نحوه برخورد والدین با افسردگی نوجوانان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی نوجوانان امروزه بسیار شایع بوده و به یکی از نگرانی ها و دغدغه های والدین تبدیل شده است. علت این موضوع به دلایل مختلفی بستگی داشته و یکی از آن تغییرات در سطح هورمون های نوجوانان در سنین بلوغ می باشد. همچنین تغییر در روند رشد ظاهری و مشکلات ناشی از آن نیز می تواند از علل بوجود آمدن گوشه گیری و افسردگی در نوجوانان باشد. در این مقاله به بررسی علائم و نشانه های این موضوع در بین نوجوانان پرداخته و همچنین نحوه برخورد والدین با افسردگی نوجوانان را بررسی می کنیم.

اگر در خصوص افسردگی فرزند خود نیاز به مشاوره و کمک گرفتن از روانشناس دارید، می توانید از مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن کمک گرفته که در آن از روانشناسان و مشاوران با تجربه در زمینه های مختلف حضور داشته و می توانند شما را در این موارد کمک و راهنمایی نمایند. همچنین این افراد در بیشترین ساعات شبانه روز پاسخگوی نیاز شما عزیزان بوده و می توانید از هر نقطه ای از ایران یا جهان، با این مرکز تماس حاصل نمایید.

نحوه برخورد والدین با افسردگی نوجوانان

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

برخورد والدین با افسردگی نوجوانان به چه صورت باید باشد؟

از آنجایی که دوران نوجوانی برای بیشتر افراد جزو دوران سخت زندگیشان می باشد و تغییرات ناشی از سن بلوغ می تواند منجر به حالات روحی بد و گاها افسردگی شود، بهتر است که والدین در این سنین بیشتر از هر زمان دیگری مراقب و حامی فرزندانشان باشند. طبق تحقیقات، تخمین زده شده است که از هر 5 نفر از نوجوانان، یک نفر در دوره نوجوانی به افسردگی دچار می شود. از آنجایی که افسردگی قابلیت درمان دارد، می توان به راحتی به این افراد کمک نمود. اما ممکن است اکثر آنها هرگز این موضوع را به والدین خود نگفته و از کسی کمک نگیرند.

افسردگی منجر به درگیر شدن همه جنبه های زندگی فرد شده و سلامت روان او را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که افسردگی قابل درمان می باشد، نباید از این کلمه بترسید و فکر کنید که مشکل جدی و غیر قابل درمانی برای فرزند شما وجود دارد. عشق و حمایت شما از نوجوانتان می تواند کمک زیادی به او کرده تا از این مرحله از زندگی اش به خوبی عبور کند.

افسردگی با رفتارهای رایج و بدخلقی های معمول در دوران نوجوانی متفاوت است. افسردگی باعث شده ذات نوجوان شما از بین رفته و تغییر نماید. همچنین افسردگی منجر به ایجاد حس نا امیدی، غم و عصبانیت در او می شود. البته ممکن است ریشه سرکشی ها و رفتارهای پرخاشگرایانه او نیز در افسردگی بوده و از این طریق غم و ناراحتی خود را تخلیه می کند.

افسردگی اگر درمان نشود می توانند بسیار آسیب زننده باشد و در صورت مشاهده علائمی ناشی از افسردگی در فرزند خود، این نگرانی ها را با روشی سالم و بدون قضاوت با او مطرح نمایید. حتی اگر دلیل رفتار او ناشی از افسردگی نمی باشد نیز می توانید با داشتن یک گفتگوی سالم، به او درباره مشکلاتش صحبت نمایید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در این سنین آنها دوست ندارند که تحت کنترل و یا فشار قرار گیرند، بنابر این از پرسیدن سوالات زیاد خودداری کنید.

علائم افسردگی در نوجوانان چیست؟

بیشتر بدانید : افسردگی در کودکان

نشانه های افسردگی در نوجوانان چیست؟

مشکل داشتن در مدرسه و درس ها : افسردگی منجر به کم شدن سطح انرژی و تمرکز فرد شده و به همین دلیل در مدرسه و درس ها برای او مشکلاتی را ایجاد می کند و منجر به کم شدن نمرات و یا احساس افت شدید در روند درسی او می شود.

کم شدن عزت نفس : افسردگی می تواند احساسات منفی زیادی را در نوجوانان بوجود آورده و او را نسبت به ظاهر خود، کارها و تلاش هایش بی ارزش و شکست خورده جلوه دهد. در واقع در این حالت او فکر می کند زشت، بی لیاقت و بی ارزش بوده و وجود خود را کم اهمیت می داند.

رو آوردن به شبکه های اجتماعی : افسردگی می تواند باعث شود تا شخص برای فرار از حالات بد روحی خود رو به شبکه های اجتماعی بیاورد و از موبایل و اینترنت بیش از حد استفاده کرده و مدام در حال استفاده از شبکه های مجازی باشد.

فرار و گریختن از مدرسه و خانه : ممکن است نوجوان افسرده در چنین حالتی تمایلی به ماندن در خانه و یا مدرسه نداشته و در هر حالتی به دنبال فرار از این محیط ها باشند.

مصرف مواد مخدر، سیگار یا الکل : در این سنین ممکن است او جهت تلاش برای بیرون آمدن از حالت افسردگی خود، رو به مصرف الکل و یا مواد مخدر آورده و این موضوع منجر به بدتر شدن شرایط روحی اش می شود.

داشتن خشونت : برای برخی از نوجوانان افسرده، پرخاشگری و خشونت راهی برای بروز حالات روحی بدشان بوده و از این طریق احساسات خود را بروز می دهند.

انجام رفتارهای خطرناک : نوجوانان در حالت افسردگی ممکن است رفتارهای پر خطری مانند رانندگی های بی پروا، رابطه های جنسی پر خطر و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی را انجام دهند.

اختلال در تغذیه : افسردگی در نوجوانان می تواند باعث تغییر در رژیم غذایی آنها شده و منجر به کاهش وزن شدید و یا افزایش وزن آنها شود و او را رو به پرخوری یا کم خوری پیش برد.

شما در صورت مشاهده این موارد و یا موارد این چنینی نیاز است که ابتدا راه گفتگوی سالم را با نوجوان خود پیش گرفته و از او درباره احساسات و حالات روحی اش سوال کنید. مهمترین اقدام در این راستا این است که او را درک کرده و حمایت نمایید. همچنین می توانید از طریق کمک گرفتن از روانشناس های معتبر و با تجربه در این زمینه، به روند درمانی فرزندتان کمک نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462