چگونه استرس و اضطراب را برطرف کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و راه های کاهش آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

استرس و اضطراب گاهی اوقات می توانند آنقدر شرایط زندگی را برای ما سخت کنند که ما را از پای در آورده و ادامه راه را برایمان غیر ممکن سازند. همه ما در چنین مواقعی آرزو می کنیم که ای کاش بتوانیم از طریقی میزان استرس و اضطراب خود را کم کرده و بر آن غلبه نماییم. اما برای اینکار نیاز به آموزش داشته و با کمک روش ها و راهکارهای ساده ای می توانید میزان استرس را کم کرده و یا از بین برید. یکی از این کارها ورزش کردن می باشد. داشتن هر نوع فعالیت بدنی می تواند منجر به کاهش استرس شود و کافی است تا شما تنها از حالت سکون خارج شوید. فعالیت بدنی باعث شده تا سطح هورمون اندورفین و سایر هورمون های شادی آور در بدن شما بالا رفته و احساسات مثبت را در شما زیاد می کند. همچنین تمرکز شما را از روی عامل استرس زا برداشته و تحمل شما را در برای استرس و اضطراب ایجاد شده، بالا می برد. در این مقاله با ما همراه باشید تا چند راه حل ساده و کاربردی در این زمینه را یاد بگیرید.

راه های کاهش استرس و اضطراب

بیشتر بدانید : استرس مزمن چه تاثیرات مخربی دارد؟

چطور میزان استرس و اضطراب خود را مدیریت نماییم؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم راهکارهای مختلفی برای کاهش میزان استرس و اضطراب در شما وجود دارد. این کارها یا منجر به افزایش هورمون های شادی آور در شما شده و یا تمرکز شما را از روی موضوع استرس آور برداشته و ذهنتان را آرام می کند.

1605686310 idea یوگا : یکی از راه های مناسب برای کاهش استرس انجام یوگا می باشد. یوگا می تواند منجر به آرام شدن ذهن شما شده و تنش های فکری و جسمی شما را کمتر کرده و آرامش شما را بیشتر نماید. یوگا منجر به تنفس عمیق در فرد شده و به تمرکز او بر انجام حرکات جسمی و ذهنی می انجامد. این موضوع سطح کوتیزول که هورمون استرس در بدن می باشد را کاهش داده و شما را به سمت آرامش و استراحت هدایت می کند.

1605686310 idea مدیتیشن : از دیگر فعالیت های آرام سازی ذهن و متمرکز سازی آن بر روی موضوع دیگر، مدیتیشن می باشد. مدیتیشن به آرامش و دور شدن استرس در فرد کمک زیادی کرده و سلامت جسم و ذهن شما را به همراه دارد. نیازی نیست تا برای این کار آموزش خاصی دیده و یا کارهای مختلفی انجام دهید. کافیست تا در مکانی آرام و در زمانی مناسب، با تنفس های عمیق و توجه به آن، ذهنتان را آرام کرده و توجه تان را به بدن و تنفستان جلب نمایید. شکرگزاری، مراقبه، یوگا و تصویر سازی از دیگر اشکال مدیتیشن و آرام سازی ذهن می باشد.

1605686310 idea از نور خورشید استفاده نمایید : سعی کنید زیر نور خورشید راه رفته و از هوای تازه استفاده نمایید. این کار منجر به تولید ویتامین D در بدن شده که به کاهش استرس و سلامت عمومی بدن کمک می کند. استفاده از طبیعت می تواند به شما در آرام شدن ذهنتان و دور شدن از استرس و اضطراب کمک زیادی نماید. پس سعی کنید در طول روز از پیاده روی در طبیعت و یا پارک استفاده کرده و یا حتی پنجره خانه تان را باز کنید و از منظره بیرون و هوای تازه لذت ببرید.

چطور میزان استرس و اضطراب خود را مدیریت نماییم؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

چه مواد غذایی منجر به کاهش استرس و اضطراب در بدن می شود؟

از آنجایی که تغذیه نیز در خلق و خوی افراد تاثیر گذار می باشد، داشتن رژیم غذایی مناسب نیز می تواند میزان استرس ما را کاهش دهد و آرامش ذهنمان را بیشتر نماید.
خوردن میوه جات، سبزی جات و غلات کامل منجر به کاهش استرس در شما شده و همچنین دوری از مواد غذایی نا سالم مانند خوردن الکل، مصرف بیش از حد کافئین، سیگار کشیدن، خوردن غذاهای زیاد و یا استفاده از یکسری از داروها، منجر به خطر افتادن سلامتی شما شده و با اینکه این عادات غذایی ناسالم و اشتباه برای کاهش استرس افراد وجود دارد، در نهایت تاثیر نامطلوبی بر میزان سلامتی آنها می گذارد.

خوردن مواد غذایی که برای کاهش میزان استرس موثر می باشد شامل موارد زیر است :

1. استفاده از شکلات تلخ : مصرف 30 گرم از شکلات تلخ باعث آرامش اعصاب شما شده و سطح هورمون کورتیزول را در بدن فرد تنظیم کرده و منجر به ایجاد احساس شادی می شود.

2. استفاده از نوشیدنی های آرامش بخش : نوشیدنی ها و دم نوش های آرامش بخش زیادی وجود داشته که منجر به کاهش میزان استرس و اضطراب فرد می شود. از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

چای آویشن : منجر به آرامش و کم شدن سطح تحریک پذیری شما می شود
چای گل سرخ : به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و فلاوانوئیدها، منجر به کاهش استرس می شود
چای نعناع : این چای و یا اضافه کردن برگ نعناع به چای می تواند هم در تقویت سیستم گوارش فرد تاثیر گذار بوده و هم منجر به کاهش استرس شخص می شود.
شربت عسل : به کاهش استرس و بهبود خواب کمک می کند
شربت لیمو : منجر به تقویت سیستم ایمنی شما شده و به کاهش استرس و تحریک پذیری شما کمک می کند
خوردن آب کافی : مصرف آب به میزان کافی و 8 لیوان در روز می تواند منجر به کاهش استرس در فرد می شود
مصرف نکردن مواد غذایی مضر : مصرف زیاد الکل، قهوه و یا مواد غذایی دارای سطح قند و چربی بالا، باعث کاهش میزان استرس در فرد نشده و تنها اضطراب را در او افزایش می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و راه های کاهش آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462