قرص ریتالین برای درس خواندن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و تحصیلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص ریتالین یک داروی محرک سیستم عصبی می باشد که بر روی مواد شیمیایی مغز و اعصاب اثر می گذارد و بر روی کنترل تکانه های ناشی از بیش فعالی نیز اثر گذاشته و تمرکز را افزایش می دهد. مصرف خود سرانه ریتالین منجر به ایجاد عوارض منفی در فرد شده و حتما باید با تجویز پزشک و داشتن نسخه دارویی، مصرف شود. قرص ریتالین اعتیاد آور بوده و شبیه به آمفتامین عمل می کند. البته میزان اعتیاد آوری آن متوسط بوده و اگر بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف شود، منجر به روان پریشی فرد می شود.

عملکرد قرص ریتالین بر روی مغز

بیشتر بدانید : پرخوری عصبی چیست؟ چگونه آن را کنترل کنیم؟

قرص ریتالین بر روی مغز چه اثری دارد؟

قرص ریتالین منجر به افزایش ترشح دوپامین در مغز شده و حالت سرخوشی به فرد می دهد. همین موضوع باعث شده تا بعضی از افراد آن را بصورت غیر اصولی مصرف کنند، همین حالت نیز منجر به این شده که فرد در برابر آن آستانه تحمل بیشتری پیدا کرده و برای تجربه حس سرخوشی نیاز به مصرف دوز بیشتری پیدا نماید و بدین صورت نسبت به قرص ریتالین اعتیاد پیدا کند.

قرص ریتالین خون رسانی به بخش قدامی مغز را افزایش می دهد و انرژی زیادی را از فرد مصرف می کند که منجر به سوزاندن گلوکز بیشتر در مغز می شود. ماندگاری این دارو در بدن بین 4 تا 6 ساعت است و بعد از آن انرژی فرد کم می شود و منجر به ایجاد حس خستگی در او می شود. این موضوع منجر به ایجاد نوسانات انرژی در فرد شده و او در زمانیکه روتالین مصرف نمی کند، دارای میزان انرژی کمتری نسبت به زمان قبل از مصرف قرص ریتالین می شود.

قرص ریتالین به دلیل افزایش تمرکز فرد، در بین دانش آموزان و دانشجویان مصرف بالایی داشته و در شب های امتحان به منظور افزایش عملکرد آنها، استفاده می شود. اما از آنجاییکه این دارو برای افرادی که دارای اختلالات بیش فعالی و یا حمله خواب می باشند کاربرد داشته و در غیر اینصورت می تواند عوارض آن بیشتر از مزایای قرص باشد، باید از مصرف خود سرانه این دارو جلوگیری کرد.

همچنین این دارو اعتیاد آور بوده و ذهن و روان فرد را درگیر می کند. یکی از نشانه های درگیر شدن و اعتیاد فرد نسبت به قرص ریتالین، نیاز او به مصرف دوز بیشتر می باشد و به اصطلاح تحمل دارویی ایجاد می شود.

قرص ریتالین چه عوارضی دارد؟

بیشتر بدانید : درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

عوارض مصرف قرص ریتالین چه می باشد؟

عوارض قرص ریتالین در افراد مختلف، متفاوت می باشد و ممکن است فردی با مصرف تنها یکبار از این دارو، دچار اختلالات روحی و روانی جدی شود. همچنین وابستگی و اعتیاد به قرص ریتالین نیز باعث شده تا در صورت قطع آن دچار حالت های هیجانی و جسمانی ناخوشایندی شوید. از جمله شایع ترین اختلالات افسردگی و بی حوصلگی فرد می باشد که از رایج ترین عوارض مصرف دارو می باشد. همچنین در برخی از افراد ایجاد اختلال های روحی را به دنبال داشته که در اثر وابستگی به این دارو، مشکلات و خسارات جبران ناپذیری ایجاد می شود.

از آنجایی که یکی از عوارض این دارو، وابستگی و اعتیاد به آن می باشد، می تواند منجر به افزایش دوز مصرف قرص در فرد شود، چرا که دوزهای مصرفی قبلی کار ساز نبوده و روی او اثرگذار نمی باشد. بنابر این اگر فردی برای مطالعه بی وقفه خود نیاز به مصرف یک دوز مشخص برای مدت زمان 7 ساعت مطالعه بی وقفه داشته باشد، در روزهای بعدی برای همین میزان مطالعه می بایست مصرف دوز خود را بیشتر نماید.

قرص ریتالین یک محرک دارویی بوده که مصرف خودسرانه آن می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد که از جمله آن به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• آریتمی قلب
• سرگیجه و سردرد
• استفراغ و تهوع
• کاهش وزن و بی اشتهایی
• افزایش فشار خون
• اختلال در بینایی
• تحریک پذیری، پرخاشگری و داشتن نوسانات خلقی
• ایجاد مشکلات کبدی
• حرکات غیر ارادی عضلات بدن
• کاهش قدرت یادگیری

چه افرادی نباید از قرص ریتالین استفاده کنند؟

این دارو برای همه افراد مناسب نبوده و موارد مصرف برای افرادی که دارای بیماری های زیر می باشد، دارد :

مشکلات قلبی
حساسیت دارویی نسبت به آن
پرکاری تیروئید
عدم سلامت روان
صرع
فشار خون بالا
تیک عصبی
تومور در غدد فوق کلیوی
قصد بارداری
اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

فواید مصرف قرص ریتالین چیست؟

قرص ریتالین به عنوان یک دارو محرک بوده که برای بزرگسالانی که در دوران کودکی خود دچار بیش فعالی بوده اند، تاثیر گذار می باشد. برای این افراد باعث شده تا پس از مصرف قرص، به مرور میزان خستگی و کسالتشان از بین رفته و سطح تمرکزشان نیز افزایش می یابد. همچنین قرص ریتالین باعث شده تا سر حال تر از قبل بوده و احساس سر خوشی نمایند. اما نکته جالب این است که در کودکانی که دچار بیش فعالی می باشند، قرص ریتالین بصورت برعکس عمل کرده و منجر به کاهش فعالیت آنها می شود. در واقع درباره کودکان این دارو بصورت آرام بخش می باشد و منجر به افزایش تمرکز آنها نیز می شود.

از دیگر مصارف قرص ریتالین برای افرادی می باشد که خواب آنها بیشتر از اندازه است. از آنجایی که این دارو منجر به افزایش نشاط و سرحالی در فرد می شود، باعث کم کردن خواب این افراد شده و به بهبود عملکردشان کمک می کند.
اما به هر صورت این دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شده و توسط او تجویز شود، چرا که مصرف خود سرانه آن می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و تحصیلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462