کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج + مشاوره کاهش وابستگی

کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج برای افراد بسیار سخت است اما ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج برای افراد بسیار سخت است اما باید یاد بگیریم که چگونه وابستگی خود را نسبت به خانواده بعد از ازدواج کاهش دهیم. به طور کلی وابستگی به خانواده بعد از ازدواج در دو حالت تقسیم بندی می‌شود.

دسته اول افرادی هستند که با هر مشکلی به خانواده پناه می‌برند و نمی‌توانند در مقابل این مشکلات دوام بیاورند.

دسته دوم خانواده را به جای همسر برای خود اولویت‌ قرار می‌دهند و برای آنها نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند.

هر دو دسته از این افراد از لحاظ روحی و عاطفی نمی‌توانند خانواده خود را ترک کنند. اما بعد از ازدواج کمرنگ نشدن خانواده‌ها به دلیل خودشان است، به این دلیل که زن یا شوهر بسیار وابسته به خانواده خود هستند و این‌ها خانواده‌هایی هستند که به خود اجازه هر نوع دخالتی را می‌دهند.

این خانواده‌ها در تمام مسائل زندگی فرزندان خود دخالت می‌کنند و اجازه کاهش وابستگی به فرزندان را نمی‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج را در زندگی خود اجرا کنید.

وابستگی سالم و غیر سالم به خانواده بعد از ازدواج

انسان از بدو تولد، برای امنیت و غلبه بر چالش‌های زندگی به خانواده خود وابسته می‌شود. به این حالت شمایل وابستگی نیز می‌گویند و این چرخه میلیون‌ها بار از لحظه تولد تکرار می‌شود و تبدیل به قسمت ارزشمندی از زندگی خواهد شد. اما وابستگی همیشه مفید نبوده و می‌توان آن را به دو بخش سالم و ناسالم تقسیم کرد.

در وابستگی سالم، افراد واضح و روشن درخواست کمک می‌کنند، اگر به آنها کمکی کردند می‌پذیرند و اگر این مورد نشد نباید قدرت حل مشکلاتشان را از دست دهند. فردی که وابستگی سالم دارد نسبت به خود احساسات خوبی دارد و از رابطه با افرادی که وابستگی ناسالم دارند پرهیز می‌کند.

افراد نسبت به خانواده خود وابستگی معقولی داشته و این وابسته بودن باعث نمی‌شود ‌که زندگی‌شان به هم بخورد، در واقع خانواده خودشان نیز در اولویت قرار دارد. از طرف وابستگی ناسالم ریشه در ترس افراد از تنها ماندن و بدون کمک خواهد بود.

افرادی که وابستگی ناسالم دارند از نظر عاطفی دائم نیازمند محبت دیدن هستند و تایید دیگران برای آنها اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر وابستگی زیادی به خانواده خود دارند، از آنجایی که به شدت از طرد شدن فراری هستند اغلب در رابطه روی به مطیع بودن می‌آورند و حتی گاهی ممکن است باج عاطفی دهند.

چنین افرادی در تصمیمات خود دائم مردد هستند تا وقتی تایید افراد مهم زندگی‌شان را به دست نیاورند نمی‌توانند آسوده خاطر باشند. همچنین برای آنها خانواده‌شان اولویت قرار دارد و به عبارتی اعضای خانواده برای زندگی مشترک آنها تصمیم می‌گیرند‌.

انواع وابستگی‌ها به خانواده

به طور کلی وابستگی به خانواده در دو حالت قرار دارد: وابستگی مرد به خانواده و وابستگی زن به خانواده. در این بخش از مقاله به معرفی هر دو آنها می‌پردازیم که نشان می‌دهند که افراد وابسته در چه انواعی قرار دارند.

وابستگی مرد به خانواده بعد از ازدواج

وابستگی مرد به خانواده در ازدواج بسیار آزار دهنده‌تر از زن است و این رفتار بیشتر در خانم‌ها به دلیل علاقه زیاد به خانواده رخ‌ می‌دهد. به نحوی که مردان وقتی علاقه زیادی به خانواده خود حتی بعد از ازدواج دارند منجر به تنش‌های بیشتری می‌شود.

معمولاً خانواده آقا به دلیل وابستگی پسرشان دخالت‌های زیادی در زندگی او دارند و مردانی که به خانواده خود وابسته هستند توانایی برقراری ارتباط و تعامل با همسر خود را ندارند. حتی بسیاری از آقایان به دلیل وابستگی بیش از حد، مخارج زندگیشان‌ در دست خانواده‌هایشان است.

√ وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

وقتی زن به خانواده خود بعد از ازدواج وابسته است اتفاقات ناگواری در زندگی خود بوجود می‌آورد. تربیت خانوادگی یا نبود فرصت کافی برای استقلال باعث اعتماد به نفس پایین در این خانم‌ها می‌شود. حتی عده‌ای از آنها از پس مشکلات زندگی زناشویی برنمی‌آیند‌ و مشکلات خود با همسرشان را نمی‌توانند به تنهایی حل کنند.

بنابراین این خانم‌ها زمان خود را بیشتر در دست خانواده‌هایشان سپری می‌کنند و فرصتی پیدا نمی‌کنند که به زندگی خود تسلطی داشته باشند. در مورد جزئی‌ترین مسائل‌شان با خانواده‌شان صحبت می‌کنند به طوری که دیگر در خانواده خود حریم خصوصی باقی نمی‌ماند و همه اعضای خانواده از زندگی زن اطلاع دارند. به همین دلیل خانواده‌ها خشمگین می‌شوند و اما در نهایت کاری می‌کنند که باب‌ میل هیچکدام از آنها نخواهد بود.

نشانه‌های افرادی که به خانواده‌شان وابسته هستند

نشانه‌های افرادی که به خانواده‌شان وابسته هستند

عشق زیاد خانواده ها به زن و شوهرها باعث می‌شود که آنها زندگی خود را و حتی مسائل خصوصی‌شان را با خانواده خود به اشتراک بگذارند.

فرقی نمی‌کند که زوج‌ها چگونه پدر و مادر خود را دوست داشته باشند اما این وابستگی بیش از حد، حواسشان‌ را نسبت به زندگی خود پرت می‌کند.

خانواده‌ها این گونه نه تنها نگران و ناراحت نیستند بلکه آنها را به ادامه این رفتارها تشویق می‌کنند. هنگامی که یکی از زوجین به پدر و مادر خود احترام قائل است باید نسبت به همسر خود، این رفتار را انجام دهد و زنش برای او حکم ملکه را داشته باشد.

اما اگر وابستگی به پدر و مادر آنقدر زیاد باشد که شما را از کانون توجه به زندگی خود دور کند می‌تواند مخرب باشد. بلکه به نوعی برهم زننده آن زندگی است. اکثر اوقات این وابستگی‌ها دو طرفه است و باعث می‌شود بسیاری از آقایان یا خانم‌ها باهم اختلافات زیادی‌ داشته باشند.

نکته مهمی که درمورد وابستگی آقایان وجود دارد این است که برخی از مردان وابسته به مادر در برابر همسر خود خسیس هستند آنها برای خانواده خود پول زیادی خرج می‌کنند و در مقابل همسر خودخواه‌ و از خود راضی می‌شوند.

نشانه‌هایی که در ادامه برایتان آشکار می‌کنیم افرادی را نشان می‌دهد که به شدت به خانواده خود وابسته بوده و در انجام امور‌ زندگانی بسیار ضعیف عمل می‌کنند و در نهایت این گونه افراد از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

  • همیشه مادر خود را اولویت قرار می‌دهند حتی وقتی همسرشان به آنها نیاز دارد، آن را نادیده می‌گیرند.
  • به شدت تحت سلطه خانواده بوده و از سخن آنها خارج نمی‌شوند، به عبارتی برای مدت طولانی فراموش می‌کنند که متاهل هستند.
  • این افراد وقتی این گونه‌ رفتارها را از خود بروز می‌دهند، انتظارات خانواده‌ها را از حد استاندارد خارج می‌شود و به نوعی دیگر نمی‌توانند‌ یه زندگی خود تسلطی داشته باشند.
  • آنها هر روز به دیدار پدر و مادر خود می‌روند یا دائم با آنها در تماس هستند و یک روز بدون گزارش دادن به آنها نمی‌گذارند.
  • وقتی شوهرتان قرار باشد بین شما و مادرش یکی را انتخاب کند، به دلیل وابستگی مادر خود را انتخاب می‌کند و احساس شما برای او اهمیتی ندارد.
  • همچنین این افراد از نظر مالی به خانواده خود وابسته بوده و بیشتر از مادر خانواده درخواست مالی می‌کنند.
  • شوهرتان بدون مشورت با مادرش نمی‌تواند برای زندگی خود تصمیم بگیرد به همین خاطر او حتی برای پیشنهاد به شما از مادرش اجازه گرفته است.

چرا با وجود همسرم، احساس دلتنگی می‌کنم؟

احساس تنهایی حتی با وجود همسر، حسی است که خیلی‌ها با آن آشنا هستند. چه برای مدت کوتاه و چه برای مدت طولانی، اکثر افراد درجاتی از تنهایی را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند.

احساس تنهایی به این معنی است که از نظر فیزیکی تنها فرد در فضای خود است. وقتی فردی احساس تنهایی می‌کند، لزوماً مهم نیست که چند نفر با او در اتاق باشند یا نباشند.

وقتی صحبت از سلامت روان به میان می‌آید، احساس تنهایی در ازدواج می‌تواند معنای زیادی داشته باشد. احساس تنهایی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانی موجود باشد یا می‌تواند چیزهای جدی‌تر مانند افسردگی باشد. تنهایی و سلامت روان ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و اغلب مسیرهای متقابلی دارند.

حس تنهایی طولانی بعد از ازدواج

تنهایی طولانی که گاهی اوقات به عنوان تنهایی مزمن شناخته می‌شود، می تواند احساس خستگی ناپذیر و منزوی کند. برخی از علائم شایع تنهایی مزمن عبارتند از:

  • فقدان روابط اساسی: فردی که احساس تنهایی می‌کند ممکن است احساس کند که برای ایجاد روابط معنادار با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهد در کجا احساسات، عواطف و تجربیات خود را مبادله می‌کنند، تلاش می‌کند.
  • عدم درک: تنهایی راهی دارد که باعث می‌شود کسی احساس کند کسی او را نمی‌فهمد، حتی اگر افرادی باشند. آن دسته از افرادی که شرایط سلامت روان را مدیریت می‌کنند ممکن است برای اینکه احساس کنند افرادی که سعی می‌کنند با آنها ارتباط برقرار کنند قادر به درک آنها در سطح واقعی یا عمیق نیستند، دچار مشکل شوند.
  • انزوا در تنهایی: تنهایی می‌تواند احساس انزوا را بیشتر کند. برای فردی که آن را تجربه می‌کند، ممکن است این احساس را داشته باشد که به تنهایی نمی‌تواند مسائل خود را کشف کند، حتی اگر افرادی فعالانه سعی در کمک به آنها داشته باشند.
  • ارزش خود را پایین می‌داند: برای کسانی که احساس می‌کنند هیچ کس آنها را درک نمی‌کند یا برای آنها وجود ندارد، عزت نفس و ارزش خود را پایین می‌آورند. آنها ممکن است شروع به مبارزه با نحوه درک خود کنند و احساس کنند که در حال شکست هستند یا به اهداف خود نمی‌رسند به همین خاطر حتی در مسائل زناشویی با مشکل مواجه می‌شوند.

تنهایی و سلامت روان بعد از ازدواج

هر یک از علائم بالا را می‌توان به علامتی مرتبط دانست که ممکن است فرد در صورت دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری روانی احساس کند.

علائمی مانند احساس غم و اندوه یا بی‌ارزشی مستقیماً با تنهایی و احساس شخصی که تنها است مرتبط است. مهم است که رابطه نزدیکی که تنهایی و سلامت روان دارند را بشناسیم. کسی که با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می کند که به نظر می رسد بی وقفه یا مزمن است، باید به دنبال یک مشاوره ازدواج باشد.

چگونه وابستگی به خانواده بعد از ازدواج را کم کنیم؟

چگونه وابستگی به خانواده بعد از ازدواج را کم کنیم؟

دلتنگی بعد از ازدواج یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوج‌ها آن را تجربه می‌کنند و وابستگی برخی از افراد آنقدر زیاد است که نمی‌توانند جدا از آنها زندگی کنند به همین خاطر این افراد باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش وابستگی خود باشند.

هر چقدر هم که دلتنگی خانواده باشید نباید این موضوع روی زندگی زناشویی شما تاثیر بگذارد و به عبارت دیگر به خاطر خانواده زندگی خود را ترک کنید، اگر این وابستگی آنقدر زیاد است پس چرا تصمیم به ازدواج گرفتید خواستید یک خانواده مستقل تشکیل دهید؟

اگر میزان دلتنگی از حد مجاز فراتر برود به طوری که به روی زندگی و مسائل زناشویی تاثیر بگذارد توصیه می‌شود به دنبال یک مشاور خانواده باشید پاهایی برای کاهش دلتنگی به خانواده بعد از ازدواجتان پیشنهاد بدهد.

برای اینکه دلتنگی خود را نسبت به خانواده برطرف بکنید می‌توانید با آنها در تماس باشید، این کار به شما کمک می‌کند تا درک کنید که یک زندگی مستقل تشکیل داده‌اید و نباید به خاطر خانواده زندگی خود را فراموش کنید.

می‌توانید از طریق تماس ویدیویی یا تماس صوتی با خانواده خود در ارتباط باشید برای اینکه دلتنگی کمتر شما را از عذاب بدهد بهتر است که با اعضای خانواده به صورت تک به تک تماس بگیرید. این کار سر شما را گرم می‌کند کم کم به زندگی زناشویی عادت می‌کنید و با همسر خود دچار اختلاف نمی‌شوید.

زمان‌هایی را کنار بگذارید تا با خانواده به سفر روید یا به منزل خود آنها را دعوت کنید. می‌توانید با خانواده در جشن‌ها و مراسم‌های خانوادگی شرکت کنید. با این کار می‌توانید ارتباط خود را با خانواده حفظ کرده از میزان دلتنگی خود بکاهید.

سعی کنید با افراد جدیدی در ارتباط باشید این کار به شما کمک می‌کند که دلتنگی خود را نسبت به خانواده کمتر کنید و همچنین دایره ارتباطات شما افزایش پیدا می‌کند. برای این کار می‌توانید در کلاس‌های ورزشی یا آموزشی شرکت کنید یا از طریق تلفن همراه دوستیابی خود را شروع کنید.

ایجاد یک زندگی مشترک با همسر و تمرکز بر روابط داخل خانواده می‌تواند به شما کمک کنند تا از دلتنگی خود برای خانواده کمتر رنج ببرید و زندگی شادتری را سپری کنید.

با همسرتان درباره نیازهایتان صحبت کنید و ارتباطتان را با او قوی کنید مهم‌ترین عامل برای داشتن زندگی مشترک موفق برای ارتباطات موثر با همسر است.

کلام آخر

کسانی که به تازگی ازدواج می‌کنند وابستگی به خانواده تا حد زیادی قابل قبول است، از طریق راه‌هایی که به شما معرفی کردیم می‌توانید وابستگی خود را نسبت به خانواده کمتر کنید نه اینکه کاملاً از خانواده خود دست بکشید.

اگر نمی‌توانید این‌ جدایی از خانواده را تحمل کنید بهتر است که با یک مشاوره ازدواج در ارتباط باشید او به شما کمک می‌کند که چگونه وابستگی خود را کمتر کنید و بیشتر به روی زندگی زناشویی خود تمرکز کنید، به خاطر داشته باشید که با ازدواج از خانواده خود جدا نمی‌شوید بلکه خانواده جدید را اعضایی که دوستشان دارید پیوند می‌دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462