چگونه تمایل به خودکشی را در فرد از بین ببریم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه های جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تمایل به خودکشی و پیشگیری از آن با کمک علائم و نشانه های هشدار دهنده ممکن بوده و جدی گرفتن این موارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است یکی از دوستان و یا اعضای خانوادتان تمایل به خودکشی داشته باشد و نیاز است تا شما در این زمینه به او کمک کرده و منجر به نجات زندگی او شوید. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمایل به خودکشی را در خود و یا عزیزانتان از بین ببرید.

چگونه تمایل به خودکشی را کم کنیم؟

بیشتر بدانید : چگونه با فردی که تمایل به خودکشی دارد صحبت کنیم؟

تمایل به خودکشی و باورهای رایج درباره آن

بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی در هر سال در حدود 1 میلیون نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند. اما چه دلایلی باعث می شود که افراد تصمیم می گیرند تا به زندگی خود پایان دهند؟

درک این موضوع می تواند دشوار باشد، اما معمولا افرادی که تصمیم می گیرند تا خودکشی کنند، آنقدر درد کشیده اند که دیگر انتخاب دیگری را در زندگی خود نمی بینند. در واقع خودکشی تلاشی نا امیدانه می باشد که برای فرار کردن از رنجی غیر قابل تحمل است. افرادی که در حالت انزجار از خود بوده و نا امیدی و انزوا را تجربه می کنند، راهی به جز مرگ برای تسکین دردهای خود پیدا نمی کنند. همچنین خیلی از افرادی که تمایل به خودکشی دارند، اکثرا درباره این موضوع درگیری زیادی داشته و آرزو داشتند تا به جز این حالت، گزینه دیگری داشته باشند، اما به جز این حالت انتخاب دیگری را نمی بینند.

در این بین باورهای رایج و غلطی درباره تمایل افراد به خود کشی وجود دارد که در اینجا به بررسی این موارد می پردازیم :

1. کسیکه درباره خودکشی صحبت می کند، این کار را نمی کند : این باور اشتباه بوده و تقریبا همه کسانی که اقدام به خودکشی کرده اند، قبل از آن نشانه ها و هشدارهایی را در این زمینه داده اند. این افراد ممکن است در این زمینه جمله هایی را گفته باشند که دیگران آن را به شوخی گرفته اند، اما این موضوع بیانگر احساسات واقعی این افراد بوده است.

2. کسیکه سعی در خودکشی دارد، دیوانه است : بیشتر افرادی که تمایل به خودکشی دارند، دیوانه و روان پریش نبوده و آنها تنها غمگین، ناراحت، ناامید و افسرده می باشند. پریشانی زیاد و درد عاطفی نشان دهنده بیماری روانی نمی باشد.

3. فردی که تمایل به خودکشی دارند، دوست ندارد از کسی کمک بگیرد : بسیاری از افرادی که تمایل به خودکشی دارند، قبل از اقدام به آن از دیگران کمک می گیرند و در تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، نیمی از قربانیان خودکشی، 6 ماه قبل از مرگ خود به دنبال کمک های روانشناسی بوده اند.

4. صحبت درباره خودکشی به فرد ایده آن را می دهد : با صحبت درباره خودکشی منجر به تمایل به خودکشی در فرد نمی شود، بلکه این موضوع برعکس بوده و صحبت صادقانه و صریح درباره افکار و احساسات خودکشی می تواند جان یک فرد را نجات دهد.

راه های جلوگیری از خودکشی در افراد

بیشتر بدانید : چت با مشاور روانشناس آنلاین از طریق اینترنت

روش های جلوگیری از تمایل به خودکشی چه می باشد؟

1. در مواقعی که نگران فردی هستید، درباره آن صحبت کنید : اگر تمایل به خودکشی را در فردی که به آن علاقه مند هستید، مشاهده کردید، ممکن است احساس ترس و ناراحتی داشته باشید که این موضوع طبیعی است. اما این را در نظر داشته باشید که کسیکه تمایل به خودکشی دارد و درباره آن صحبت می کند، نیاز به کمک فوری داشته و بنابر این باید برای پیشگیری از آن اقدام نمایید.

صحبت کردن با دوست و یا اعضای خانواده تان درباره خودکشی ممکن است برای شما سخت باشد، اما اگر مطمئن به تمایل به خودکشی در او نمی باشید، می توانید از او سوال بپرسید. نشان دادن تمایل شما برای کمک به او می تواند افکار خودکشی را از او دور نماید. در واقع زمانیکه فرد فرصت بروز احساسات خود را داشته باشد، تمایل به خودکشی می تواند در او کم شود. چرا که این موضوع می تواند احساس تنهایی و حس هایی که در خود فروخورده است را کم کرده و از اقدام به خودکشی جلوگیری نماید.

2. در مواقع بحرانی در دسترس باشید : در زمان هایی که یکی از اعضای خانواده و یا دوستان شما تمایل به خودکشی دارد، ارزیابی شرایط بحرانی و خطری که برای فرد وجود دارد را بررسی نمایید. از جمله این نشانه ها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

تهییه ابزار و وسایل خودکشی
ایجاد برنامه خاص برای خودکشی و تنظیم آن
مشخص کردن زمان خاصی برای آن
قصد انجام دادن خودکشی

3. کمک و پشتیبانی کردن : در شرایطی که یکی از دوستان و یا اعضای خانواده شما تمایل به خودکشی دارد، بهترین کار برای او، همدلی و گوش شنوا بودن می باشد. به عزیزان خود بگویید که او تنها نبوده و برای شما مهم می باشد. در واقع شما می توانید از او حمایت نمایید اما مسئول شفا و همچنین خوب شدن شرایط زندگی اش، شما نیستید.

برای کمک کردن به فردی که تمایل به خودکشی دارد، نیاز است تا شهامت زیادی داشته باشید. این موضوع که شما شاهد افکار مربوط به پایان دادن عزیزانتان می باشید می تواند احساس بدی را در شما ایجاد نماید.

اگر شما تمایل به خودکشی دارید، در این زمینه می توانید با یکی از افراد امن در دوستان و یا اعضای خانواده خود در این زمینه صحبت کرده و یا از مشاور کمک بگیرید که می تواند به شما در بهتر شدن شرایط فکری و درک احساساتتان کمک زیادی نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راه های جلوگیری از خودکشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462