چگونه استرس و اضطراب را در دانش آموزان کنترل کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و اضطراب دانش آموزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

استرس و اضطراب یکی از مشکلات دانش آموزان می باشد که بر روی عملکرد تحصیلیشان نیز تاثیرات زیادی داشته و منجر به کاهش کیفیت تحصیل آنها می شود. استرس و اضطراب در طولانی مدت آثار دیگری نیز به همراه داشته که باعث مشکلات شدید جسمی برای دانش آموزان می شود. بنابر این مدیریت و کنترل استرس و اضطراب فرزندمان اهمیت زیادی داشته و نیاز است تا در اینباره راهکارها و اقدامات لازم را انجام دهیم.

راهکار مدیریت استرس و اضطراب دانش آموزان

بیشتر بدانید : راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن

مدیریت استرس و اضطراب به چه روش هایی ممکن می باشد؟

مدیریت استرس و اضطراب چند بعد داشته و نیاز دارد که برای آن آموزش هایی داده شده تا به کمک آن فرد بتواند در شرایط استرس زا، از این روش ها استفاده نماید. از جمله روش های مدیریت استرس و اضطراب به تنفس دیافراگم، ذهن آگاهی، جایگزینی افکار منطقی با فکرهای منفی و مدیتیشن را میتوان اشاره کرد. از موضوعات مهم درباره استرس و اضطراب دانش آموزان این می باشد که کودکان نمی توانند مانند افراد بزرگسال درباره استرس و اضطراب خود با دیگران صحبت نمایند. حتی ممکن است احساس خود را به درستی نشناخته و یا از آن با خبر نباشند که بتوانند با کلمات آن را به خوبی توصیف کنند.

استرس و اضطراب یک پاسخ طبیعی بدن به چالش های زندگی می باشد که بصورت ناخودآگاه رخ داده و در مواقعی که دانش آموز به شکل زیادی استرس و اضطراب را تجربه می کند، طبیعی است که در یادگیری مطالب و یا حفظ کردن آنها با مشکل روبرو شود.

دلایل استرس و اضطراب دانش آموزان

بیشتر بدانید : راهکار موثر برای غلبه بر استرس امتحان چیست؟

چه مواردی منجر به افزایش استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود؟

tick 2 امتحان : بیشتر دانش آموزان در زمان امتحانات دچار استرس شدیدی می شوند و زمانی که اضطراب امتحانات را سپری می کنند ممکن است تحت فشار زیادی باشند و به همین دلیل نیز نتوانند نمره بالایی را کسب نمایند.

tick 2 تکالیف مدرسه : حجم بالای تکالیف و یا سختی آنها می تواند در دانش آموز استرس و اضطراب ایجاد کرده چرا که در انجام آن نیز نمی تواند زمان بندی درستی را انجام دهد. در کنار آن انجام نادرست تکالیف نیز می تواند در او احساس شرمندگی و خجالت ایجاد کند.

tick 2 ناتوانی در برنامه ریزی درست : برخی از دانش آموزان زمان بندی و برنامه ریزی درست را بلد نبوده و این ضعف در آنها منجر به استرس و اضطراب زیاد می شود. برنامه ریزی درست باعث شده تا عملکرد بهتری داشته و زمان کافی برای انجام کارهای مهم و اصلی را داشته باشید.

tick 2 خواب کم : از دیگر مواردی که در تمرکز و عدم موفقیت دانش آموزان نقش دارد، کمبود خواب آنها می باشد. کم خوابی منجر به افت تحصیلی آنها شده و یادگیری را برای دانش آموز مشکل می کند و منجر به عدم هوشیاری او در کلاس می شود.

tick 2 کمبود اعتماد به نفس : یکی از ویژگی های شخصیتی هر فرد، میزان اعتماد به نفس او می باشد که سرزنش والدین و معلم ها و همچنین مقایسه دانش آموز با دیگران منجر به کم شدن میزان اعتماد به نفس و افزایش استرس و اضطراب در او می شود.

راهکارهای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان چه می باشد؟

مدیریت کردن زمان : زمان بندی و مدیریت آن یک مهارت بوده که می توانید آن را تقویت کرده و یا از افراده با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. نوشتن برنامه ریزی درسی بر روی کاغذ و الویت بندی کارها می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی نماید.

انجام فعالیت های ورزشی : از دیگر مواردی که به کاهش استرس و اضطراب در هر شرایطی کمک می کند، انجام دادن فعالیت های ورزشی بوده که منجر به ترشح هورمون های شادی آور در بدن شده که به کاهش استرس فرد منجر می شود. همچنین ورزش به سلامت روح و داشتن خواب بهتر نیز کمک می کند.

پشتیبانی کردن والدین : پشتیبانی والدین و عدم مقایسه آنها با دیگران منجر به احساس امنیت در فرزندشان شده و میزان استرس و اضطراب آنها را کاهش می دهد. درک کردن شرایط تحصیلی و مشکلات و چالش های پیش روی دانش آموز، در روند کاهش استرس و مدیریت آن نقش زیادی دارد.

خواب کافی داشتن : از دیگر مواردی که در کم شدن استرس و اضطراب نقش دارد، داشتن میزان خواب کافی می باشد. خوابیدن به حفظ سلامت روان و فیزیک فرد کمک زیادی کرده و نبود خواب کافی منجر به کم شدن سطح تمرکز و توجه، افزایش استرس و اضطراب و فراموشی می شود. برای داشتن خواب کافی برای فرزندتان می توانید زمان به خواب رفتن را بصورت منظمی برای او در نظر داشته و همچنین محیط آرام و ساکتی را فراهم نمایید.

گوش کردن به موسیقی : طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، موسیقی نقش زیاد و پر رنگی در کم شدن استرس و اضطراب دارد. گوش کردن به موسیقی مورد علاقه مان باعث شده تا احساس آرامش و لذتی را تجربه کرده و از فشارهای روزمره و استرس به دور بمانیم. در کنار آن کلاس های موسیقی نیز می تواند منجر به افزایش تمرکز و کاهش استرس و اضطراب شود.

ایجاد محیطی آرام : داشتن فضایی به دور از تنش و سر و صدا نیز نقش مهمی در کم شدن استرس و اضطراب دانش آموز داشته و همچنین با نظم و مناسب بودن این محیط نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیگر مواردی که در کم شدن استرس و اضطراب دانش آموزان نقش دارد شامل موارد زیر است :

• کم کردن میزان توقع از خود
• نوشیدن آب به میزان کافی
• مدیریت زمان و زمان بندی مناسب
• آماده سازی ذهن برای قرار گرفتن در شرایط استرس زا

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه استرس و اضطراب دانش آموزان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462