خوابگردی کودکان را چطور کنترل کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خوابگردی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خوابگردی کودکان به معنای راه رفتن آنها در خواب می باشد که نیازی به نگرانی نبوده و خوابگردی کودکان به تنهایی موضوع خطرناکی نمی باشد. اما زمانی خطرناک می شود که کودک به دلیل هوشیار نبودن به چیزی برخورد کرده و یا از جایی پرت شود. در این مقاله به بررسی خوابگردی کودکان و علت راه رفتن آنها در هنگام خواب پرداخته که از بروز مشکلات مربوط به آن جلوگیری نماییم.

راهکار خوابگردی کودکان چه می باشد؟

بیشتر بدانید : راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان + مشاوره تلفنی

علت خوابگردی کودکان چه می باشد؟

دلیل اصلی خوابگردی کودکان بصورت دقیق مشخص نمی باشد اما به نظر می رسد که زمینه ارثی در اینباره دخیل می باشد. خوابگردی کودکان ممکن است در سنین مختلفی ایجاد شده و بطور معمول حداقل در 15 درصد از کودکان، در مقطعی از زندگیشان خوابگردی رخ می دهد.

از جمله موضوعاتی که محرک خوابگردی کودکان می باشد به مواردی همچون خوابیدن در محیط های نا آشنا، کمبود خواب و یا داشتن تب میتوان اشاره کرد.

راه رفتن کودک در خواب معمولا در 1 یا دو ساعت ابتدایی خواب رخ می دهد و پیش از زمانی می باشد که کودک به خواب عمیق برود. کودکی که در خواب راه می رود به نظر بیدار می آید، اما در واقع بیدار نمی باشد. چشمان کودک باز بوده و حتی ممکن است گفتگویی را نیز ادامه دهد، اما حرف های او معنای چندانی به همراه ندارد. در هنگام خوابگردی کودکان بی هدف در خانه پرسه زده و ممکن است رفتارهای متداولی ناشی از خوابگردی را انجام دهند که از جمله آنها خوابیدن در کمد و یا اشتباه گرفتن کمد با دستشویی می باشد.

کودکان در سنین کم در هنگام خوابگردی به سمت منبع نور و یا والدین خود حرکت می کنند. حتی گاهی ممکن است کودک در هنگام خوابگردی از خانه خارج شده و در بیرون از آن پرسه زند. این موضوع را در نظر داشته باشید که کودک شما خواب بوده و فردای آن روز هیچ خاطره ای از قسمت راه رفتن در خواب را به یاد نمی آورد.

در اینجا بصورت مختصر علل مهم خوابگردی در کودکان را بررسی می کنیم :

• زمینه های ارثی
• خستگی و کمبود خواب
• تب و وجود بیماری
• استفاده از برخی داروها
• استرس
• نا منظم شدن برنامه خواب

درمان خوابگردی در کودکان به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

راهکارهای درمان خوابگردی کودکان چه می باشد؟

خوابگردی یک بیماری نبوده و به همین دلیل نیاز به استفاده از دارو و درمان خاصی ندارد. اما بهتر است تا در مورد خوابگردی فرزندتان به یک متخصص اطفال و یا روانشناس کودک صحبت نمایید. در زمان خوابگردی کودکان نیاز است تا به این نکات توجه نمایید :

1605686149 communications کودک خود را سعی نکنید که بیدار نمایید
1605686149 communications در زمانی که خودش اجازه می دهد او را به آرامی به رختخواب هدایت نمایید
1605686149 communications از آنجایی که کودک شما فردای آن روز هیچ خاطره ای از این موضوع را به یاد نمی آورد، سعی در صحبت کردن درباره آن نکنید چرا که ممکن است او را از خوابیدن بترساند
1605686149 communications قبل از رفتن کودک به رختخواب سعی کنید که اسباب بازی و هر نوع شی که منجر به زمین خوردن او در طول زمان خوابگردی در شب می شود را از روی زمین بردارید
1605686149 communications از گیت های محافظ در جلوی پله ها و یا هر مکانی که امکان سقوط وجود دارد استفاده نمایید
1605686149 communications چیزهای خطرناکی که بر روی زمین و در آشپزخانه وجود دارد را بردارید
1605686149 communications درب ها و پنجره ها را حتما قبل از خواب قفل نمایید چرا که در هنگام خوابگردی ممکن است کودک شما از خانه خارج شده و یا از پنجره سقوط نماید.

توصیه های مورد نیاز درباره خوابگردی کودکان به والدین

خوابگردی در کودکان موضوع استرس آور و جدی نبوده و تنها نیاز است تا مراقبت های لازم در این زمینه انجام شود. معمولا خوابگردی کودکان با بزرگ شدن آنها از بین می رود و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد. بیشتر کودکانی که در شرایط تغییر محیط و شرایط قرار می گیرند، شب ها ممکن است در خواب راه روند. خوابگردی کودکان دلیل بر وجود اختلال جدی و مهمی نبوده و معمولا با کم شدن شرایط استرس زا و رشد کودک از بین می رود.

والدین تنها باید مراقب باشند تا فرزندشان در هنگام خوابگردی دچار آسیب نشده و یا از خانه بیرون نرود. خوابگردی کودکان ممکن است یک بار در چند ماه و یا در مواقع زیادتر چند بار در ماه اتفاق بیفتد. خوابگردی کودکان مشکلی را برای آنها و دیگران بوجود نیاورده و بهتر است تا آنها در هنگام راه رفتن در خواب، بیدار نکنید چرا که این موضوع منجر به احساس شرمساری، خجالت، گناه و گیجی آنها می شود. در مواقعی که کودک را در هنگام راه رفتن در خواب، بیدار می کنید ممکن است برای چند لحظه جهت یابی خود را از دست داده و احساس گیجی و سرگردانی شود.

تاکنون برای این موضوع درمان و روش علمی وجود نداشته و تنها میتوان با کمک راه های کم شدن استرس در کودکان و یا کمک گرفتن از روانشناس کودک، درباره علت آن اطلاعات بیشتری بدست آورید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که برای درمان خوابگردی کودکان داروی خاصی وجود نداشته و از داروها و قرص های نامتعارف و تجویز نشده از سوی پزشک، خودداری نمایید. سعی کنید به جای آن برنامه منظمی جهت خواب و بیداری کودکان در نظر گرفته و همچنین از تمریناتی مانند یوگا، تنفس عمیق و مراقبه برای کم شدن استرس و فشار روانی کودک و بهبود خوابگردی آن استفاده نمایید. در هر حال این موضوع را در نظر داشته باشید که مشکل خاصی نبوده و با بزرگ شدن کودک این حالت از بین می رود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خوابگردی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462