درمان پرخوری عصبی + 10 راهکار موثر

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پرخوری عصبی و راه های درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان پرخوری عصبی با کمک راهکارهای موثر و کاربردی امکان پذیر می باشد. از آنجاییکه علت پرخوری عصبی، استرس و اضطراب در فرد می باشد، مدیریت و درمان استرس در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد. به پرخوری عصبی، پرخوری هیستریک نیز گفته می شود که یک نوع اختلال در خوردن می باشد و علت آن گرسنگی فرد نبوده و ریشه در عوامل روانی و سلامت روان فرد دارد. اگر پرخوری عصبی درمان نشود می تواند منجر به چاقی و افزایش وزن در فرد شده که در نهایت سلامت جسمی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که پرخوری عصبی باعث ایجاد آرامش موقتی در فرد شده و در واقع بصورت لحظه ای منجر به کاهش استرس او می شود، درمان منبع ایجاد شده استرس و یا مدیریت آن می تواند در درمان پرخوری عصبی نیز موثر باشد.

راهکارهای موثر در پرخوری عصبی

بیشتر بدانید : پرخوری عصبی چیست؟ چگونه آن را کنترل کنیم؟

درمان پرخوری عصبی به چه صورتی امکان پذیر است؟

درمان پرخوری عصبی با کمک روش های علمی و یا راهکارهای خانگی موثر می باشد، که در اینجا به بررسی همه این موارد می پردازیم.

1. روان درمانی : کمک گرفتن از روانشناس و همچنین درمان های شناختی درمانی مبتنی بر CBT می تواند در تغییر تفکر و رفتار فرد موثر بوده و نگرش او را نسبت به مصرف غذا و کمک گرفتن از این روش برای خود آرام سازی، تغییر دهد.

2. دارو درمانی : همانطور که اشاره کردیم علت پرخوری عصبی، داشتن استرس زیاد در فرد می باشد. استرس طولانی منجر به ترشح هورمون کورتیزول در او شده و این موضوع باعث شده تا تمایل افراد به خوردن غذا، بیشتر شود. کمک گرفتن از داروهای کنترل کننده میزان استرس و کورتیزول در بدن می توانند در این زمینه موثر واقع شود.

3. مشاوره تغذیه : کمک گرفتن از مشاور تغذیه می تواند در داشتن وعده های غذایی سالم و جایگزینی آن با وعده های غذایی مضر و نامطلوب به فرد کمک نماید.

4. عوامل استرس زا را شناسایی نمایید : از آنجایی که استرس یک عامل محرک برای غذا خوردن در فرد می باشد، برای درمان پرخوری عصبی نیز می بایست تا عامل استرس زا را شناسایی نمایید و با بررسی علت ایجاد استرس در شما، می توانید آن را مدیریت کرده و یا برای درمان آن از یک متخصص کمک بگیرید.

5. از خرید مواد غذایی اضافی خودداری کنید : سعی کنید تا جای ممکن از تنقلات و یا مواد غذایی وسوسه کننده دوری کرده تا در مواقعی که با پرخوری عصبی روبرو می شوید، به سمت آشپزخانه و استفاده از این مواد غذایی نروید. همچنین می توانید از مواد غذایی سالم تر به جای مواد غذایی پر کالری استفاده کنید.

6. فعالیت های جایگزین انتخاب کنید : می توانید به جای پرخوری عصبی، از فعالیت هایی مانند کتاب خواندن، مدیتیشن، نقاشی کردن، انجام کارهای دستی، پیاده روی، تنفس های عمیق و صحبت کردن با یک دوست استفاده کنید تا از این طریق میزان استرس خود را کاهش دهید.

7. مراقبه کردن : ذهن آگاهی، مدیتیشن و یوگا فعالیت هایی می باشند که در کم شدن میزان استرس شما نقش داشته و در درمان پرخوری عصبی موثر می باشند.

8. ورزش کردن : ورزش در هر شرایطی برای بدن مفید بوده و در سلامت جسم و روان فرد نیز نقش دارد. ورزش کردن منجر به ترشح هورمون اندورفین می شود که یک هورمون شادی آور می باشد و در کم شدن میزان استرس بدن نقش دارد.

9. درمان افسردگی : در بیماران دارای افسردگی نیز تمایل به پرخوری عصبی وجود داشته و به همین دلیل، درمان افسردگی این افراد می تواند در درمان پرخوری عصبی نیز مفید باشد.

10. داشتن سبک غذایی سالم : کمک گرفتن از وعده های غذایی سالم و مفید می تواند در جلوگیری از چاقی شما موثر باشد. این وعده ها دارای مواد غنی و پروتئینی بوده و از مواد قندی و چربی به دور می باشد.

علت و نشانه پرخوری عصبی چیست؟

بیشتر بدانید : تخلیه هیجانی یا خستگی عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

نشانه های پرخوری عصبی چه می باشد؟

افرادی که به پرخوری عصبی دچار می باشند بطور کلی دلیل اینکه از مواد غذایی استفاده می کنند، به دلیل دریافت پیامی مبنی بر گرسنگی نبوده و در خیلی از مواقع آنها احساسی در این باره ندارند. دلیل تمایل آنها به غذا خوردن بخاطر ایجاد حس خوب موقتی در هنگام مصرف غذا بوده که آنها را از عوامل استرس زای درونی برای مدتی به دور می کند.

این افراد به دلیل داشتن اشتها و تمایل زیاد به غذا خوردن عموما دچار اضافه وزن و چاقی شده و اکثر مواقع از این موضوع احساس معذب بودن داشته و از فرم بدنشان ناراضی می باشند. البته تمامی پرخوری ها نشانه پرخوری عصبی نبوده و ممکن است دارای دلایل دیگری نیز باشد.

نشانه های افراده دارای پرخوری عصبی شامل موارد زیر است :

1605686149 communications غذا خوردن بیش از وعده های معمول و بصورت افراطی و بیشتر از حد نرمال
1605686149 communications ادامه دادن به غذا خوردن تا زمانیکه فرد احساس ندامت کرده و حس پشیمانی کند
1605686149 communications دوری از شرکت در جمع های دوستانه و فعالیت های اجتماعی
1605686149 communications نارضایتی و نداشتن اعتماد به نفس نسبت به فرم بدن

این افراد به دلیل اینکه بعد از مصرف غذا، کالری دریافتی را نمی سازنند و یا ورزش نمی کنند، دچار اضافه وزن زیادی شده و این موضوع منجر به رنجش و آسیب های روانی و جسمی زیادی نیز در آنها می شود. بنابر این نیاز است تا نسبت به این موضوع سریعا اقدام کرده و برای درمان پرخوری عصبی هر چه زودتر اقدام نمایند. درمان این موضوع بصورت ریشه ای و با کمک پزشک می تواند به پیشرفت این مشکل کمک چشم گیری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پرخوری عصبی و راه های درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462