دعوای پدر و مادر چه تاثیری روی روان کودک می گذارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اثر دعوای والدین بر روان کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

در مواقعی که پدر و مادر با یکدیگر مشاجره می کنند، ممکن است متوجه اثرات بد این موضوع بر روی روان کودک خود نباشند و به تنها موضوعی که فکر می کنند اثبات حرف خودشان است. اما دعوا و مشاجره والدین با یکدیگر تاثیر زیادی بر روی روان کودک داشته که می تواند این آسیب های روانی بر روی شخصیت و زندگی او در آینده نیز تاثیرگذار باشد. حتی این موضوع درباره کودکان در سنین پایین نیز وجود داشته و در واقع اکثر کودکان متوجه تعارضات و ناسازگاری های والدین خود می شوند. همچنین در صورت تداوم داشتن این مشاجره ها، نشانه هایی از ناراحتی، پریشانی های احساسی و فیزیکی نیز در وجود کودکان مشاهده می شود. در این مقاله به بررسی آثار مخرب دعواهای پدر و مادر بر روی روان کودک می پردازیم.

تاثیرات داعوای پدر و مادر بر روی روان کودک

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

دعوای والدین چه تاثیراتی بر روی روان کودک دارد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم دعواهای والدین تاثیرات مخربی بر روی روان کودک داشته و طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، حتی این دعواها در سنین پایین کودک و از زمان 6 ماهگی نیز بر روی روان کودک اثر گذار می باشد. در اینجا به بررسی آثار مخرب این دعواها می پردازیم :

1605686149 communications ایجاد اضطراب عاطفی در روان کودک : درباره والدینی که در مقابل کودک به مشاجره می پردازند، یک نوع اضطراب را به کودک وارد کرده که می تواند تاثیرات منفی زیادی را از نظر عاطفی در کودک ایجاد نماید. این کار منجر به احساس نا امنی به کودک شده و این احساس در آینده او نیز مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی را منجر می شود.

1605686149 communications ترویج پرخاشگری در روان کودک : والدینی که جلوی فرزند خود دعوا می کنند در واقع این پیام را به او می دهند که برای حل کردن مشکلات خود باید پرخاشگری کرده و دعوا را بیاندازد. این موضوع باعث شده تا کودک بصورت ناخودآگاه برای حل مشکلات خود از این روش استفاده کند و نتیجه آن نیز در روان کودک منجر به پرخاشگری و ایجاد روابط محکوم به شکست می شود.

1605686149 communications شکست در رابطه ها : از آنجایی که کودکان از پدر و مادر خود الگو برداری می کنند، در روابطشان نیز سعی می کنند تا مانند والدین خود رفتار نمایند و اگر مدام آنها را در حالت بحث و مشاجره ببینند، در آینده با روابط خود نیز همین رفتار و الگو را تکرار می کنند و در نتیجه آینده کودک به شکست در روابط منجر خواهد شده و در آن آسیب می بیند.

1605686149 communications ایجاد مشکل جسمی : دیدن مشاجره والدین برای کودک احساس اضطراب، درماندگی و افسردگی ایجاد می کند و این موضوعات بر سلامت روان کودک تاثیرگذار بوده و در بعضی مواقع منجر به عدم تمایل او به غذا خوردن شده و یا منجر به پر خوری کودک می شود. همچنین عدم سلامت روان او می تواند در مدت زمان طولانی بر روی سلامت جسم او نیز اثرگذار باشد.

1605686149 communications داشتن خواب های نا آرام : دعوای پدر و مادر منجر به برهم خوردن الگوی خواب کودکان می شود و خواب آرام را از آنها گرفته و تاثیرات منفی بر روی خواب کودک و دیدن کابوس و خواب های بد می شود. همچنین این موضوع منجر به بهانه جویی و زودرنجی کودک شده و او را دچار کج خلقی می کند.

1605686149 communications کم شدن سطح تمرکز : دعواهای مدام والدین باعث شده تا ذهن کودک مشغول شده و در نتیجه تمرکز کافی بر روی موضوعات نداشته باشد. در نتیجه این عدم تمرکز باعث کاهش توانایی او برای درس خواندن شده و افت تحصیلی کودک را منجر می شود.

1605686149 communications پایین آمدن میزان اعتماد به نفس : از دیدن مداوم مشاجره والدین در کودک احساساتی مانند بی ارزشی، گناه، خجالت و ناامیدی ایجاد شده که در نهایت منجر به کم شدن میزان اعتماد به نفس کودک می شود.

1605686149 communications داشتن مشکل ارتباطی با همسالان خود : وجود مشکلات والدین باعث شده تا کودک احساس غم، لجبازی و پرخاشگری داشته و در نهایت منجر به ایجاد مشکلاتی در برقراری ارتباطش با همسالان خود می شود.

راهکار کاهش اثرات مشاجره بر روی روان کودک

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

چگونه میتوان منجر به کم شدن اثرات مشاجره بر روی روان کودک شد؟

برای کاهش تاثیرات ناشی از مشاجره بر روی روان کودک نیاز است تا والدین در ابتدا مشکلات خود را در خلوت و به دور از چشم بچه ها حل نمایند. حتی مشاجره های کوچک نیز بر روی روان کودک ایجاد آسیب می کند. همچنین والدین باید به نشانه ها و علائمی که منجر به ایجاد مشاجره و دعوا در بین آنها می شود توجه کرده و آن را به زمانی محول نمایند که فرزندان حضور ندارند و یا در محلی به دور از بچه ها این صحبت ها را انجام دهند.

از دیگر روش هایی که باعث کم شدن اثرات دعوا بر روی روان کودک می شود، آموزش دادن است. والدین می توانند در مواقعی که در آرامش می باشند به کودکان خود بیاموزند که همانطور که ممکن است آنها با همسالانشان دعوا کنند، پدر و مادر نیز گاهی با یکدیگر به اختلاف نظر می خورند و این به معنای جدایی آنها از یکدیگر نمی باشد. همچنین صحبت کردن آنها با صدای بلند با یکدیگر نیز به معنای عدم علاقه آنها به همدیگر نمی باشد و آنها همچنان یکدیگر را دوست دارند. شما می توانید در چنین مواقعی بعد از مشاجره به همدیگر محبت خود را نیز نشان دهید که به توازن بین علاقه و خشم بپردازید.

همچنین می توانید به فرزندتان اجازه دهید تا در مورد مشاجره ها سوال نماید و از آنجایی که ممکن است بچه ها در زمان دعوای پدر و مادرشان دچار ترس و نگرانی شوند، سوال کردن درباره موضوعات می تواند میزان ترس آنها را نیز کم کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اثر دعوای والدین بر روان کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462