چگونه قمار را ترک کنیم؟ علت اعتیاد به قمار چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به قمار

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اعتیاد به قمار می تواند همزمان با اختلال های دیگر در فرد بروز پیدا کند و از آن برای تشخیص دوگانه استفاده می کنند که اعتیاد به قمار، اختلال هایی مانند افسردگی را نیز نشان می دهد. با وجود اینکه دارویی برای ترک اعتیاد به قمار وجود ندارد، اما در افرادی که اعتیاد به قمار آنها همراه با افسردگی می باشد، داروهای ضد افسردگی برای درمان بکار برده می شود. در واقع بعد از درمان افسردگی که از جمله علت های اصلی فرد برای اعتیاد به قمار می باشد، نیاز مبرم به قمار کردن نیز در فرد کاهش می یابد. مخصوصا در زمان هایی که فرد برای فرار از حس افسردگی، به قمار پناه می برد.

اعتیاد به قمار به چه شکلی درمان می شود؟

اعتیاد به قمار نیز مانند هر اعتیاد دیگری رفتاری عادت گونه می باشد که همراه با وسواس فکری و وابستگی شدید همراه بوده که از لحاظ هیجانی و ذهنی است. اعتیاد به قمار بسیار گسترده بوده ولی دو نوع آن پر طرفدار می باشد که شامل اعتیاد به شرط بندی و پوکر است. در واقع افرادی که با اعتیاد به قمار درگیر می باشند، پول و وقت خود را صرف بازی های بی انتها و نا معلوم کرده که منجر به ایجاد مشکلاتی برای خود و دیگران می شود. اما این موضوع را باید در نظر داشت که امکان درمان اعتیاد به قمار به تنهایی وجود نداشته و باید در این زمینه کمک حرفه ای گرفته شود.

اما با درمان مناسب اعتیاد به قمار قابل کنترل می باشد. در واقع در چنین شرایطی فرد باید یاد بگیرد که چگونه یک رابطه سالم و متعادل با پول را ایجاد نماید و این موضوع اهمیت زیادی دارد که فرد بصورت کامل قمار را ترک نماید، چرا که انجام آن بصورت هر از گاهی نیز منجر به وخیم شدن اوضاع می شود.

روش درمان اعتیاد به قمار

بیشتر بدانید : معرفی انواع افسردگی | شاخه های افسردگی چیست؟

روش های درمان اعتیاد به قمار به چه صورت است؟

برنامه های بستری و توانبخشی : برای درمان اعتیاد به قمار نیازی به بستری شدن نمی باشد، اما برای بعضی از افراد به منظور تهییه برنامه های ساختار یافته، نیاز به بستری شدن در مراکز درمانی وجود دارد. این بستری ها ممکن است در طول مدت زمان 30 روز تا یک سال کامل به طول بیانجامد.

برنامه های درمانی سرپایی : برنامه های درمانی که بصورت سرپایی می باشد بیشتر برای افراد دارای اعتیاد به قمار استفاده می شود. در این نوع درمان ها، فرد در کلاس های مراکز درمانی شرکت داده شده که می توانید جلسات درمانی را بصورت گروهی و یا انفرادی انتخاب نمایید. این روش درمانی، اخلالی را در روند زندگی و فعالیت های شما مانند کار یا زندگی خانوادگی ایجاد نخواهد کرد.

درمان شناختی رفتاری یا CBT : در دوره های درمانی ممکن است علاوه بر جلسات مشاوره فردی یا گروهی، از جلسات درمان انفرادی نیز استفاده شود که کمک گرفتن از درمان شناختی رفتاری در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. چرا که اعتیاد به قمار می تواند به دلیل موضوعات عاطفی و یا اجتنابی عمیق تری بوده که برای تغییر آنها مشاور به فرد امکانی برای رسیدگی به این مشکلات و درمان آن فراهم می کند.

دارو و کمک گرفتن از دارو درمانی : دارو در مواقعی که برای غلبه به تمایلات قمار نیاز به آن داشته باشید، استفاده می شود. اما اعتیاد به قمار ممکن است ناشی از یک وضعیت سلامت روانی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی باشد که در چنین مواقعی می بایست در ابتدا مشکل زمینه ای کنترل و مدیریت شده تا در درمان اعتیاد به قمار نیز تاثیرگذار باشد.

تغییر در سبک زندگی : کنار آمدن فرد با بخش های مالی قمار گاهی برای شخص سخت ترین بخش بهبودی می باشد. در ابتدا برای درمان شاید نیاز باشد تو مسئولیت های مالی را بر عهده همسر یا اعضای خانواده خود قرار دهید و همچنین از موقعیت هایی که شما را در استفاده از قمار تحریک می کند، دوری نمایید. رفتار درمانی در این زمینه بسیار کمک کننده می باشد که به معنی جایگزینی رفتارهای مناسب با الگوها و رفتارهای نامناسب است. همچنین گروه درمانی از روش های بسیار کاربردی و موثر در این زمینه می باشد.

بهترین روش درمان اعتیاد به قمار چه نوع درمانی است؟

بهترین روش درمان اعتیاد به قمار شامل مراحل زیر می باشد :

• جلسه ارزیابی که توسط روانشناس بالینی انجام می شود
• انجام دادن تست های تشخیصی که برای شناخت بیشتر مراجع بکار برده می شود
• جلسه تعیین روش درمان که توسط روانشناس و روانپزشک برگزار می شود
• جلسات روان درمانی
• در صورت نیاز استفاده از دارو که توسط روانپزشک تجویز می شود
• در صورت پایان پذیرفتن جلسات و آمادگی فرد، درمان می تواند متوقف شود
• قطع مصرف داروها به تشخیص روانپزشک و چک کردن آنها

دلایل اعتیاد به قمار

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

علت اعتیاد به قمار چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم اعتیاد به قمار همراه با اختلال های دیگری مانند افسردگی می باشد و در واقع یکی از نشانه های ابتلا فرد به اختلال های دیگر است. اعتیاد به قمار در واقع زمانی که اختلال دیگر در فرد تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان می باشد و با درمان شدن آن اختلال، میل اعتیاد به قمار در فرد نیز کاهش می یابد. اما علل دیگری نیز در اعتیاد به قمار نقش داشته که شامل موارد زیر می باشد :

• نیاز فرد به پول
• تمایل داشتن به هیجانات و لذت بردن از آن
• لذت بردن از جمع هایی که در آن قمار انجام می شود
• تلاش فرد برای پس گرفتن پول های باخته شده در قمارهای پیشین

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد به قمار

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462