علت خیال بافی بیش از حد در کودکان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خیال بافی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خیال بافی در کودکان نشانه تخیل قوی در کودکان بوده و از شایع ترین موضوعاتی است که والدین با آن مواجه می باشند. خیال بافی کودکان می تواند مفید و یا مضر باشد و دری به سوی دنیای دیگر برای آنها باز می کند. کودکان با کمک خیال بافی می توانند برای دغدغه ها و افکارشان رویا ساخته و در همان خیال بافی ها نیز برای آن راه حل پیدا نمایند. خیال بافی کودکان نشان از سلامت روان، هوش و پیشرفت مغزی آنها می باشد که البته این میزان می بایست کنترل شده و در محدوده مشخصی باشد تا در نهایت منجر به آسیب به روان کودک نشود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به فواید و مضرات خیال بافی در کودکان بپردازیم.

معایب خیال بافی در کودکان

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

به چه علت هایی خیال بافی در کودکان زیاد می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم خیال بافی در کودکان نشانه تخیل قوی آنها در زمان کودکی و سنین کم دارد. آنها بسته به دلایل مختلفی مانند تربیت محیط، ژنتیک و سن می توانند میزان خیال بافی های مختلفی را داشته باشند که عوامل مختلفی در نوع، شدت و میزان تخیل در کودکان دخیل می باشد.

عوامل محیطی در این زمینه نیز نقش مهمی داشته و تفکر خلاقانه در کودک را شکل می دهد که از جمله این موارد به محیط مدرسه، دوستان، محیط بازی و هم سالان کودک میتوان اشاره کرد. والدین و اطرافیان کودک نیز در سرکوب شدن و یا شکوفا شدن خلاقیت کودک نقش دارند و باید به گونه ای رفتار نمایند که نه منجر به سرکوب خلاقیت او شده و به کودک فشار روانی وارد کنند و نه منجر به بی پروا شدن خیال بافی و دور شدن کودک از زندگی واقعی شوند.

از جمله علت های خیال بافی در کودکان به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• عدم توجه کافی از سمت والدین
• محرومیت زیاد در زندگی
• احساس حقارت
• استرس و اضطراب
• تنبیه کودک
• ترس داشتن از موضوعات مختلف
• سرخوردگی و ناکامی
• فقر و ناتوانی مالی
• حسادت
• تربیت نادرست کودک
• نداشتن سرگرمی
• انزوا و تنهایی
• وجود اختلالات روانی

فایده خیال بافی در کوکان چه می باشد؟

بسیاری از روانشناسان و دانشمندان بر این باورند که خیال بافی در کودکان منجر به نبوغ و پیشرفت ذهنی آنها شده و به همین دلیل دارای فوایدی می باشد، از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea تجزیه و تحلیل مشکلات و مسائل : کودکانی که اهل خیال بافی می باشند، بیشتر از سایر کودکان می توانند مشکلات را تجزیه و تحلیل نمایند.

1605686310 idea تقویت مهارت های اجتماعی و پرورش خلاقیت : خیال بافی در افزایش خلاقیت در کودکان نقش زیادی داشته چرا که از این طریق می توانند درباره موضوعات مختلف، خلاقیت خود را بکار گیرند.

1605686310 idea فعال نگه داشتن ذهن : خیال بافی منجر به فعال شدن ذهن شده و کودک همیشه دارای ایده های بسیار نابی در مغز خود می باشد.

1605686310 idea حافظه قوی تر : کودکانی که خیال پردازی بیشتری دارند قادر می باشند که موضوعات روز را مرور کرده و از حافظه بهتری برخوردار می باشند.

علت خیال بافی در کودکان چه می باشد؟

بیشتر بدانید : راهکارهای موثر در تقویت حافظه کودکان

معایب خیال پردازی بیش از اندازه در کودکان چه می باشد؟

خیال پردازی زیاد منجر به ایجاد آسیب های روحی و جسمی زیاد به کودکان می شود که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686149 communications ایجاد مشکلات ذهنی : خیال بافی زیاد منجر به ایجاد مشکلات ذهنی می شود که بعضی مواقع نشانگر اختلالاتی مانند بیش فعالی، اسکیزوفرنی، اوتیسم و غیره می باشد.

1605686149 communications کم شدن عملکرد : کودکانی که غرق در خیال بافی می باشند، میزان عملکرد ذهنی آنها کاهش یافته و نمی توانند رفتار معمولی از خود نشان دهند.

1605686149 communications نشانه کم توجهی به کودک : یکی از دلایلی که کودک به خیال بافی زیاد دست می زند به دلیل کم توجهی والدین به کودک می باشد که در این زمینه بهتر است از مشاوره کودک کمک بگیرید.

نحوه برخورد والدین با خیال بافی کودکان

ایجاد حس خوب : سعی کنید در مواجه با خیال بافی کودک، در او حس خوب ایجاد نمایید. ایده ها و خلاقیت های او را تشویق کرده و به او نشان دهید که انسان قوی می باشد. سعی کنید به او نشان دهید که از ایده هایش می تواند در جهت های مثبتی استفاده نماید، اما نیاز است تا در این زمینه واقع بین بوده و مواظب عواقب خیال بافی هایش نیز باشد. همچنین می توانید به او کمک کنید تا در زندگی واقعی کارهایی که به او واگذار می شود را انجام دهد تا خیال پردازی مانع از زندگی نکردن در دنیای واقعی نشود.

محیط اطراف او را تغییر دهید : در مواقعی که کودک شما خیال بافی زیادی دارد، می توانید با تغییر در محیط اطرافش او را متوجه دنیای واقعی نمایید. اگر المان هایی در اتاق و محیط زندگی اش باعث می شوند که بیش از اندازه خیال بافی کند، این موارد را تغییر داده و یا از او دور نمایید.

با او تمرین تنفس کنید : تنفس عمیق و آگاهانه باعث می شود تا میزان تمرکز فرزند شما به زمان اکنون معطوف شود. برای این کار می توانید از کودک خود بخواهید تا با همدیگر این کار را انجام دهید و به میزان 8 دقیقه در طول روز بر روی تنفس عمیق کار کنید. این نوع تنفس منجر به کاهش استرس نیز شده و بر روی سایر بخش های زندگی شما و فرزندتان نیز موثر است. برای این کار می توانید دم و بازدم را با کودک خود تمرین کرده و در حین انجام آن توجه کودک را بر روی حرکات قفسه سینه و نفسش جلب نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خیال بافی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462