راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تشویق نوجوانان به درس خواندن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

روش های تشویق نوجوانان به درس خواندن با کمک والدین بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد، اما گاهی راه های غلط و غیر اصولی باعث شده تا نتیجه عکس به همراه داشته باشد. پدر و مادرها در بیشتر مواقع تمامی زمینه ها را برای فرزندان محیا کرده تا آنها مشکلی برای درس خواندن نداشته باشند، اما با همه اینها ممکن است آنها تمایلی به درس خواندن نداشته و زمان خود را به موضوعات دیگری بگذرانند. شخصیت و تمایل نوجوان به درس خواندن، میزان علاقه آنها را نشان می دهد، اما در مواقعی تشویق کردن درست و اصولی می تواند انگیزه درس خواندن در نوجوانان را بیشتر نماید. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش های درست تشویق نوجوانان به درس خواندن را یاد بگیریم.

روش های تشویق نوجوانان به درس خواندن

بیشتر بدانید : تاثیرات استفاده نامناسب از اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تشویق نوجوانان به درس خواندن از چه راه هایی امکان پذیر است؟

1605686310 idea با فرزند خود ارتباط خوبی داشته باشید : یکی از راه هایی که منجر به تشویق نوجوانان به درس خواندن می شود، داشتن روش برخورد عاری از خشونت، زور و اجبار می باشد. شما می توانید به عنوان یک والد، با فرزند خود صمیمی بوده و مانند یک دوست باشید تا بتوانید در چنین مواقعی علت بی علاقگی او به درس خواندن را پیدا کنید. صحبت کردن در این زمینه با فرزندتان می تواند جواب بسیاری از این بی علاقگی ها را پیدا نماید. با فهمیدن علت این موضوعات می توانید به فرزندتان در درس خواندن کمک بیشتری کرده و مسئله او را حل نمایید.

1605686310 idea سطح انتظارات خود را کم کنید : بسیاری از والدین توقعات و انتظارات بالایی از فرزند خود داشته و همین موضوع منجر به بی انگیزه شدن آنها نسبت به درس خواندن می شود. همچنین شما نباید فرزند خود را مجبور به درس خواندن کنید و یا به او برای انجام تکالیفش فشار بیش از اندازه بیاورید. این موضوع را در نظر داشته باشید که درس خواندن مسئولیت نوجوان شما می باشد و باید به گونه ای رفتار کنید تا او بتواند این مسئولیت را خودش بر عهده گیرد.

همچنین شما باید به عنوان پدر و مادر بر روی توانمندی های فرزندتان توجه داشته و نسبت به آن از او انتظار داشته باشید و سطح انتظارات خود را مطابق با توانمندی های همسرتان در نظر داشته باشید. بطور مثال اگر فرزند شما در درس ریاضی ضعیف می باشد، نباید از او انتظار داشته باشید که ظرف مدت کوتاهی در این درس نمره 20 بیاورد. بلکه باید در این زمینه صبور بوده و به اندازه استعداد و توانایی او از فرزندتان انتظار داشته باشید.

1605686310 idea به او اعتماد به نفس بدهید : یکی از اشتباهات رایج خانواده ها، مقایسه کردن فرزند خود با دیگران می باشد، این کار باعث شده تا او اعتماد به نفس خود را از دست داده و از تلاش کردن دست بردارد. این کار همچنین منجر به تخریب روحیه و ایجاد حس تنفر در نوجوان شما می شود. مقایسه نکردن با دیگران را در همه جنبه های زندگی فرزندتان در نظر بگیرید.

1605686310 idea ایجاد روش های یادگیری مناسب : ممکن است روش یادگیری فرزند شما بصورت خاصی بوده و از این طریق می تواند به فهم مفاهیم بپردازد. بعضی از افراد بصورت دیداری مطالب را یاد می گیرند و برخی به شکل شنیداری و یا نوشتن. سعی کنید راه هایی که در فهم بیشتر موضوعات به فرزندتان کمک می کند را یاد گرفته و از این طریق با او تمرین نمایید.

1605686310 idea برای او به جای تنبیه کردن، پاداش تعیین نمایید : سعی کنید به جای تنبیه و محدود کردن فرزندتان، او را برای انجام تکالیف مدرسه اش تشویق نمایید. البته این کار را بصورت رشوه دادن انجام ندهید و سعی کنید با جملات مثبت به او بگویید که اگر تکالیفش را انجام دهد، با او برنامه تفریحی می گذارید. اما اگر این کار را بصورت عادت و یا به شکل رشوه دادن انجام دهید منجر به بالا رفتن سطح توقع فرزندتان شده و ممکن است هر سری توقعش نسبت به دفعه قبل بالاتر رود.

علت بی انگیزه شدن نوجوانان به درس خواندن

بیشتر بدانید : راهکارهای تشویق فرزند پسر به درس خواندن

چه دلایلی برای بی انگیزه شدن نوجوانان به درس وجود دارد؟

دلایل مختلفی برای بی انگیزه شدن نوجوانان به درس و انجام تکالیف مدرسه وجود دارد که در خیلی از مواقع خود والدین باعث این دلزدگی می شوند. از جمله دلایل بی انگیزگی نوجوانان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686149 communications والدین در هنگام درخواست از فرزندان برای درس خواندن به شکل عصبانی و پرخاشگری برخورد کرده که منجر به مقاومت بیشتر آنها به درس خواندن می شود.

1605686149 communications محبت والدین به فرزند بصورت مشروط بوده و این محبوبیت به درس خواندن فرزند بستگی دارد.

1605686149 communications پدر و مادر ممکن است اجازه تصمیم گیری و حق انتخاب به فرزند خود را نداده و او از این طریق مخالفت خود را ابراز می کند.

1605686149 communications والدین اجازه شکست به فرزند خود نداده و او ترس از شکست خوردن دارد. یکی از راه های رسیدن به موفقیت، تجربه شکست خوردن و درس گرفتن از آن می باشد، با این کار اشتباهات و ایرادات کار را متوجه شده و همچنین مسئولیت پذیری نوجوان نیز افزایش می یابد.

1605686149 communications دادن وظایف بیش از اندازه به فرزند.

1605686149 communications دخالت زیاد والدین در مسائل فرزندشان و اجازه ندادن به او برای حل مسائل و مشکلاتش باعث شده تا نوجوان توانایی حل مسئله را نداشته و در همه امور پدر و مادر او به جایش تصمیم گرفته و به او می گویند که چه کاری را باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد.

1605686149 communications والدین عجول بوده و به دنبال رسیدن به نتیجه در کم ترین و کوتاه ترین زمان می باشند و در حالیکه فرزند آنها به مرور پیشرفت داشته و نیازمند فرصت کافی است.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تشویق نوجوانان به درس خواندن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462