قرص ضد خواب برای درس خواندن | معرفی قرص و عوارض

جهت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ریتالین و ترک آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

قرص ضد خواب که به آن قرص ریتالین می گویند خواصی شبیه به آمفتامین ها داشته که منجر به درمان خواب آلودگی در فرد می شود. امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات جوامع امروزی می باشد که می تواند فرد را از نظر روانی و اجتماعی درگیر کرده و بر تمامی جنبه های زندگی او تاثیر گذارد. بسیاری از داروها نیز دارای خاصیت اعتیاد آور می باشند که فرد در صورت نداشتن آگاهی درباره آن و بدون تجویز پزشک، می تواند وابسته به این داروها شده و به آنها اعتیاد پیدا نماید. این مواد ممکن است برخی از داروهای آرام بخش نیز باشد که فرد را از نظر روانی و یا جسمی وابسته خود کرده و فرد دوباره دارو را مصرف کرده و نمی تواند به خواسته خود آن را ترک نماید.

داروی ریتالین نیز یکی از این داروها می باشد که اعتیاد زیادی به همراه داشته و به عنوان یک داروی ضد خواب برای درس خواندن در بین دانش آموزان و دانشجویان مصرف می شود. این دارو توسط پزشکان برای درمان بیماری هایی مانند بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان استفاده شده، اما مصرف خودسرانه آن می تواند وابستگی شدیدی را به همراه داشته باشد.

عوارض قرص ضد خواب

بیشتر بدانید : قرص ریتالین چه تاثیری بر روی درس خواندن می گذارد؟

قرص ضد خواب برای درس خواندن

امروزه متاسفانه اکثر نوجوانان و جوانان برای شب های قبل از امتحانات خود از قرص ضد خواب استفاده می کنند تا بتوانند خواب کمتری داشته و بیشتر درس بخوانند. اما قرص ضد خواب یا ریتالین، وابستگی شدیدی به همراه داشته و بدن در برابر این قرص از خود مقاومت نشان داده، بطوریکه باید بعد از هر بار مصرف آن، برای اثر بخشی این دارو به همان میزان قبل، از میزان دوز بیشتری استفاده نمایند. این موضوع و وابستگی بالای این دارو باعث شده تا فرد آنقدر به مصرف ریتالین وابسته شده که بدون آن نمی تواند درس بخواند. در چنین مواقعی باید اقدام به ترک ریتالین کرده چرا که ممکن است به سمت مواد اعتیاد آور دیگری مانند شیشه و کراک کشیده شود.

از دیگر افرادی که به مصرف قرص ضد خواب برای جلوگیری از خواب آلودگی خود روی می آورند می توان به برخی از رانندگان کامیون و افرادی که بصورت مداوم به مهمانی های شبانه می روند، اشاره نمود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف ریتالین یا قرص ضد خواب می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که به همین دلیل نیاز است تا خانواده ها آگاهی بیشتری نسبت به این قرص پیدا کنند.

تاثیرات قرص ضد خواب بر بدن

بیشتر بدانید : معروف ترین قرص های ضد افسردگی کدامند؟

عوارض روانی و جسمی ناشی از قرص ضد خواب چه می باشد؟

مصرف قرص ضد خواب دارای عوارض عصبی، روانی، پوستی و گوارشی می باشد که در ادامه هر کدام از انواع این عوارض را بیان می کنیم :

عوارض عصبی قرص ضد خواب یا ریتالین شامل :

• بی خوابی
• سرگیجه و سردرد
• پرخاشگری و عصبانیت
• دیدن کابوس در خواب و توهم

عوارض روانی قرص ضد خواب یا ریتالین شامل :

• بی خوابی
• افسردگی و افسردگی شدید
• کم حوصلگی فرد برای مدت زمان طولانی
• جنون
• بی طاقتی و ناآرامی
• وابستگی زیاد به مصرف قرص ریتالین

عوارض گوارشی قرص ضد خواب یا ریتالین شامل :

• یبوست
• تهوع
• کم اشتهایی
• اسهال
• کاهش وزن
• خشکی در دهان

عوارض پوستی قرص ضد خواب یا ریتالین شامل :

• جوش پوستی
• خارش

عوارض استفاده مکرر و طولانی مدت از قرص ریتالین شامل مواردی مانند تغییر در ضربان قلب، تب و لرز مداوم، احساس حرکت چیزی مثل کرم در زیر پوست و احساس وجود حشرات و حرکت کردن آنها در داخل معده می باشد.

ترک کردن قرص ضد خواب به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال که آیا ترک کردن قرص ضد خواب یا همان ریتالین ساده است باید جواب داد خیر. ترک ریتالین اصلا ساده نبوده و افرادی که این قرص را مصرف می کنند، تصور کرده که به آن اصلا وابسته نمی باشند. این در حالی است که تا زمانی که برای ترک ریتالین و یا کمتر مصرف کردن آن اقدام نکرده اند، متوجه اعتیاد شدید خود به قرص ضد خواب نمی باشند. برای ترک این قرص نیاز است تا حتما از روانشناس در این زمینه کمک گرفته و بصورت خود سرانه و یا تنهایی اقدام به ترک یا کاهش مصرف آن نکنید.

همانطور که می دانید پیشگیری همواره بهتر از درمان می باشد و در زمینه قرص ضد خواب و عوارض ناشی از آن، بالا بردن سطح آگاهی افراد می تواند کمک زیادی در جلوگیری از ابتلای آنها به این دارو شود. بنابر این خانواده ها و جوانان و نوجوانان آنها باید نسبت به عوارض مصرف ریتالین اطلاعات لازم را کسب کرده تا منجر به مصرف این قرص اعتیاد آور و خطرناک نشوند.

همچنین برای بالا بردن روش های یادگیری و تمرکز جهت درس خواندن می توان از راهکارهای اصولی و موثر در مطالعه و یادگیری استفاده نمود که از جمله آنها موارد زیر می باشد :

1. برنامه ریزی و زمان بندی دروس در طول ترم تحصیلی تا منجر به انباشت آن در زمان امتحانات نشود
2. کنار گذاشتن وسایلی که منجر به پرت شدن حواستان در زمان مطالعه می شود
3. داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد غذایی مانند ماهی و میگو در طول زمان امتحانات
4. انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا برای داشتن روحیه بهتر و افزایش سوخت و ساز بدن که از یکجا نشستن و خستگی بدن جلوگیری می کند
5. کمک گرفتن از تمرینات ذهن آگاهی، یوگا و مدیتیشن برای افزایش تمرکز و آرامش درونی

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ریتالین و ترک آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462