چرا حرف های دیگران را به خودمان می گیریم؟ راه حل آن چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

حرف های دیگران ممکن است در طول زندگی همه ما بر روی موفقیت ها، شکست ها، ناراحتی ها و دلخوری های ما تاثیرگذار باشد، اما واقعا تا چه اندازه این حرف ها اهمیت دارد؟ چرا حرف های دیگران بر روی یکسری از افراد تاثیر زیادی داشته و آن را به خودشان می گیرند؟ جنبه های منفی این حرف ها می تواند چه تاثیراتی را بر روی روان و روند زندگی ما ایجاد نماید؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع و اثرات آن در زندگیمان بپردازیم.

نشانه های حرف های دیگران بر روی دیگران چه می باشد

بیشتر بدانید : افکار منفی چه تاثیری بر روی ما دارند؟

چرا به حرف های دیگران اهمیت می دهیم؟

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که حرف های دیگران بر روی شما خیلی تاثیر داشته و احساس می کنید در هر جمع و گفتگویی، هر حرفی که زده می شود، منظورشان با شما بوده و مخاطب صحبت ها، شخص خاصی است. در واقع شما در گفتگو های ساده و عامیانه افراد نیز، احساس این را دارید که طرف صحبت آنها شما می باشید.

یکی از دلایل مهم این موضوع، اعتماد به نفس پایین افراد می باشد که باعث می شود در هر صحبت و گفتگویی، احساس کنیم که مخاطب آن، ما هستیم. در واقع افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشند، با هر صحبتی احساس می کنند که طرف گفتگو آنها بوده و این موضوع را به خود می گیرند. اما دلایل دیگری نیز برای اینکه حرف های دیگران بر روی ما اثر داشته و به خودمان می گیریم وجود دارد که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• کمال گرا و ایده آل گرا بودن
• نداشتن اعتماد به نفس کافی
• تمرکز داشتن بیش از حد بر روی کاستی های زندگی و مشکلات خود
• از بین بردن غرور و شخصیتمان در جمع
• نداشتن اراده کافی برای تصمیم گیری های خود و قاطع و ثابت قدم نبودن
• ندانستن فرق بین انتقاد و تخریب دیگران
• معاشرت نکردن با افراد درست
• تخریب، نقد و انرژی های منفی دیگران منجر به انرژی محرک در ما می شود

نشانه های اینکه حرف های دیگران بر روی ما اثر دارد؟

خیلی از افراد آنقدری که به دیدگاه های منفی دیگران درباره خودشان اهمیت می دهند، نظرات و تشویق های آنها را نمی شنوند و یا آنها را نادیده می گیرند. توجه و تمرکز کردن بر روی حرف های منفی و یا دیدگاه های مخرب دیگران باعث شده تا روان ما از انرژی کافی برای پیشرفت کردن و ادامه دادن برخوردار نباشد. در واقع برای افرادی که به موضوعات منفی توجه ویژه ای می کنند، تاثیرات زیادی نیز از آنها گرفته و باعث می شود تا در ادامه راه پیشرفت خود، متوقف و یا ناامید شوند. البته در خیلی از مواقع و برای بسیاری از موفقیت ها نیز این اتفاق افتاده است که فرد با همین نقدها و سرکوب ها، بیشتر به تلاش خود ادامه داده و در نتیجه موفقیت بهتری را کسب کرده است. در این بخش قصد داریم تا شما را با نشانه های اینکه چقدر حرف های دیگران بر روی شما تاثیر می گذارد، آشنا نماییم. این نشانه ها بیانگر این موضوع بوده که شاید ما بیش از حد به نظر دیگران اهمیت داده و آن را شخصی سازی می کنیم :

1605686149 communications بی جهت عذرخواهی کرده و می خواهید که همه از شما راضی باشند
1605686149 communications برای خوشحال شدنتان به تایید و تمجید دیگران نیاز دارید
1605686149 communications از نه گفتن می ترسید و درخواست های دیگران را قبول می کنید
1605686149 communications برای خودتان مرز مشخصی ندارید
1605686149 communications هر نوع انتقادی درباره خودتان را به راحتی باور کرده و آن را به دل می گیرید
1605686149 communications هر نوع رفتار اشتباهی از سمت خودتان را نشانه ضعف شخصیتی خود می دانید
1605686149 communications در برابر هر چیزی سریعا حالت تدافعی گرفته و عصبانی می شوید
1605686149 communications درباره مکالمات اخیرتان با دیگران بیش از حد فکر کرده و نشخوار ذهنی زیادی دارید

حرف های دیگران چرا بر روی ما اثر می گذارد؟

بیشتر بدانید : چگونه کنترل ذهن خود را داشته باشیم؟

چطور می توانید حرف های دیگران را به خودمان نگیریم؟

تقویت اعتماد به نفس خود : همانطور که پیش تر اشاره کردیم یکی از دلایلی که حرف های دیگران را به خودمان می گیریم، کمبود اعتماد به نفس در ما می باشد. تقویت اعتماد به نفس در خیلی از زمینه ها به شما کمک می کند و بویژه در محیط کار بسیار حائز اهمیت می باشد. شما باید به توانایی ها و دست آوردهای خود اطمینان داشته باشید و مسائل را شخصی سازی نکنید. شما باید تلاش های خود در زمینه کار و زندگی را مرور کرده و رسیدن به جایگاهی که هستید را فراموش نکنید. شما برای شرایط فعلی خود تلاش کرده و لیاقت آن را دارید که در این جایگاه و موقعیت های بالاتر قرار بگیرید، بنابر این به توانایی های خود اطمینان داشته باشید.

فرضیه سازی نکنید : فرضیه سازی درباره موضوعات باعث شده که ما نتیجه را به راحتی باور کنیم. حتی ممکن است در این زمینه ما بسیار مطمئن باشیم، اما سخت در اشتباهیم. فرضیه سازی باعث شده تا ما را از حرکت رو به جلو و پیشرفت کردن باز داشته و به همین دلیل نیاز است تا دست از این کار برداریم.

از انتقادها بازخوردهای سازنده بسازید : انتقادها می تواند 2 اثر بر روی ما داشته باشد، یا آن را شخصی کرده و مانع از پیشرفت و موفقیت ما می شود و یا آن را مانند یک هدیه در نظر گرفته و فرصتی برای رشد و پیشرفت ما می شود. بنابر این بهترین کار این است که از آنها به عنوان یک فرصت استفاده نماییم.

خود را به کاری مشغول کنید : اگر احساس می کنید حرف های دیگران بر روی شما تاثیر داشته و باعث می شود که به آنها فکر کنید، در مواقعی که زمان شما خالی می شود و باعث فکر کردن به حرف های دیگران در ذهنتان شده است، سعی کنید که حواس خود را پرت کرده و با فعالیتی سرتان را گرم نمایید، این کار به ذهن شما فرصت نشخوار ذهنی کمتری می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462