معرفی انواع تیپ های شخصیتی انیاگرام

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ های شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تیپ های شخصیتی انیاگرام از 9 تیپ شخصیتی تشکیل شده است که شناخت آنها به فرد کمک می کند تا بفهمد این تیپ های شخصیتی نه گانه چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در واقع تیپ های شخصیتی انیاگرام می تواند انگیزه های پشت احساسات، افکار و اعمال هر فرد را توصیف نماید. تیپ های شخصیتی انیاگرام به افراد کمک می کند که احساساتی که رفتار فرد را کنترل و محدود می کند را شناخته و در مسیر توانمندسازی آن قدم بردارد. برای درک بهتر این 9 تیپ شخصیتی، با ما همراه باشید.

9 تیپ شخصیتی انیاگرام چگونه است؟

بیشتر بدانید : راهکارهای افزایش اعتماد به نفس خانم ها در مقابل جنس مخالف

تیپ های شخصیتی انیاگرام به چه صورت است؟

برای درک تیپ های شخصیتی انیاگرام نیاز است تا در اولین قدم ساختار آن را بشناسیم. این 9 تیپ شخصیتی انیاگرام به سه عدد، سه گانه تقسیم می شوند که هر کدام مراکز اطلاعاتی می باشند. مرکز اطلاعاتی که هر فرد به آن تعلق دارد به او می گوید که جهان را به چه صورت فیلتر می کند و همچنین نقاط نا متعادل شخصیت او کجا می باشد. در هر کدام از این سه گانه ها، هر کدام از تیپ های شخصیتی انیاگرام، روش مخصوصی برای بیان احساساتش دارد. بطور مثال در این سه دسته، یک دسته هستند که همیشه احساسات خود را بیان کرده، دسته دیگر آن را درونشان نگه می دارند و دسته دیگر آن را انکار می کنند.

9 تیپ شخصیتی انیاگرام

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی افراد میانگرا چیست؟

9 تیپ شخصیتی انیاگرام چیست؟

انیاگرام نوع اول : کمال گرا

در این تیپ شخصیتی انیاگرام افراد کمال گرا قرار داشته که انسان های دقیق و منضبطی می باشند که بسیار خود را بررسی کرده و منتقد خودشان می باشند. آنها به کوچکترین جزئیات نیز اهمیت داده و هیچ نقصی درباره خودشان را نمی پذیرند و همین موضوع آنها را موقع کار و در زمینه های دیگر سخت گیر می کند. آنها در محیط های کاری مسئولیت پذیر و وظیفه شناس می باشند و برای بهبود شرایط شان خیلی تلاش می کنند.

انیاگرام نوع دوم : یاور

افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار دارند، عزت نفسشان بسته به رفتار دیگران با آنها داشته و با توجه به پاسخ دیگران کم یا زیاد می شود. بنابر این این افراد به دنبال تایید دیگران بوده و زمانی که شنیده نمی شوند و یا مورد سو استفاده قرار می گیرند، به استرس دچار می شوند.

انیاگرام نوع سوم : دستاورد

افراد دارای این تیپ غالبا به خود شک داشته و در صدد اثبات خود سخت تلاش می کنند. آنها نسبت به خود و در ناخود آگاهشان احساس بی کفایتی می کنند. به همین دلیل خودشان و وجودشان را بی ارزش دانسته و فقط کاری که می کنند را ارزشمند می دانند.

انیاگرام نوع چهارم : فردگرا

افراد این گروه به منحصر به فرد بودن و فردیت تمرکز دارند و وقتی در یک جمعی قرار می گیرند می خواهند متمایز از دیگران بوده تا توانایی هایشان به چشم بیاید. این تیپ بسیار زود رنج بوده و همچنین خود شیفته به نظر می رسند. این افراد با ناراحتی های خود ارتباط عمیقی برقرار کرده و به همین دلیل گوشه گیر به نظر می رسند.

انیاگرام نوع پنجم : محقق

افراد این تیپ شخصیتی در حال مشاهده و جمع آوری داده ها و اطلاعات می باشند. آنها از نداشتن منابع کافی برای کار خود و همچنین وابستگی به دیگران ترس دارند و به همین دلیل اغلب بر فکر و منطق خود تکیه می کنند و همچنین احساساتشان را نادیده می گیرند.

انیاگرام نوع ششم : وفادار

این تیپ شخصیتی به دنبال ثبات بوده و همچنین می توانند کاملا شکاک و متناقض نیز باشند. آنها برای نتایجی که ممکن است اتفاق بیافتد، آماده شده و بدین صورت ترس خود را به حداقل می رسانند. آنها دارای ذهنی با شک و تردید بوده و همین موضوع باعث شده تا تمایل به حدس زدن همه چیز را داشته باشند.

انیاگرام نوع هفتم : مشتاق

در این دسته افرادی قرار دارند که از طریق برنامه ریزی رویدادهای آینده خود و بررسی احتمالات، زندگی شان را به بهترین شکل به پیش می برند. آنها بر روی تجربیات مثبت خود تمرکز داشته تا درد و غمی که احساس می کنند را انکار نمایند. این افراد جذاب و کاریزماتیک به نظر آمده، اما در مواجهه با احساسات خود مخصوصا زمانی که با درد و غم همراه است، مشکل دارند.

انیاگرام نوع هشت : چالشگر

افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار دارند، دنیا را به دو دسته قوی و ضعیف تقسیم بندی می کنند و بر این باورند که برای زنده ماندن باید سر سخت باشند. افراد دارای این تیپ شخصیتی از کنترل شدن و آسیب دیدن می ترسند و به همین دلیل همیشه یک سپر مقاوم در برابر خود و دیگران ایجاد می کنند. آنها خشم خود را قبول داشته و از آن به عنوان سرپوشی بر روی احساساتی که نمی توانند با آن کنار بیایند، استفاده می کنند.

انیاگرام نوع نهم : صلح طلب

در این دسته از تیپ شخصیتی انیاگرام افراد ساده دلی قرار داشته که در مواقعی که تنش و درگیری وجود ندارد، احساس بهتری را نسبت به خودشان و دیگران دارند. آنها از اینکه دیگران را از خودشان دور کنند، می ترسند و به همین دلیل احساسات و نظراتشان را برای خودشان نگه می دارند.

در اینجا بطور خلاصه وار به بررسی تیپ های شخصیتی انیاگرام پرداختیم که دارای 9 تیپ مختلف بوده و هر کدام از ویژگی های مثبت و منفی برخوردار می باشند که می توانند با کار کردن بر روی نقاط ضعفشان، در بهبود این ویژگی ها به خود کمک نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ های شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462