موضوعات داغ

دوستی در فضای مجازی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دوست یابی آنلاین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دوستی در فضای مجازی ممکن است چه خطراتی در پی داشته باشد؟ دوستی در فضای مجازی این روزها بسیار همه گیر شده به همین دلیل بحث مزایا و معایت دوستی در فضای مجازی بسیار مورد بحث قرار میگیرد، اینروز ها جوانان به صورت آنلاین دوست پیدا می‌کنند، اینکه این دوست‌یابی آنلاین چه خطراتی می‌تواند به دنبال داشته باشد را می‌توانید در ادامه این مقاله از دکتر ذهن بخوانید.

فرقی نمی‌کند در فضای مجازی چه کسی باشید و چه بدون اینترنت بزرگ شده باشید، این احتمال وجود دارد که به نوعی از اینترنت استفاده می‌کنید و با دوستان و خانواده ارتباط برقرار می‌کنید.

رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام تنها برخی از راه‌هایی هستند که ما با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و با زندگی یکدیگر آشنا می‌شویم.

این تفکر در بسیاری از جوانان امروزی می‌توانید مشاهده کنید که دنیای آنلاین جایی است که دوستی‌ها را حفظ می‌کند افراد می‌توانند ارتباط راحت‌تری برقرار کنند.

اگرچه این ممکن است برای نسل‌های خاص عجیب به نظر برسد، اما مفهوم دوست‌یابی با کسی که هرگز ندیده‌اید چیز جدیدی نیست.

در واقع رسانه‌های اجتماعی در 2023 تفاوت بسیاری با راه‌های ارتباطی در زمان قدیم دارند، با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید در سراسر جهان دوستان جدیدی پیدا کنید که احتمالاً هیچ کدام از آنها را هرگز ندیده‌اید.

آنچه متفاوت است، شیوع دوست‌یابی آنلاین با افرادی است که هرگز ندیده‌اید و البته روش‌هایی که در آن انجام می‌دهند.

اما این دوست‌یابی جایگزین مناسبی برای دوستان حضوری است و چرا بیشتر جوانان به سمت دوستی در فضای مجازی می‌روند؟

دوستی در فضای مجازی ممکن است چه خطراتی در پی داشته باشد

دوستی در فضای مجازی ممکن است وسوسه انگیز باشد و بیشتر خانواده‌ها به جوانان خود می‌گویند که بیرون بروند و بازی کنند مانند مردم عادی دوست پیدا کند، اما فرهنگی که در بین آنها در حال رشد است این کار را بسیار دشوار می‌کند.

جدایی از بیماری‌های همگیر، بازی در خارج از محله و برگشتن به خانه قبل از تاریک شدن هوا دنیایی نیست که جوانان امروزی به دنبال آن باشند.

به دلیل تفاوت نگرش‌های جدید در مورد ایمنی، جمعیت در حال حاضر علاقه کمتری به فضاها و مکان‌های باز نشان می‌دهند.

به همین خاطر کودکان و نوجوانان امروزی به صورت آنلاین دوست پیدا می‌کنند، زیرا فرهنگی که در آنها رشد می‌کند فرصت بازی کردن را در خارج از خانه از آنها می‌گیرد و نمی‌توانند آزادانه بیرون از خانه بازی کنند و دوست پیدا کنند.

حدود ۵۷ درصد از نوجوانان حداقل با یک دوست جدید به صورت آنلاین آشنا می‌شوند بعضی از این دوستی‌ها عمر زیادی دارند، برخی از آنها مخرب هستند و بعضی دیگر پایدار.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود جوانان به صورت آنلاین دوست شوند.

این دلایل شامل احساس انزوای اجتماعی در زندگی واقعی، زندگی دور از دیگران در گروه همسالان خود و زندگی کردن با افراد آسیب‌پذیر به کووید ۱۹ است.

دوستیابی آنلاین همیشه در پاسخ به یک موقعیت منفی به وجود نمی‌آید، در واقع بیشتر جوانان در کنار دوستانی که از طریق مدرسه و سرگرمی پیدا می‌کنند، به عنوان یک افزونه مثبت به زندگی‌شان دوستان آنلاین نیز پیدا می‌کنند.

چگونه دوستی در فضای مجازی شکل می گیرد؟

چگونه دوستی در فضای مجازی شکل می گیرد؟

دوستی در فضای مجازی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه انواع دوستیابی آنلاین را بررسی می‌کنیم:

برنامه‌های دوست یابی

برنامه‌های زیادی برای دوست پیدا کردن به صورت آنلاین وجود دارند و با فرایند کشییدن انگشت به سمت راست کشیدن انگشت به سمت چپ کار می‌کنند، که در برنامه‌های دوست‌یابی محبوب از جمله Tinder این ویژگی‌ها وجود دارد.

کشیدن انگشت به سمت راست نشان می‌دهد که علاقه به چت بیشتر دارید، کشیدن انگشت به سمت چپ برای دیدن کاربران حاضر برای چت یا یافتن برای چت است.

 بازی‌های آنلاین

بازی‌های آنلاین مثل Rocket و League فضایی را برای افراد ایجاد می‌کنند که علاوه بر بازی آنلاین بتوانند به صورت آنلاین نیز چت کنند.

احتمالاً شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که از طریق واقعیت مجازی دوستی آنلاین برقرار می‌کنند؛ جوانانی که به بازی علاقه دارند ممکن است در سایت‌ها و پلتفرم‌های زیادی با افراد جدید ملاقات کنند.

بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر ایجاد فضای دوستی بستری برای اعتیاد به بازی رایانه‌ای را نیز ایجاد می‌کنند که آسیب‌های جدی به کودکان وارد می‌نماید.

 رسانه‌های اجتماعی

کاربران می‌توانند از طریق گروه‌هایی با علاقه مشترک، جستجوی پست‌ها از طریق هشتگ دوستان زیادی پیدا کنند.

بسیاری از جوانان دوستان خود را در فضای مجازی به همان روش طبیعی پیدا می‌کنند که به صورت آنلاین است.

همچنین افرادی که علایق مشترکی با دیگر افراد دارند به راحتی با یکدیگر دوست می‌شوند.

 وب سایت‌های با علاقه مشترک

اگرچه مفهوم تالار گفتمان ممکن است در روندهای دیجیتال کمی خارج از مود باشد اما هنوز افراد زیادی هستند که از آنها برای علایق، سرگرمی‌ها و علایق خاص استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال انجمن‌هایی برای افراد وجود دارد که هنرهایی را که خلق کردند عکس‌هایی که گرفته‌اند به اشتراک بگذارند.

اگرچه به دلیل ماهیت ناشناس این روش سنتی برای یافتن دوستان مناسب نیست اما Reddit بسیاری از زیر مجموعه‌ها برای مناطق محلی است که مردم در آنجا دارند، فرصتی برای آشنایی با یکدیگر یا حتی سازماندهی جلسات است.

در کنار این وب سایت‌ها برای علایق خاص انجمن‌های هواداران را می‌توان در همه برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و سایت‌ها یافت. هواداران جامعه‌ای از افراد هستند که طرفدار یک تیم و گروه یا حتی یک سبک زندگی خاص هستند مانند طرفدار خواننده‌ها که به اصطلاح فن هستند.

سطحی که آنها طرفدار هستند ممکن است به اندازه کافی حاد باشد که بتواند بخشی از روال روزانه آنها را تشکیل دهد یا بخش مهمی از هویت آنها باشد، داشتن یک علاقه مشترک قوی اغلب باعث ایجاد پیوند بین اعضای جوامع می‌شود.

خطرات دوست یابی آنلاین چیست؟

دوست‌یابی آنلاین خطرات متعددی را به همراه خود دارد که میتوانید تاثیرات گوناگونی را چه در طولانی مدت و چه در کوتاه مدت بر روی زندگی شما بگذارد، در ادامه این خطرات را بررسی می‌کنیم:

 پروفایل‌های تقلبی و گربه ماهیگیری

اگر در برنامه‌ها و پلتفرم‌ها، افراد تعیین سن و تشخیص چهره را استفاده نکنند همیشه این خطر وجود دارد که کاربران آنطور که خودشان را به تصویر می‌کشند نباشند.

فهرست تقریباً نامحدودی از این افراد وجود دارد که پروفایل جعلی ایجاد می‌کنند، آنها از جستجوی سود مالی از طریق کلاهبرداری یا  قصد آراستگی بیشتر تا بی‌حوصلگی یا ناراضی بودن از ظاهر و یا شرایط زندگی واقعی خود وجود دارند.

همچنین ربات‌ها نیز رایج هستند، اگرچه این ربات‌ها بیشتر برای افزایش تعداد فالوورهای شخصی برای خود تبلیغی یا تایید نادرست یک نام تجاری یا محصول استفاده می‌شوند نه برای هدف قرار دادن افراد برای تقویت روابط دوستانه.

ماهیگیری توسط یک گربه پدیده رایج است که معمولاً در برنامه‌های دوستیابی استفاده می‌شود، این به استفاده از هویت جعلی برای فریب دادن شخصی دیگر برای افشای اطلاعات یا تصاویری از خود مربوط می‌شود.

آراستن و فریفتن

ایجاد دوستی آنلاین با شخص دیگر می‌تواند تاکتیکی باشد که به عنوان بخشی از آراستگی استفاده می‌شود که اغلب با استفاده از عکس‌های دزدیده شده و شخصیت‌های ساخته شده از فردی در محدوده سنی مشابه انجام می‌شود.

با ایجاد این رابطه یک فرد جوان ممکن است احساس کند می‌تواند به این شخص اعتماد کند و بنابراین ممکن است اطلاعات شخصی‌اش را به او بگوید.

این اطلاعات می‌تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد مانند جزئیاتی که مکان آنها را نشان می‌دهد، به کدام مدرسه می‌روند یا همچین اطلاعات خصوصی که می‌تواند برای باج گرفتن و کنترل آنها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

اگر یک جوان تصور کند که با یک دوست واقعی یا یک دوست عاشقانه آنلاین صحبت می‌کند این احتمال وجود دارد که متقاعد شود، فریب بخورد یا از او باجگیری شود تا مطالب سوء استفاده جنسی از کودکان را که خود تولید می‌کند ارسال کند.

 آزار و اذیت سایبری و ترولینگ

شنیدن صحبت‌های جوانان در مورد اینکه چگونه گروه دوستی مدرسه آنها از بین رفته و کلمات زشتی که پشت سر آنها توسط بهترین دوستشان گفته می‌شود غیر عادی نیست.

با این حال این نوع از اختلافات و دعواها زمانی که به صورت آنلاین پخش می‌شوند می‌توانند شکل دیگری به خود بگیرند و گاهی اوقات می‌توانند به سطوح نگران کننده‌ای تبدیل شوند.

برخلاف یک مدرسه قربانیانی که به صورت آنلاین مورد هدف اذیت و آزار قرار می‌گیرند می‌توانند ۲۴ ساعته توسط زورگویان خود مورد آزار و اذیت قرار گیرند، اغلب بدون هیچ محدودیتی نگران هستند که والدین مراقب یا معلم شاهد اعمال آنها باشد.

فضای آنلاین و احساس تنهایی؟

اگر یک جوان در زندگی واقعی احساس تنهایی کند ممکن است برای یافتن دوستی به فضای مجازی روی آورد.

اگرچه این ممکن است نکات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد اما برای برخی از جوانان ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

خطرات بیش از حد نگاه کردن به صفحه نمایش این موضوع خود می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد، اگرچه مطالعات نشان داده‌اند اثراتی مانند کوچک شدن بخش‌هایی از مغز که برای عملکرد اجرایی لازم است و برخی از روانشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند.

افرادی که منزوی هستند ممکن است بیشتر به عقاید افراطی و جوامعی که در فضای مجازی یافت می‌شود تلقین کنند.

اشتیاق به احساس تعلق،ناراحتی و احساس عصبانیت برخی از عواملی هستند که ممکن است یک جوان را در برابر هدف قرار گرفتن توسط گروه‌های افراطی آسیب‌پذیر کند.

دوستیابی آنلاین می‌تواند انزوا ایجاد کند و دوستی‌های مجازی می‌توانند تحصیل کنند که افراد ترجیح دهند جلوی رایانه خود قفل بمانند و این به عنوان تنها شکل تعامل اجتماعی برای آنهاست.

عدم تماس فیزیکی در روابط دوستانه به معنای اینکه آنها از آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی کردن فرار می‌کنند. وقتی صحبت از یک دوستی صرفاً مجازی می‌شود این جنبه‌ها برآورده نمی‌شوند.

ارتباط مجازی می‌تواند اعتیاد آور باشد، زمانی که افراد زمان زیادی را صرف تعامل با دوستان مجازی خود کنند و می‌توانند به فناوری‌های جدید اعتیاد پیدا کنند که یک اعتیاد رفتاری است.

این نوع اعتیاد می‌تواند به طور قابل توجهی بر جنبه‌های مختلف زندگی افرادی که آن را ارائه می‌کند تاثیر بگذارد. محیط کار، خانواده و شخصی بیشتر آسیب را می‌بینند.

مزایای دوست یابی آنلاین چیست؟

مزایای دوست یابی آنلاین چیست؟

یک میلیارد نفر، یعنی 15 درصد از جمعیت جهان، نوعی معلولیت دارند. این امر یافتن عشق و زندگی روزمره را برای برخی بسیار دشوار کرده است.

دوستیابی آنلاین باعث دسترسی بیشتر به دوستان جدید شده است

این ناتوانی‌ها از ناتوانی جسمی که مانع حرکت می‌شود تا ناتوانی‌های اجتماعی را شامل می‌شود که مانع از تعامل منظم با افراد دیگر می‌شود.

دوستیابی آنلاین به افراد دارای معلولیت محروم راهی برای ارتباط با افراد معمولی و یافتن شرکای عاشقانه داده است که وقتی فرصتی برای شناختن آنها داده می‌شود، شرایط خود را مانعی برای داشتن یک زندگی مشترک شاد نمی‌بینند.

در حالی که نمی‌توان برنامه‌های دوستیابی آنلاین جوانب مثبت و منفی را زیر بالش انداخت، قابلیت دسترسی از جنبه مثبت بسیار زیاد است.

کاربران سایت‌های دوستیابی آنلاین گزینه‌های زیادی دارند

اکثر مردم یک زندگی بسیار محصور با مرزها و قوانین اجتماعی-اقتصادی تعیین شده دارند.

دوستیابی آنلاین به شکستن تمام موانع اجتماعی کمک می‌کند و شما را در معرض افراد مختلف از همه اقشار قرار می‌دهد.

با افرادی از کشورهای دیگر، فرهنگ‌ها، نژادهای مختلف، مذاهب، تمایلات سیاسی و غیره ملاقات خواهید کرد.

حتی با در نظر گرفتن مزایا و معایب دوستیابی آنلاین، تجربه دوستیابی بسیار غنی تری را تجربه خواهید کرد، این بیشتر منجر به دو یا حتی سه برابر شدن دوستیابی شما می‌شود.

قرار آنلاین برای افراد خجالتی عالی است

بسیاری از کاربران خجالتی یا منزوی اجتماعی آرزو می‌کنند که در جوانی دوستی آنلاین داشته باشند، قرار آنلاین به افرادی امکان می‌دهد که معمولاً هرگز به تعامل با افراد، داشتن یک رابطه و دسترسی راحت و ایمن بدون فشارهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی به یک مجموعه دوستیابی گسترده و متنوع فکر نمی‌کنند.

دوستیابی آنلاین شما را تحت کنترل نگه می‌دارد

حضور در یک سایت دوستیابی آنلاین مانند این نیست که در یک بار باشید و امیدوار باشید کسی برای صحبت با شما بیاید یا دعا کنید که شما را تنها بگذارد.

با دوستیابی آنلاین، بر نحوه تعامل خود با مردم کنترل دارید، شما کنترل کاملی دارید که با چه کسانی تعامل دارید و چگونه مردم به شما دسترسی دارند.

برخی از سایت‌های دوستیابی حتی به کاربران دیگر اجازه نمی‌دهند تا زمانی که درخواست آنها را نپذیرید به شما پیام بدهند. این به شما اجازه می‌دهد تا بر تجربه دوستیابی آنلاین خود کنترل داشته باشید.

بهترین قسمت زمانی است که دیگر نمی‌خواهید مکالمه را ادامه دهید یا با کاربر دیگری قرار ملاقات بگذارید، فقط می‌توانید آنها را مسدود کنید و ادامه دهید.

در برخی موارد، مزایا و معایب دوستیابی آنلاین می‌تواند در ترکیب قرار گیرد، این یک مشکل برای یک کاربر است ممکن است برای دیگری حرفه‌ای باشد.

یک مثال زمانی است که شما دیگر به کاربر دیگری علاقه ندارید زیرا احتمالاً با کسی صحبت می.کنید که بیشتر به شما غلغلک می‌دهد. برای شما، توانایی مسدود کردن کاربر دیگر یک حرفه‌ای است.

اما اگر عاجزانه بخواهند با شما ادامه دهند، به یک کلاهبرداری تبدیل می‌شود زیرا آنها دیگر نمی.توانند با شما تماس بگیرند، اما برای بیشتر بخش‌ها، کنترل تعاملات شما بخش بزرگی از موفقیت آمیز بودن قرار آنلاین است.

کلام آخر

به طور کلی درباره دوستی در فضای مجازی صحبت کردیم انتخاب به شما بستگی دارد که دوست‌های آنلاین را انتخاب کنید یا اینکه بخواهید چند تا دوست آنلاین و صمیمی داشته باشید.

در پایان، ایجاد روابط آنلاین همچنان باقی می‌ماند، حتی در شرایطی که کاربران و کارشناسان همچنان به ارزیابی مجدد مزایا و معایب سایت های دوستیابی آنلاین ادامه می‌دهند.

داده‌های مربوط به اطلاعات کاربران و این واقعیت که صنعت دوستیابی آنلاین میلیاردها دلار در سراسر جهان ارزش دارد، این را ثابت می‌کند.

مانند هر سرویس دیگری، قرار آنلاین معایب خود را دارد، اما زمانی که به درستی انجام شود، قراریابی آنلاین می‌تواند ابزاری باورنکردنی برای تسهیل روابط عاشقانه طولانی مدت و واقعی باشد. اما بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید این است که آن را امتحان کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دوست یابی آنلاین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462