چگونه برای درس خواندن روان خود را آماده کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات تحصیلی و استرس امتحان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

شاید شما جزو دسته افرادی باشید که بعد از درس خواندن و مرور آن، در نهایت نتیجه خوبی از امتحانات خود نمی گیرید. برای درس خواندن روان و افزایش کیفیت آن، نیاز نیست که کمیت و میزان درس خواندن را بالا بریم، بلکه با راه های درست و اصولی که در ادامه به آن می پردازیم، می توانید از نتیجه بهتر و مطلوب تری برخوردار شوید. راه هایی بر تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز وجود داشته که در صورت استفاده از این راه ها می توانید به راحتی و سریع مطالب را به ذهنتان سپرده و در نهایت نتیجه مطلوب تری را در امتحانات بدست آورید. پس با ما در این مقاله همراه بوده تا با هم راه های درس خواندن سریع و روان را آموزش ببینید.

آمادگی های لازم برای درس خواندن

بیشتر بدانید : راهکار موثر برای غلبه بر استرس امتحان چیست؟

چطور برای درس خواندن آماده شویم؟

در ابتدا نیاز است تا برای درس خواندن محیط مناسبی را در نظر بگیریم تا در این محیط بتوانیم به دور از عوامل حواس پرتی، به درس خواندن بپردازیم. این فضا می تواند اتاق شما و یا کتابخانه باشید، اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر محیطی را که برای درس خواندن در نظر می گیرید باید به دور از سر و صدا، عوامل حواس پرتی و خلوت و منظم بوده و در کنار آن نیز حتما از میزان نور مناسبی برخوردار باشد. درس خواندن بر روی تخت و فضایی که ذهن شما را خواب آلود می کند منجر به پایین آمدن سطح انرژی و احساس خواب آلودگی در شما می شود. همچنین فضاهای شلوغ و نامرتب نیز ذهن را خسته کرده و حواس شما را پرت می کند. بنابر این تا جای ممکن از محیط های مرتب و به دور از شلوغی برای درس خواندن استفاده نمایید.

روش های درست درس خواندن

بیشتر بدانید : تأثیر مشاوره تحصیلی بر انتخاب رشته و تحصیلات تکمیلی

راهکارهای موثر در درس خواندن روان و موثر چیست؟

1605686310 idea قبل از شروع امتحان کمی قدم بزنید : تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن و پیاده روی منجر به تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز می شود. در حدود 20 دقیقه ورزش پیش از امتحان منجر به بهبود عملکرد مغز شده و آن را تقویت می کند.

1605686310 idea با صدای بلند درس بخوانید : مطالعه داشتن با صدای بلند باعث شده تا قدرت یادگیری و بخاطر سپردن مطالب در ذهنتان افزایش پیدا کند. اما این کار را در محیط هایی مانند کتابخانه و فضاهای عمومی انجام ندهید که منجر به سلب آسایش بقیه افراد می شود. مطالعه با صدای بلند احتمال بخاطر سپردن آن را تا 50 درصد افزایش داده و بهتر از مطالعه و تکرار موضوعات با صدای آرام می باشد.

1605686310 idea مطالب را آموزش دهید : بهترین روش یادگیری، آموزش دادن آن به دیگران می باشد. این کار باعث شده تا هم خودتان متوجه شوید که چه بخش هایی را بر آن مسلط بوده و درست یاد گرفته اید و هم منجر به تثبیت موضوعات در ذهنتان می شود. نیازی نیست تا حتما فردی را برای آموزش پیدا کنید، می توانید اینکار را در اتاقتان و با وسایل داخل آن انجام دهید.

1605686310 idea از نمودار و رسم شکل استفاده کنید : رسم کردن یکی از راه های تقویت حافظه می باشد. با کمک رسم اشکال و یا نمودار می توانید مطالب سخت را توصیف کرده و آنها را از این طریق به ذهنتان بسپارید. این کار حافظه تصویری شما را تقویت کرده و باعث شده تا در زمان امتحان این حافظه به شما کمک نماید تا موضوعی که از خاطرتان رفته است را با کمک تصویر ایجاد شده به یاد بیاورید. همچنین ایجاد کدهای خاص و معنی دار برای بعضی از اسم ها و اصطلاحات و تشبیه کردن به آنها باعث شده تا بیشتر در ذهنتان باقی بماند.

1605686310 idea فیلم های آموزشی و مرتبط با مطالب درسی را ببینید : امروزه با استفاده از اینترنت و آموزش های مختلف و متنوع آن، شما می توانید هر مطلب و یا بخشی از درس که آن را به خوبی یاد نگرفته اید، با کمک اینترنت و دیدن فیلم آموزشی مربوط به آن، آموزش ببینید. دیدن فیلم علاوه بر یادگیری بهتر، به حافظه تصویری شما نیز کمک می کند.

1605686310 idea از فلش کارت ها استفاده نمایید : استفاده از فلش کارت های آموزشی و یا درست کردن آنها منجر به یادگیری بهتر و تثبیت مطالب در حافظه بلند مدتتان می شود. شما می توانید مفاهیمی چون تعاریف، فرمول ها، نقل قول ها و یا معانی کلمات را از این طریق یاد بگیرید.

1605686310 idea در میان زمان های درس خواندن، استراحت کنید : این موضوع را فراموش نکنید که مغز برای داشتن عملکرد بهتر، نیاز به استراحت داشته و این موضوع کارایی مغز را بالاتر برده و منجر به تثبیت اطلاعات در ذهن و همچنین عملکرد بهتر آن می شود. بطور معمول نیاز است تا با هر 45 دقیقه درس خواندن به میزان 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید. این حالت تمرکز و توجه شما را بیشتر کرده و ذهنتان را آماده تر می کند.

1605686310 idea خواب کافی داشته باشید : خوابیدن نیز مانند استراحت کردن از اهمیت زیادی برای تثبیت اطلاعات در مغز برخوردار می باشد و نیاز است تا در زمان امتحانات شما به میزان 7 تا 8 ساعت خواب کامل و مفید داشته باشید. حتما شب قبل از امتحانات به میزان کافی بخوابید و این تصور که اگر در طول شب امتحان و قبل از آن بیدار بمانید، می توانید میزان مطالب بهتری را در ذهنتان بسپارید، را فراموش کنید. مغز در هنگام خواب می تواند اطلاعات دریافتی در طول روز را در حافظه خود ذخیره کرده و به همین دلیل اگر شما خواب شبانه را از خود دریغ نمایید، این اطلاعات نیز در ذهن شما تثبیت نمی شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات تحصیلی و استرس امتحان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462