چگونه اعتیاد به الکل را ترک کنیم؟ ترک الکل به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اعتیاد به الکل می تواند مشکلات روانی، جسمی و اجتماعی زیادی را برای فرد ایجاد نماید. بنابر این نیاز است تا قبل از اینکه این آسیب ها جدی شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیری شود، اقدام به ترک الکل نمایید. ترک الکل در خانه و در کلینیک های ترک اعتیاد نیز ممکن می باشد و برای کسانی که دچار علائم خفیف اعتیاد به الکل می باشند، روش های سم زدایی بدن در منزل نیز می تواند موثر واقع شود. اما برای اشخصاصی که اعتیاد به الکل در آنها زیاد بوده و دچار لرزش دست، توهم و سرگیجه می شوند، ترک الکل باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. در مواقعی که برای ترک الکل دچار علائم مربوط به ترک می شوید، بهترین راه کمک گرفتن از یک پزشک متخصص می باشد.

راه های ترک اعتیاد به الکل

بیشتر بدانید : آیا الکل اعتیاد دارد؟ عوارض اعتیاد به الکل چیست؟

برای ترک اعتیاد به الکل چه راه هایی وجود دارد؟

برای ترک اعتیاد به الکل روش های مختلفی وجود دارد که به توضیح چند نمونه از این روش ها می پردازیم :

1605686149 communications روان درمانی : یکی از روش های ترک اعتیاد به الکل و بسیاری از اعتیادها، کمک گرفتن از روانشناس و روان درمانی می باشد. در این روش به بررسی مشکلات زمینه ای و ریشه ای فرد پرداخته شده که منجر به ایجاد وابستگی و در نهایت اعتیاد او می شود. بررسی موضوعات بصورت ریشه ای باعث شده تا تمایل شخص برای مصرف دوباره الکل کاهش پیدا کرده و همچنین تنش و اضطراب ناشی از ترک نیز تسکین و کاهش می یابد. درمانگر به فرد اراده و انگیزه برای ترک را داده و از این طریق در فرآیند ترک اعتیاد به الکل، همراه او خواهد بود.

1605686149 communications اصلاح الگوی رفتاری : خیلی از مواقع افراد دارای اعتیاد به الکل، صرفا به دنبال خوشگذرانی می باشند. ترک اعتیاد به الکل در این افراد باید همراه با تغییر در رفتار آنها صورت گیرد. در این حالت شخص باید شجاعت و جرات لازم برای ترک الکل را داشته و روابط خود با دوستانی که او را به مصرف الکل تشویق می کنند، کم نماید.

1605686149 communications سم زدایی : از روش های موثر برای ترک اعتیاد به الکل، سم زدایی بدن می باشد. این روش در مراکز ترک اعتیاد انجام شده و استفاده از این روش باعث کمترین استرس و اضطراب در فرد می شود.

1605686149 communications دارو درمانی : یکی دیگر از راه های ترک الکل استفاده از دارو می باشد. با کمک داروهای کمک کننده در این زمینه شما می توانید تمایل خود به مصرف الکل را کاهش داده و این داروها به گونه ای می باشند که نسبت به الکل حساس بوده و در صورت مصرف آن، علائم ناخوشایندی در فرد ایجاد می شود. این داروها فرد را نسبت به مصرف الکل بیزار می کند و همچنین تمایل به الکل را کاهش می دهد.

ترک اعتیاد به الکل در خانه

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور ترک اعتیاد

ترک الکل چه مدت زمانی طول می کشد؟

ترک الکل و مدت زمان لازم برای آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. روش های ترک الکل در منزل نسبت به روش های ترک آن در مراکز ترک اعتیاد، زمان بر تر می باشد و در این مراکز علاوه بر اینکه در زمان کوتاه تری فرد اعتیاد به الکل را ترک می کند، بلکه روش های آن نیز موثرتر می باشد. همچنین در این مراکز تغذیه و علائم حیاتی فرد نیز زیر نظر قرار می گیرد و به همین دلیل در نتیجه کار موثرتر می باشد.

علائم مربوط به ترک بعد از 6 ساعت از آخرین مصرف الکل نشان داده می شوند که این علائم شامل لرزش، تشنج، تعریق، استفراغ، سردرد و مشکل در تمرکز می باشد. علائم دیررس نیز بین 2 تا 4 روز بعد از آخرین مصرف بروز می کند که شامل تغییر در تنفس، فشار خون و ضربان قلب است.

راهکارهای مناسب ترک الکل در منزل به چه صورت است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم راه های ترک در منزل زمان بر بوده و ممکن است اثرگذاری آن به اندازه روش های ترک در مراکز مربوط به ترک اعتیاد نباشد. از جمله این راهکارها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea نوشیدن آب زیاد : نوشیدن آب می تواند منجر به کاهش خستگی، سردرگمی و تحریک پذیری فرد شود. بسیاری از مواقع افراد علائم مربوط به کمبود آب در بدن را با علائم ترک الکل اشتباه می گیرند.

1605686310 idea داشتن رژیم غذایی سالم : داشتن رژیم غذایی اصولی که حاوی ویتامین ها، کربوهیدرات، پروتئین ها، مواد معدنی و چربی می باشد که به عملکرد مغز و سایر بخش های بدن کمک می کند. در زمان ترک الکل بدن انرژی لازم را نداشته و وجود یک رژیم غذایی مناسب می تواند منجر به جلوگیری از سو تغذیه فرد شود.

1605686310 idea استفاده از نوشیدنی های دارای الکترولیت : در نوشیدنی های دارای الکترولیت مواد مغذی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم وجود دارد. مسمومیت با الکل و ترک آن معمولا منجر به عدم تعادل الکترولیت در بدن فرد شده و ایجاد اسپاسم عضلانی، بی حسی و تشنج می کند.

1605686310 idea دوش گرفتن : دوش گرفتن منجر به آرامش عضلات و از بین رفتن خستگی فرد می شود. دوش گرفتن صرفا منجر به تسکین علائم ترک الکل می شود.

1605686310 idea تنفس عمیق : تنفس عمیق منجر به کاهش استرس در فرد شده که از عوارض ترک الکل می باشد. همچنین تنفس عمیق باعث جذب اکسیژن کافی در بدن شده و ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد و در کنار آن سبب ایجاد آرامش در فرد می شود. تنفس کوتاه منجر به کاهش میزان اکسیژن در خون شده و استرس و اضطراب فرد را بیشتر می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد به الکل

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462