قرص متادون چیست؟ راهکارهای ترک قطعی متادون

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص متادون از سری داروهای مخدر صنعتی می باشد که معمولا از آن جهت ترک اعتیاد به هروئین و یا سایر مواد مخدر استفاده می شود. البته روش ترک هروئین با استفاده از قرص متادون درست نمی باشد و برای ترک آن باید از روش های سم زدایی دیگر استفاده شود، چرا که قرص متادون نیز خود اعتیاد آور است. همچنین مصرف قرص متادون نباید بدون تجویز پزشک صورت گیرد، چرا که مصرف بیش از 5 میلی گرم از این قرص منجر به اعتیاد آوری به آن می شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره قرص متادون و روش های ترک آن با شما صحبت کنیم.

در چه مواردی از قرص متادون استفاده می شود؟

بیشتر بدانید : بهترین راهکارهای درمان تریاک

قرص متادون برای چه مواردی مصرف می شود؟

قرص متادون یک دارو تسکین دهنده دردهای شدید بوده که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از کاربردهای دیگر آن برای ترک اعتیاد بوده که برای برطرف کردن علائم محرومیت از اعتیاد برای فرد معتاد مورد مصرف قرار می گیرد. اما این روش منجر به اعتیاد فرد به قرص متادون شده و به همین دلیل راه ترک مناسبی نمی باشد.

داروی متادون یک شبه تریاک بوده و مانند مورفین با پیوند برقرار کردن با گیرنده های اختصاصی داروهای شبه تریاک، منجر به کاهش درد در بدن فرد می شود.

این دارو باید حتما توسط پزشک تجویز شده و میزان دوز و مقدار آن از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته و نباید بصورت خودسرانه مقدار آن کم یا زیاد شود.

روش ترک قرص متادون به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

راه های ترک قطعی قرص متادون چه می باشد؟

ترک قرص متادون به میزان دوز و سلامت بیمار بستگی داشته تا از این طریق مدت زمان ترک و درمان آن مشخص شود. برای ترک آن از دو روش درمانی استفاده شده که شامل سم زدایی تدریجی و سم زدایی فوق سریع می باشد.

سم زدایی تدریجی قرص متادون : از آنجایی که علائم ترک قرص متادون شدید می باشد، شخصی که تصمیم به ترک آن را دارد باید با نظارت متخصص ترک اعتیاد، درمان شود. مدت زمان بستری فرد به میزان دوز و سلامتی جسمی و روانی او بستگی دارد و در هر فرد با شخص دیگری، متفاوت می باشد. در زمان سم زدایی تدریجی به افراد کمک می شود تا علاوه بر اعتیاد جسمی، از نظر اعتیاد روانی نیز آنها درمان شده و به همین دلیل از روان درمانی و مشاوره با روانپزشک، کمک گرفته می شود.

در سم زدایی تدریجی قرص متادون، از دارو برای کم شدن میزان خماری و درد استفاده شده و برای جلوگیری از مشکلات جسمی و روانی فرد، بصورت منظم و زیر نظر پرستاران این مراکز، افراد مورد نظارت قرار می گیرند. بعد از انجام سم زدایی بیمار مرخص شده و در صورت صلاح دید پزشک خود، داروهایی برای کنترل ترک و همچنین تنظیم خواب به او داده می شود. کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک بعد از ترخیص و بصورت هفتگی نیز به فرد کمک کرده تا از لغزش های بعد از ترک، جلوگیری شود.

سم زدایی فوق سریع قرص متادون : در روش فوق سریع، بعد از انجام آزمایشات و معاینات پزشکی در این زمینه و بررسی میزان دوز قرص متادون و مدت زمان مصرف آن، زیر نظر پزشکان متخصص، سم زدایی انجام می شود. برای این روش نیاز است تا بیمار یک شب قبل در مراکز ترک اعتیاد بستری شده و فردای آن روز توسط کادر پزشکی و متخصص بیهوشی، فرد بیهوش شده و سم زدایی فوق سریع انجام می شود. در این حالت بیمار باید حداکثر دارای سن 40 سال بوده و هیچگونه ناراحتی و بیماری قلبی و گوارشی نداشته باشد.

مراقبت های بعد از ترک قرص متادون

بعد از اقدام به ترک قرص متادون و انجام سم زدایی به روش سریع یا تدریجی ممکن است که بیمار حالت های مختلفی مانند افسردگی را تجربه نماید. همین موضوع نشان از اهمیت مراقبت های بعد از ترک را داشته و از آنجایی که قرص متادون تاثیرات مخرب زیادی بر عملکرد سیستم عصبی فرد دارد، این تاثیرات بعد از ترک منجر به بروز افسردگی در بیمار می شود. همچنین این موضوع ممکن است با مواردی مانند سرگیجه، تاری دید و ضعف همراه می باشد.

از دیگر عوارض ترک قرص متادون، افزایش وزن می باشد که برای مقابله با این موضوع می توانید به نوشیدن مایعات و آب فراوان پرداخته و همچنین به جای خوردن مواد غذایی پر کالری، به مصرف سبزیجات و میوه جات تازه پرداخته تا از اضافه وزن شما جلوگیری شده و به کنترل وزن خود بعد از ترک کمک نمایید.

برای جلوگیری از وسوسه بازگشت به سمت مصرف قرص متادون و اعتیاد مجدد به آن سعی کنید از روش های سالم در زندگی خود استفاده نمایید. از جمله این موضوعات داشتن تفریحات سالم، مطالعه، شرکت در کلاس های مختلف و انجام بازی های گروهی می باشد.

همچنین انجام تمرینات ورزشی باعث شده تا هم در بهبود و بازگشت مجدد سلامتی به شما کمک زیادی شود و هم در جلوگیری از وسوسه مجدد مصرف مواد به شما کمک می کند، چرا که ورزش کردن باعث شده تا هورمون اندورفین در مغز ترشح شده که یک هورمون شادی آور است و به ایجاد حس مثبت و جلوگیری از افسردگی به فرد کمک زیادی می کند. همچنین ورزش برای بیشتر بیماری ها از جمله افسردگی مفید بوده و در زمان ترک اعتیاد، به بیشتر افراد توصیه می شود. ورزش کردن به بهبود شرایط جسمی و روحی فرد کمک زیادی کرده و منجر به بهتر شدن قوای جسمی و جنسی او شده و عملکرد تنفس و قلب را نیز به میزان خوبی بهبود بخشیده و منظم می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462