افکار منفی چه تاثیری بر روی ما دارند؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افکار منفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

همه ما در طول زندگیمان دچار افکار منفی می شویم و خواسته یا ناخواسته این افکار در ذهن ما شکل می گیرد. اما اگر به این تفکرات دامن زده و ادامه دهیم به مرور زمان آسیب هایی را برایمان ایجاد کرده و تبدیل به نشخوار ذهنی ما می شود. همچنین در دراز مدت این افکار می تواند همه زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و به بیماری های روحی یا روان تنی مانند افسردگی تبدیل شود. افکار منفی می توانند بصورت ارادی یا غیر ارادی به ذهن ما هجوم بیاورند و منجر به اذیت و گاهی اختلال در عملکرد روزانه ما شوند. گاهی از اوقات افکار منفی از طریق محرک های بیرونی وارد ذهن ما می شود و گاهی نیز آنها ساخته ذهن ما می باشند.

افکار منفی چه تاثیری بر زندگی فرد دارد؟

بیشتر بدانید : درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

چگونه افکار منفی بر زندگی فرد تاثیر می گذارد؟

افکار منفی گاهی نیز مفید می باشند، مانند درس گرفتن از اشتباهات و یا هوشیاری در برابر موقعیت های خطرناک. این افکار فرد را نسبت به موقعیت پیش رو آگاه تر کرده و جوانب آن را متوجه می سازند. اما زیاده روی در این افکار منجر به آسیب های زیادی به روان و زندگی شخص می شود.

در واقع تمایل مغز بصورت طبیعی بر روی موارد منفی می باشد و ما باید برای متعادل کردن افکار ذهنمان، بصورت آگاهانه به سراغ موارد مثبت در زندگیمان برویم. منفی نگر بودن در خیلی از افراد زمینه ساز بیماری های روحی و روانی در فرد شده و خیلی از عدم موفقیت ها در زندگی، به دلیل داشتن افکار منفی می باشد. در واقع وجود فکرهای منفی منجر به پیش داوری نادرست در فرد شده و زمینه ساز شکست و عدم موفقیت او می شود.

درمان افکار منفی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : تقویت عزت نفس از چه راه هایی امکان پذیر است؟

علت تشکیل افکار منفی در ذهن چه می باشد؟

علت های زیادی برای تشکیل افکار منفی در ذهن افراد وجود دارد که از جمله مهمترین آنها به زمان کودکی و گذشته فرد میتوان اشاره نمود. تجارب ناخوشایند در گذشته و همچنین پیام های افراد نزدیک و والدین در این زمینه، می تواند منجر به ایجاد فکرهای منفی در فرد شده و با قرار گیری در موقعیت های مشابه، این افکار بیشتر می شود.

تجربه ورشکستگی مالی و یا تجارب دردناک در زندگی فرد نیز منجر به محتاط تر شدن و ایجاد فکرهای منفی در همه جنبه های زندگی فرد شود. بطوریکه نسبت به بیشتر موقعیت ها و یا انسان ها احساس خطر داشته و نگاه بدبینانه ای دارد.

از دیگر علت های ایجاد افکار منفی در فرد، نداشتن باور و اعتماد به نفس کافی به خود می باشد. در واقع در شرایطی که در آن زمینه خود را توانمند ندانسته و یا باور به خود نداریم، با هجوم افکار منفی در ذهنمان روبرو می شویم.

نوع زندگی و وجود اطرافیان منفی نگر نیز در تشکیل و یا بیشتر شدن فکرهای منفی فرد تاثیر گذار می باشد. معمولا افرادی که دارای افکار منفی می باشند، سعی در متقاعد کردن دیگران درباره موضوعات منفی و نگران کننده پیش رو داشته و به همین دلیل افکار خود را بر ذهن ما تزریق می کنند.

همچنین بصورت کلی مغز برای بقا و حفاظت از ما، از گذشته های دور و در زمان نیاکان و انسان های اولیه، به دنبال راهی برای دور ماندن از خطرات و مشکلات احتمالی بوده است و این هوشیاری و بررسی های محیط برای حفظ ما از خطر، ریشه در گذشته و مغز قدیم ما دارد.

چه راهکاری برای درمان افکار منفی وجود دارد؟

مدیریت ذهن موضوع بسیار مهمی می باشد و به تعادل رساندن افکار در زندگی ما نقش زیادی دارد. در واقع اینکه اصلا افکار منفی نداشته باشیم نیز خطرناک است، چرا که همانطور که اشاره کردیم این افکار به منظور بقای ما می باشند و فرد را نسبت به خطرات احتمالی، هوشیار می کند. بنابر این به میزان کافی و واقع بینانه از این افکار ضروری و مهم می باشد. اما در کنار آن داشتن افکار مثبت نیز مهم و ضروری بوده و باعث شده تا بتوانیم از سد ترس ها و موانع پیش رو عبور نمایید.

نگرش مثبت همچنین منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد شده و در رسیدن به اهداف و پشت سر گذاشتن سدهای زندگی به او کمک می کند. این در حالی است که با داشتن تفکر منفی، کوچک ترین کارها نیز غیر ممکن و نشدنی به نظر می آید.

از آنجایی که افکار ما به احساس و رفتار ما مرتبط می باشند، جداسازی ذهن از فکرهای منفی منجر شده تا احساسات منفی و رفتارهایی مبنی بر این حس ها نیز از ما دور شود. از جمله تمرین های موثر در جداسازی افکار ذهن آگاهی می باشد.

ذهن آگاهی و جدا سازی افکار : ذهن آگاهی ریشه در مدیتیشن داشته که با کمک آن، فرد افکار و احساسات را جدا کرده و به مشاهده آنها می پردازد. ذهن آگاهی فرد را هوشیارتر و آگاه تر می کند و خود آگاهی بیشتری را نسبت به خود ایجاد کرده که ارتباط فرد با افکارش را تغییر داده و آنها را مانند ناظر بیرونی دیده و نظاره گر می شود. در این روش افکار را شناور در نظر گرفته و تنها آنها را مشاهده کرده و اجازه عبور از کنارشان را می دهیم. در واقع فرد با این روش به مغز اجازه می دهد تا کنترل واکنش های عاطفی خود را در موقعیت های مختلف بدست بیاورد. در تحقیقات انجام شده در این زمینه، افرادی که در تمرین ذهن آگاهی قرار گرفته بودند، بعد از انجام آن، در موقعیت های منفی، افکار منفی کمتری را تجربه کرده بودند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افکار منفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462