با وابستگی بیش از حد کودک چکار کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه وابستگی بیش از حد کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

وابستگی بیش از حد کودک می تواند منجر به سلب آسایش والدین شده و انجام کارهای روزانه آنها را با مشکل روبرو نماید. وابستگی موضوعی بوده که هر انسانی از زمان تولد تا مرگ آن را با افراد مختلف، تجربه می کند. با وجود طبیعی بودن این موضوع اما وابستگی بیش از حد کودک می تواند منجر به ایجاد اختلال در زندگی خود و اطرافیانش شود. کودکان در سنین خاصی میزان وابستگی بیشتری به والدینشان پیدا می کنند، اما برای اینکه این میزان وابستگی، بیش از حد نبوده و منجر به ایجاد اختلال نشود، اقدامات پیشگیرانه ای در این راستا وجود دارد.

درمان وابستگی بیش از حد کودکان به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان + مشاوره تلفنی

درمان وابستگی بیش از حد کودک به چه صورت است؟

وابستگی بیش از حد کودک باید حتما درمان شود، چرا که منجر به آسیب و اختلال در زندگی او و والدینش می شود. همچنین در صورت ادامه دار بودن آن، منجر به جلوگیری و یا مقاومت کودک از رفتن به محیط هایی مانند پیش دبستانی و مدرسه می شود. راهکارهای مورد نیاز در این راستا شامل موارد زیر است :

1605686149 communications با کودک خود صحبت کنید : یکی از مهم ترین و بهترین راه های درمان وابستگی کودک، صحبت کردن با او می باشد. در این صحبت ها نیاز است به کودک خود این اطمینان را بدهید که او را ترک نکرده و در این زمینه نیز تلاش کنید تا اعتماد او را بدست آورید. سعی کنید به گفتن جملاتی بپردازید که میزان استرس و اضطراب کودک را کم نماید. همچنین این اطمینان را به او بدهید که در غیاب شما برای او اتفاق بدی نمی افتد.

1605686149 communications اعتماد به نفس کودکتان را تقویت نمایید : کودکانی که از میزان اعتماد به نفس بالاتری برخوردار می باشند، میزان وابستگی کمتری نیز به والدین دارند. تقویت اعتماد به نفس کودک از طریق روش هایی مانند پاداش، تشویق، سپردن کارهای ساده به او و تعریف صورت می گیرد. این کارها میزان اعتماد به نفس کودکتان را بیشتر کرده و در نهایت منجر به کم شدن وابستگی بیش از حد کودک می شود.

1605686149 communications آگاهی کودک از تنها بودن : در مواقعی که می خواهید کودک را تنها گذاشته و یا اتاقش را ترک نمایید، به او خبر دهید. در مواقعی که کودک بصورت ناگهانی متوجه عدم حضور شما می شود، به این نتیجه می رسد که شما او را برای همیشه ترک کرده اید. بنابر این برای اینکه به کودک خود این حس را منتقل نکنید، برای هر رفت و آمدی به کودک خود اطلاع داده و مدت زمان نبود خود را نیز به او بگویید.

1605686149 communications اتاق خواب کودک : در مواقعی که کودک در اتاق خود به تنهایی نمی خوابد، بهتر است تا زمانی که خوابش می برد، در کنار او بمانید. سعی کنید از آوردن کودک به اتاق خوابتان جدا خودداری کرده، چرا که این موضوع منجر به وابسته تر شدن کودکتان می شود و استقلال او را می گیرد.

1605686149 communications از بازی استفاده نمایید : یکی از روش هایی که در تعلیم و تربیت کودک شما تاثیر زیادی می گذارد، بازی درمانی است. از بازی هایی مانند قایم موشک برای جدایی و تنها گذاشتن کودکتان استفاده نمایید و در این بازی ها به او یاد دهید که قرار نیست برای همیشه او را نبینید و یا تنها بگذارید.

1605686149 communications از قصه و انیمیشن استفاده کنید : سعی کنید از قصه هایی که منجر به کم شدن اضطراب جدایی می شود، استفاده نمایید و یا انیمیشن هایی که در این زمینه مفید می باشد را برای کودکتان پخش کنید.

علت وابستگی بیش از حد کودک چیست؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

علت وابستگی بیش از حد کودک چه می باشد؟

برای اینکه به وابستگی بیش از حد کودک خود کمک نمایید، نیاز است تا علت این نوع وابستگی ها را دانسته، تا با توجه به علت های احتمالی آن، در جهت درمان و کم کردن میزان علت های وابسته به آن، اقدام نمایید.

علت های ژنتیکی : یکی از عوامل تاثیرگذار در وابستگی بیش از حد کودک، دلایل ژنتیکی می باشد. این احتمال وجود دارد که خوده والدین نیز دارای اضطراب جدایی بوده و فرزندانی با همین ویژگی ژنتیکی را به دنیا می آورند. بنابر این سابقه خانوادگی در این زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

1605686310 idea عوامل محیطی : از دیگر عوامل تاثیر گذار در وابستگی بیش از حد کودک، دلایل محیطی می باشد. کودکانی که در خانواده های تک سرپرست بوده و یا در خانواده های پر تنش می باشند، احتمال داشتن وابستگی بیش از حد در آنها، بیشتر است. همچنین محافظت افراطی والدین از فرزندشان نیز منجر به این اختلال در کودک می شود. از دیگر عوامل محیطی می توان به از دست دادن یک عزیز برای کودک و یا سو استفاده های جنسی و جسمی می باشد که سبب شکل گیری اختلال اضطراب جدایی می شود.

1605686310 idea ویژگی ذاتی در کودک : هر کودک دارای یک سری ویژگی های ذاتی می باشد که می تواند بر روی میزان وابستگی او تاثیرگذار باشد. مثلا این حالت در کودکان خجالتی و درون گرا بیشتر از کودکان اجتماعی و برون گرا دیده می شود. بنابر این ویژگی های درونی و ذاتی هر فرد در میزان وابستگی او تاثیر گذار می باشد.

1605686310 idea روش تربیت والدین : در مورد والدینی که بیش از اندازه محتاط می باشند، منجر به محدودیت بیش از حد کودک نیز شده که می تواند تاثیرات مخربی بر روی روان کودک ایجاد کرده که یکی از آنها، وابستگی بیش از حد کودک به والدین می باشد. بنابر این روش تربیتی و نوع برخورد والدین با کودک، در میزان وابستگی او تاثیر زیادی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه وابستگی بیش از حد کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462