طلاق بر روی کودکان چه تاثیری می گذارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اثرات طلاق بر روی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

طلاق بر روی کودکان تاثیرات انکار ناپذیری دارد و می تواند مشکلات زیادی را در روند زندگی فردی و تحصیلی آنها ایجاد نماید. بطور کلی تجربه طلاق برای هر کودکی و در هر سن و نوع جنسیتی، سخت و دردناک می باشد و منجر به حس گیجی و ویران شدن احساسات او می شود. طلاق والدین، کودکان را دچار مشکلاتی مانند کاهش و افت نمرات و مشکل در تحصیل، افسردگی و بروز رفتارهای مخرب می کند.

برای کودکان درک حضور نداشتن یکی از والدین و همچنین ارتباط نداشتن بین پدر و مادر، سخت و غیر قابل باور است. همچنین رفت و آمد بین خانه پدر و مادر و یا زندگی با ناپدری و نامادری می تواند برای آنها بسیار دردناک باشد. همه این موارد باعث شده تا درک مفهوم خانواده برای کودک متفاوت و دشوار بوده و مفهوم جدیدی پیدا کند.

تاثیر طلاق بر روی کودکان

بیشتر بدانید : علت اصلی طلاق چیست؟

اثرات طلاق بر روی کودکان چه می باشد؟

تاثیر طلاق بر روی کودکان بسته به سن آنها کمی متفاوت می باشد و این موضوع در هر کدام از فرزندان نیز ممکن است دارای تفاوت باشد. بطور کلی طلاق، وابستگی فرزند از والدین خود را در کودکان زیر 9 سال افزایش داده و استقلال طلبی فرزندان نوجوان را زیاد می کند.

البته بطور معمول فرزندان بعد از گذشت مدت زمان کوتاه دوباره به جریان زندگی بر می گردند و آرامش خود را بدست می آورند. در واقع کودکان به تغییرات ایجاد شده در زندگی خود عادت کرده و دوباره مانند قبل به زندگی ادامه می دهند. اما در عده بسیار کمی از کودکان نیز وجود داشته که بعد از طلاق به زندگی عادی خود بر نمی گردند و بعد از طلاق والدینشان دارای مشکلاتی همیشگی و مستمر می باشند.

از جمله تاثیرات طلاق بر روی کودکان به موارد زیر می توان اشاره کرد :

1605686149 communications ترس از تنهایی و ترک شدن : بعد از طلاق، کودک شما از ناپدید شدن و رفتن والد دیگر هراس داشته و ممکن است احساس کند که او نیز روزی می رود و او را تنها می گذارد.

1605686149 communications حس نا امنی : طلاق عموما احساس امنیت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و او را نسبت به آینده نگران می کند.

1605686149 communications حس ناتوانی : در بعضی مواقع کودکان خود را مسئول حل اختلاف والدین دانسته و در این راه تلاش می کنند تا بچه بهتری بوده و کاری کنند که والدین به همدیگر برگردند. در مواقعی که تلاش های آنها بی نتیجه می ماند، احساس شکست و ناتوانی می کنند.

1605686149 communications بلاتکلیفی : داشتن حس بلاتکلیفی از بدترین و مخرب ترین تاثیرات طلاق بر روی والدین است. در مواقعی که والدین در حضور کودکان به تحقیر همدیگر می پردازند، کودک احساس می کند که باید طرف یکی از آنها را بگیرد و این انتخاب برای او بسیار دشوار است. از طرفی نیز اگر طرف هیچ کدام از والدین را نگیرد، احساس می کند که از سوی هر دو پشتیبانی نشده و تنها می ماند، ماندن در چنین شرایطی به کودک احساس بلاتکلیفی و فشار می دهد.

1605686149 communications حس گناه : گاهی کودکان فکر می کنند که مقصر طلاق والدینشان بوده و از این بابت احساس گناه می کنند. آنها فکر می کنند که رفتار آنها باعث شده تا والدین به این نتیجه برسند که از یکدیگر جدا شوند.

1605686149 communications اضطراب : داشتن حس اضطراب نیز یکی از احساسات رایج در کودکان طلاق بوده و آنها خود را تحت فشار قرار داده و ممکن است به همین خاطر وظایف بیشتری را در خانه بر عهده بگیرند.

1605686149 communications اندوه : کودکان در موقع طلاق والدین به شدت احساس اندوه و استیصال می کنند. آنها به دلیل نبود یکی از اعضای خانواده در کنارشان، احساس استیصال و اندوه زیادی را تجربه کرده که ممکن است به افسردگی در آنها منجر شود.

1605686149 communications خشم : یکی از رایج ترین احساساتی که کودکان بر اثر طلاق تجربه می کنند، خشم است. این موضوع به دلیل عدم پذیرش مسئله طلاق می باشد. خشم در مواقعی که علت اصلی طلاق مشخص نباشد در کودکان تشدید می یابد، در واقع آنها این کار را غیر ضروری دانسته و از والدین خود می رنجند.

1605686149 communications افسردگی : افسردگی بر اثر اندوه زیاد، حس تنهایی و طرد شدگی در کودکان ایجاد می شود و نشان دهنده این است که کودکان برای موضوع طلاق حمایت کافی دریافت نکرده اند.

راه های کاهش اثرات طلاق بر روی کودکان

بیشتر بدانید : روش های جلوگیری از طلاق

راهکارهای مناسب برای کنار آمدن کودکان با موضوع طلاق

1605686310 idea والدین با یکدیگر به خوبی برخورد کنند : درگیر شدن والدین با یکدیگر باعث بروز مشکلات روانی در فرزندان می شود. فریاد زدن، تهدید کردن و داشتن خصومت آشکار، با مشکلات رفتاری در کودکان در ارتباط مستقیم می باشد. سعی کنید بعد از طلاق مشکلات خود با همسر سابق خود را جوری حل کنید که کودکان را در این بین دخیل نکنید.

1605686310 idea فرزندان را واسطه قرار ندهید : واسطه کردن کودک بین والدین و یا اجبار او برای انتخاب یکی از والدین تاثیرات مخربی بر روی روان کودکان داشته و آنها را دچار اضطراب و افسردگی می کند.

1605686310 idea حس امنیت دهید : ترس از آینده و احساس طرد شدن در کودکان می تواند اضطراب زیادی ایجاد نماید. سعی کنید شرایطی را برای کودکتان فراهم نمایید که احساس امنیت خاطر داشته باشد.

1605686310 idea توانمندی های فرزندتان را افزایش دهید : کودکانی که احساس ضعف داشته و نمی توانند با موضوع طلاق کنار بیایند، خود را قربانی می پندارند. سعی کنید در فرزندتان این حس را ایجاد کنید که او توانایی پذیرش این موضوع را دارد.

1605686310 idea از متخصص کمک بگیرید : برای رسیدگی به اوضاع روحی و روانی فرزندتان، از یک روانشناس و درمانگر حرفه ای کمک گرفته تا شرایط او سریع تر به روند بهتر و سازگارتری با محیط در بیاید.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اثرات طلاق بر روی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462