فواید تریاک چیست؟ تریاک در سنین بالا چه فوایدی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

فواید تریاک برای تسکین درد بوده و در گذشته به دلیل نبود امکانات مسکن ها و ضد دردهای امروزی، از تریاک به عنوان بی حسی موضعی و یک تسکین دهنده درد استفاده می شد. از فواید تریاک به ضد درد، ضد سرفه، خواب آور و ضد اسهال بوده آن میتوان اشاره کرد. تریاک از ترکیبات اپیویید طبیعی تشکیل شده است که مانند انتقال دهنده های عصبی ضد درد اندورفین ها عمل کرده و بوسیله تاثیر گذاشتن بر روی اعصاب مرکزی، منجر به کم شدن احساس درد در بدن می شود. از فواید تریاک در سنین بالا نیز به کم شدن دردهای جزئی در بدن فرد میتوان اشاره کرد. اما بطور کلی مصرف تریاک منجر به سرخوشی و فرح بخشی می شود و در سنین مختلف همین اثرگذاری را دارد.

تاثیرات و فواید تریاک بر روی بدن

بیشتر بدانید : تاثیر اعتیاد بر زندگی فرد چیست؟

فواید تریاک بر روی بدن چه می باشد؟

از جمله مهمترین تاثیرات تریاک بر روی بدن، در سیستم مرکزی مغز می باشد. در مغز گیرنده هایی قرار داشته که ترکیبات تریاک بر روی این گیرنده ها اثرگذار است. این گیرنده ها نیز به سه دسته تقسیم می شوند :

1. اثر بخشی بر روی گیرنده هایی که منجر به کاهش حس درد، کم شدن فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد در فرد می شود.

2. اثرگذاری بر روی گیرنده هایی که منجر به کم شدن احساس درد، افزایش میزان ادرار و ایجاد حس آرامش در فرد می شود.

3. اثر بخشی بر روی گیرنده هایی که فقط سبب کاهش حس درد در فرد می شود.

4. اثرگذاری بر روی سیستم پاداش مغزی

در واقع در شرایط عادی زمانیکه فرد از کاری لذت می برد و در اصطلاح از آن پاداش می گیرد، بخش پایینی مغز او به ترشح موادی با نام نوراپی نفرین و دوپامین می پردازد و این مواد بر روی قشر مغز و سایر مراکز حیاتی آن تاثیر گذاشته و حس لذت و پاداش به او دست داده که منجر به تکرار این عمل در فرد می شود. یکی از مهمترین آثاری که مواد مخدر در بدن می گذارد نیز فعال کردن همین سیستم پاداش در مغز بوده که باعث شده تا فرد با یکبار مصرف مواد مخدر، تمایل زیادی به تکرار آن پیدا نماید.

مواد مخدر ممکن است بر اساس میزان عملکردهای شیمیایی که بر روی آنها صورت گرفته است، بصورت سریع و یا کند در چربی حل شوند. از آنجایی که مغز انسان مقدار زیادی چربی دارد و تریاک در مقایسه با مورفین و یا مشتقات آن، پس از مصرف در مدت زمان نسبتا مشخصی بر روی مغز اثرگذاری دارد، این موضوع باعث شده تا اثرات پاداش دهنده، ضد درد و خوشی آور این ماده محسوس باشد.

در پی مطالعات صورت گرفته شده بر روی انسان در سالهای اخیر مشخص شده است که در بدن انسان نیز موادی شبیه به مخدر تولید می شود که از مهمترین این مواد آندورفین ها و آنکفالین ها می باشند. در واقع وقتی بدن بصورت طبیعی دچار آسیب های شدید و درد زا می شود، مغز این مواد را ترشح کرده که منجر به کم شدن احساس درد و ناراحتی در فرد شود.

فواید تریاک برای افراد مسن چه می باشد؟

تریاک برای افراد پیر چه فایده ای دارد؟

تریاک و یا مشتقات حاصل از آن می تواند تنها بر روی احساس درد تاثیر گذار بوده و منجر به کاهش آن شود و در واقع بر روی عامل اصلی ایجاد درد هیچگونه اثری نمی گذارد. این بدان معنی است که پنهان کردن عامل اصلی درد بصورت مقطعی و با کاهش آن همراه است. اما افرادی که مصرف کننده و یا توصیه کننده مصرف تریاک می باشند به این موضوع توجه نداشته که سرکوب درد و یا پوشاندن دردهای مزمن می تواند عواقب بد و خطرناکی را به دنبال داشته باشد. چرا که درد یک راه هشدار بدن نسبت به آن بیماری بوده و در بیشتر بیماری هایی مانند سرطان ها، بیماری های عفونی، بیماری های استخوان و مفاصل، ناراحتی های قلبی و عروقی، با احساس درد همراه می باشد.

همچنین در کنار اینکه سرکوب درد می تواند از شناخت بیماری و آسیب های آن جلوگیری کند، در کنار این موضوع مصرف مواد باعث شده تا به مرور اثر ضد درد آن نیز کاهش یابد و برای اینکه همان میزان درد در بدن فرد کم شود نیاز به افزایش دوز بیشتری از ماده مخدر می باشد.

در مواقعی فرد دچار اضطراب و نا آرامی روحی می باشد، مصرف تریاک در ابتدا به او احساس آرامش می دهد. اما این موضوع در افرادی که دارای اضطراب و نا آرامی درونی می باشند ثابت شده است که مصرف تریاک منجر به اعتیاد بسیار بالا در آنها شده و بعد از مدتی وجود مواد اعتیاد آور خود عاملی برای ایجاد افسردگی در آنها شده و به دنبال آن اضطراب آور می باشد. این موضوع برای افراد دارای اضطراب باعث شده تا نه تنها که منجر به کم شدن میزان اضطراب و استرس در آنها نمی شود، بلکه این موارد را نیز تشدید کرده و حالت شادی کاذب در آنها می کند که تنها در اوایل مصرف این موضوع ایجاد می شود.

از دیگر عوارض مصرف تریاک به کم شدن سلولهای دفاعی در بدن میتوان اشاره کرد که مسئول مبارزه با بیماری ها می باشند. کم شدن و همچنین کاهش فعالیت های این سلول ها در بدن باعث شده تا رشد سلول های سرطانی در بدن افزایش یابد. بنابر این مصرف تریاک در سنین بالا تنها جهت سرکوب دردهای دائمی بوده که گاهی سرکوب آنها نیز می تواند عواقب بدی را برای شخص ایجاد نماید و به همین دلیل این ماده نباید بصورت خودسرانه و دائمی مصرف شود.

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462