماری های دهان و دندان و بی نظمی در تنفس و در نهایت خطر مرگ از دیگر عوارض آن می باشد.

روش تشخیص فرد دارای اعتیاد به تریاک

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

روش تشخیص فرد دارای اعتیاد به تریاک به چه صورت است؟

شناسایی این افراد در ابتدا کار آسانی نمی باشد، چون بدن هر فرد به صورت متفاوتی واکنش نشان می دهد. اما از جمله علائم رایج میتوان به خواب آلودگی، خارش بدن و برخی نشانه های دیگر اشاره کرد.
همانطور که گفتیم شناسایی فرد دارای اعتیاد به تریاک در ابتدا کار آسانی نمی باشد و ممکن است شما تنها متوجه یکسری تغییرات در او شده و نمی توانید مطمئن باشید که او اعتیاد به تریاک پیدا کرده است یا نه.
این افراد در ابتدا حفظ ظاهر کرده و به خوبی تمام مسئولیت های خود را انجام داده و از پس کارهای روزانه خود بر می آیند. اما با گذشت زمان، اعتیاد مشکلات جدی را در سراسر زندگی آنها ایجاد می کند . بدن و روان این افراد درگیر این ماده مخدر می شود. متاسفانه فردی که به ماده مخدر اعتیاد پیدا نماید، در صورت بهم ریختن زندگی خود، باز به مصرف آن ماده ادامه می دهد.

این علائم و نشانه ها در فردی که اعتیاد به تریاک دارد مشخص می شود:

• استفاده مرتب از داروهای افیونی به طوری که پزشک به فرد تجویز نکرده است و یا مصرف دارو بیش از دوز تجویز شده
• مصرف داروی افیونی بدون نیاز و بدون داشتن درد
• تغییر در الگوی خواب
• تغییر در رفتار و خلقیات که شامل نوسانات ناگهانی و بیش از حد سرخوشی و تغییر آن به بی حالی و خشم
• کاهش وزن
• خواب آلودگی
• قرض گرفتن داروهای مخدر از دیگران و یا گم کردن آن برای تجویز دوباره دارو
• داشتن هوس های غیر قابل کنترل
• عدم کنترل در مصرف مواد افیونی
• قدرت تصمیم گیری ضعیف که گاهی منجر به خطر افتادن خود و سایرین می شود
• دریافت نسخه های مختلف از پزشکان برای دریافت قرص و داروی مخدر بیشتر
• کاهش میزان میل جنسی
• داشتن مرتب علائمی مانند آنفولانزا
• دوری از خانواده و دوستان
• کاهش بهداشت شخصی
تغییر در عادات ورزشی
• داشتن مشکلات مالی زیاد
• سرقت از خانواده و دوستان

بیماری های ناشی از مصرف تریاک کدام است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مصرف تریاک می تواند عوارض بلند مدت زیادی بر روی روان و جسم فرد ایجاد نماید که در نتیجه آن منجر به بروز یکسری مشکلات و بیماری ها در فرد می شود. از جمله این بیماری ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1605686310 idea بیماری قلبی : یکی از اندام هایی که با مصرف تریاک درگیر می شود قلب و عروق می باشد، بویژه اگر فرد دارای سابقه این بیماری باشد. مصرف تریاک افزایش سکته قلبی، پارگی در رگ قلب و همچنین نارسایی آن را به دنبال دارد. همچنین بیماری های ریوی نیز از دیگر عوارض مصرف تریاک است. سرفه های شدید، سرطان ریه و آسم نیز از سری مشکلات مصرف کنندگان تریاک می باشد.

1605686310 idea مشکلات بدنی : داشتن خستگی های مداوم، اسپاسم در عضلات، تعریق بیش از حد، احساس تهوع و خارش از دیگر مشکلات جسمانی برای مصرف کنندگان این ماده مخدر است.

1605686310 idea حالات رفتاری : داشتن نوسانات خلقی از دیگر عوارض مصرف تریاک بوده که فرد هویت و شخصیت خود را از دست داده و به یک فرد ضعیف تبدیل شده که رفتارهای او دارای تزلزل زیادی بوده و حالات رفتاری متغیری را تجربه می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462